Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Lysende pixel eller ?
Fra : Steen Jensen

Dato : 07-02-05 21:22

Jeg har lige opdaget en halv stor lysende plet på min viewsonic vp201 i
nederste højre hjørne. Den er ca på størelse med et svovl på en tændstik er
det en død pixel eller? Det ligner faktisk en lille pære. Hvor mange skal
man have før man kan bruge sin garanti? Nogen der kender viewsonic's pixel
politik.

Mvh
Steen Jensen

Fra : K.

Dato : 07-02-05 22:08

"Steen Jensen" <steen-jensen@stofanet(nospam).dk> wrote in message
> [...]
> man have før man kan bruge sin garanti? Nogen der kender viewsonic's pixel

Jeg kender den særdeles godt.
Ja, det er en død pixel, eller det kan være 2 døde subpixels ved siden af
hinanden.

Lyser din ''lille pære'' hvidt eller gult ?

Brug evt.
http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html til at finde
ud af hvilken farve den lyser.
Programmet har en 'colour' afdeling der laver dit skærmbillede i forskellige
farver.

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-02-05 23:17

> [...]
finde
> ud af hvilken farve den lyser.
> Programmet har en 'colour' afdeling der laver dit skærmbillede i

Den lyser nok nærmest bare hvidt, jeg vil lige prøve monitor test så vender
jeg tilbage.

Mvh Steen Jensen

Fra : K.

Dato : 08-02-05 00:23

> Den lyser nok nærmest bare hvidt, jeg vil lige prøve monitor test så
> vender
> jeg tilbage.

Det kan være svært at se, og derfor er det godt at se skærmen med flere
forskellige baggrundsfarver.
Hvis den lyser hvidt er det en hel død pixel(alle 3 subpixels lyser), og er
dækket af deres pixel garanti, og du kan få byttet skærmen hos
www.infocare.dk.
Men er den f.eks. gul, er det kun rød og grøn subpixel der lyser, og derfor
ikke en hel defekt pixel(blå virker), og er ikke dækket af deres pixel
politik.
Der skal være mere end 4 tilfældigt placerede lysende(rød,grøn eller blå)
subpixels på en 20" ,eller 7 døde (mørke/sorte) pixels før de vil bytte
skærmen.

For any sub pixel defect (red or green or blue) ViewSonic LCD display
products are warranted in accordance with the ISO standard 13406-2 class II.
On pixels ViewSonic exceeds ISO 13406-2 class II requirements not allowing
for any defective (permanently dark or bright) complete pixel consisting of
red, green, and blue sub pixels ("Zero Pixel Defect Policy").
http://www.viewsoniceurope.com/dk/Support/warranty.htm

Fra : Peter J

Dato : 08-02-05 15:12

"Steen Jensen" <steen-jensen@stofanet(nospam).dk> skrev

> [...]
> man have før man kan bruge sin garanti? Nogen der kender viewsonic's pixel

Hvis den lysende plet er større end en pixel, er det selvsagt ikke én død
pixel.

Hvis den lysende plet er skarpt afgrænset, kan det være en gruppe af defekte
pixels.
Hvis den er diffus (dvs. ikke skarpt afgrænset), tyder det nærmere på at
skærmen har været udsat for et hårdt tryk det pågældende sted.

mvh
Peter

Fra : Steen Jensen

Dato : 08-02-05 18:43

> [...]
> Hvis den er diffus (dvs. ikke skarpt afgrænset), tyder det nærmere på at
> skærmen har været udsat for et hårdt tryk det pågældende sted.

Det lyder måske lidt dumt men hvor stor er en pixel. Det jeg oplever er en
lysende plet så stor som svovlet på en tændstik. Jeg har fundet ud af at den
ses faktisk kun på lys baggrund. Den ligner en lille pære. Jeg har lidt
svært ved at sige om den er skarpt afgrænset eller hvad den er. Helt 100 %
rund synes jeg ikke den er. Tryk skade er det helt sikkert ikke da skærmen
ikke har været flyttet med.

Mvh Steen Jensen

Fra : Hans

Dato : 08-02-05 18:54

Steen Jensen wrote:

> [...]
> hvad den er. Helt 100 % rund synes jeg ikke den er. Tryk skade er det
> helt sikkert ikke da skærmen ikke har været flyttet med.

Hvis den har størrelse som svovlet på en tændstik, så er der adskillige
pixels det drejer sig om. Jeg er overbevist om at det er en trykskade, som
den har været udsat for inden du fik den. Den skal helt klart byttes.

Hans

Fra : Steen Jensen

Dato : 08-02-05 18:57

> [...]
> rund synes jeg ikke den er. Tryk skade er det helt sikkert ikke da skærmen

Lige en lille indskydelse jeg prøvede nokia momitor test som K foreslog hvor
jeg fandt ud af at den er synlig med rød blå og grøn baggrund men ikke sort
der forsvinder den fuldstændig.

Steen

Fra : Peter J

Dato : 08-02-05 19:07

"Steen Jensen" <steen-jensen@stofanet(nospam).dk> skrev

> Det lyder måske lidt dumt men hvor stor er en pixel.

En pixel er den mindste synlige enhed, der kan tegnes på skærmen. Kigger du
på en skriften "verdana" i størrelse 10, vil prikken over bogstave "I" fylde
præcis én pixel.

>Tryk skade er det helt sikkert ikke da skærmen
> ikke har været flyttet med.

Skærmen kan snildt have fået en trykskade, inden du fik den. Fx kan den have
fået et slag af en tabt monitor-ledning, under emballeringen.

mvh
Peter

Fra : Steen Jensen

Dato : 08-02-05 19:23

> [...]
have
> fået et slag af en tabt monitor-ledning, under emballeringen.

Ja så er det jo helt sikkert ikke bare en pixel den er gal med. Jeg har jo
haft skærmen i 10 måneder uden at have set det før og jeg tvivler på den har
været der hele tiden. Men det i mener er at jeg skulle være i min gode ret
til at gøre brug af min onsite granti hos infocare.

Mvh Steen Jensen