Panorama
Fra : Erik Aalund

Dato : 21-05-01 15:03

Er der nogen der kendet til et godt redskab/software, hvori man kan lave
panoramaer?

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-05-01 15:22

in article 1etrlu8.1e6yy1yy5112gN%aalund@esenet.dk, Erik Aalund at
aalund@esenet.dk wrote on 21/05/01 16:02:

> Er der nogen der kendet til et godt redskab/software, hvori man kan lave
> panoramaer?

Apple QuickTime VR studio? (eller hvad det nu hedder)

regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac stuff, hax0ring, news... What more do you want?
- http://titancity.com/lib/ - Gør Danmark bedre og billigere!

Fra : Erik Aalund

Dato : 21-05-01 17:09

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> in article 1etrlu8.1e6yy1yy5112gN%aalund@esenet.dk, Erik Aalund at

> Apple QuickTime VR studio? (eller hvad det nu hedder)

også til helt normale "widescreens" panorama?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-05-01 18:15

in article 1etrrpc.3bb5oy1wxnmlsN%aalund@esenet.dk, Erik Aalund at
aalund@esenet.dk wrote on 21/05/01 18:08:

> også til helt normale "widescreens" panorama?

Sorry, det aner jeg intet om - har aldrig selv arbejdet med det!

Fra : Franz Berliner

Dato : 21-05-01 21:42

Erik Aalund <aalund@esenet.dk> wrote:

> også til helt normale "widescreens" panorama?

Det kommer an på hvad du mener med normale widescreens panorama?

Du kan i VR studio sætte vinkel mv. for hver enkelt billede og derved
selv bestemme om det skal være et 360 grader panorama eller noget helt
andet.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Erik Aalund

Dato : 22-05-01 20:58

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> Du kan i VR studio sætte vinkel mv. for hver enkelt billede og derved
> selv bestemme om det skal være et 360 grader panorama eller noget helt
> andet.

Er der nogen der ved hvr jeg evt. kan finde "QuickTime VR
Authoring Studio", som programmet hede helt nøjagtigt.

Jeg har været godt omkring på nette, uden at finde andet end en
update og beskrivelser.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-05-01 05:36

In article <1ettwxm.3noaf01hkr3e4N%aalund@esenet.dk>, aalund@esenet.dk
(Erik Aalund) wrote:

> Er der nogen der ved hvr jeg evt. kan finde "QuickTime VR
> Authoring Studio"

Nice try!

Du _køber_ programmet hos din Apple forhandler.

//Peter

Fra : Erik Aalund

Dato : 23-05-01 05:41

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

Hej Peter,

> Nice try!

Det var fakstisk ikke et forsøg på noget som helst.

> Du _køber_ programmet hos din Apple forhandler.

Jeg søgte faktisk efter det hos forskellige on-line forhandler
som f.eks. Macstore, uden det store held. Jeg var nu mere ude efter om
det evt. ikke fantes mere, da opdateringen var tilbage fra 1998.

mvh
Erik

Fra : Ben Knudsen

Dato : 21-05-01 18:06

aalund@esenet.dk,Ny-Internet writes:
>Er der nogen der kendet til et godt redskab/software, hvori man kan lave
>panoramaer?

"Photostitch" fra Canon. Det følger med deres digital-kameraer, og der er
altid både en mac og en windows-udgave med. Så hvis du kender en pc-ejer
med et canon digitalkamera, kan du sikkert handle dig billigt til
programmet ...

Mvh Ben

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 23-05-01 11:41

aalund@esenet.dk (Erik Aalund) wrote:

>Er der nogen der kendet til et godt redskab/software, hvori man kan lave
>panoramaer?

Nu skriver du ikke helt klart, om det er det er det gamle system med
360 graders panoramaer, hvor man stort set "kun" kan se x grader op og
ned, eller det nye CUBE system ( 180x360grader) hvor du kan se hele
vejen op og ned + 360 grader rundt du vil lave. Der er mange
muligheder og sandelig også stor forskel på kvaliteten af output fra
programmet, lige fra gratis programmer medfølgende div.digitale
fotografiapparater til proff programmer til proff priser og krav til
tilsvarende udstyr.

Hvis du ville specificerer dine ønsker lidt, kan jeg godt hjælpe, da
jeg arbejder proff. med det.

--
MvH.
Birger Borgwardt.

Fra : Erik Aalund

Dato : 23-05-01 21:23

Hej Birger,

> [...]
> programmet, lige fra gratis programmer medfølgende div.digitale
> fotografiapparater til proff programmer til proff priser og krav til

Det jeg umiddelbart søger efter er et godt stykke værktøj til
fremstilling af panorama billeder, sammensat af flere på hinanden
følgende billeder. Egentlig ikke noge VR med 3D, men "bare et widescreen
panorama med usynlige overgange. Jeg har et Olympus c-2100 of der fulgte
camedia Master med kameraet og også en panorama funktion i det software.
Problemet er at det ikke kan klare særlig store filer, så de enkelte
billeder kan kun fotograferes og lagres i HQ, hvilket ikke er
tilfredsstillende. Jeg er selv tidl. fotograf, og har selvfølgelig et
krav til kvaliteten, så jeg vil selvfølgelig gerne arbejde med højst
mulig opløsing.

Så som sagt ikke noget fancy, andet end pæne panorama billeder
sammensat uden synlige overgange af f.eks 4-5 billeder.

> Hvis du ville specificerer dine ønsker lidt, kan jeg godt hjælpe, da
> jeg arbejder proff. med det.

Jeg vil da gerne høre hvad du har af forlsag. Jeg har en iMac
med 196MB ram, OS 9.1.

På forhånd tak for din venlige henvendelse og reaktion.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 23-05-01 23:16

d. 23/05/01 22:22 skrev Erik Aalund på aalund@esenet.dk i artiklen
1etvstp.1r44bwn1o2u4b2N%aalund@esenet.dk:

> [...]
>
> Så som sagt ikke noget fancy, andet end pæne panorama billeder
> sammensat uden synlige overgange af f.eks 4-5 billeder.

Jeg har et par gange brugt et program der hedder Spin, måske Spin Panorama.
Det kan lave panoramer og den "gamle" VR. Version 1.0 var engang på en
MacFormat CD (nr. 70?), men jeg ved ikke om man kan hente den på nettet.

MAgnus

Fra : PER BRUUS

Dato : 24-05-01 01:18

Det bedste program jeg har fundet til
Mac finder du her

http://www.vrtoolbox.com/downloads.html

Der findes bedre programmer til Win
men vr er ganske ok.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 25-05-01 10:15

> [...]

>fremstilling af panorama billeder, sammensat af flere på hinanden
>følgende billeder. Egentlig ikke noge VR med 3D, men "bare et widescreen

Hej igen,

Har Du Photoshop til rådighed?.

Hvis du har, kan du sætte det ret godt sammen, ved at lægge de
forskellige optagelser i hvert sit lag og så blende/maske det så du
får de overgange du gerne vil have. Denne løsning kræver meget
tid/arbejde, med du har totalt styr på hvad du laver.

Senere kan du på Appels developer sider, så hente et lille apple
program ( MakePanorama2.sit ) tror jeg det hedder og lave et partielt
eller 360 graders panorama til brug på nettet, hvis det er målet eller
bruge din photoshop fil til kvalitets print.

Men det kræver jo en photoshop......

Har du det, eller må vi jo finde ud af en anden løsning, men denne kan
opfylde dine fotograf krav . Som fotograf er der jo sjældent nemme
løsninger, kun hårdt arbejde.

Hilsen Birger.

--
MvH.
Birger Borgwardt.
Reklamefotografi og QuickTime VR. produktion,
180x360 graders optagelser, Specialkodning af QuickTime og Java
Panoramaer.
Objekt optagelser og meget andet.