"Danmark dejligst o.s.v..." musik Lumbye ?~
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 02-02-05 15:56

Een af mine bekendte bad mig spørge her i gruppen om det virkelig kunne
være rigtigt at melodien til "Danmark dejligst vang og vænge" er
komponeret af H.C. Lumbye. Jeg blev da også forbavset over at han havde
hørt dét sagt i radioen. Kan nogen her besvare spørgsmålet?

Ruth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-02-05 16:12

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> er komponeret af H.C. Lumbye. Jeg blev da også forbavset over at
> han havde hørt dét sagt i radioen. Kan nogen her besvare

Hej Ruth

I min højskolesangbog står sangen under historiske sange,
(Danevirke). Der er P. E. Rasmussen angivet som komponist.

Det som undrer mig, er at forfatteren til teksten er angivet
som Laurids O. Kock, død 1691. Men nedenunder står der at
den er fra Per Syvs kæmpevise-samling 1695. ... Gendigtet
af Grundtvig fire gange ... . Det ser ud til at sangen er
brugt som krigssang i treårskrigen 1848. Kan det tænkes
at Lumbye alligevel har været indblandet i 1840'erne?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 02-02-05 20:11

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> [...]

> brugt som krigssang i treårskrigen 1848. Kan det tænkes
> at Lumbye alligevel har været indblandet i 1840'erne?

Hej Herluf

Du skal have tak for at du har slået op og ledt efter en forklaring. Og
den forklaring er jo speciel. Den sang er åbenbart blevet brugt godt og
grundigt. Ja indtil videre vil jeg så også gætte på at H.C. Lumbye kan
være blevet bedt om at opfriske melodien. Ærgeligt man ikke ved, hvordan
den så har været i 1600-tallet.

Ruth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-02-05 21:16

Ruth Nielsen skrev:
> [...] Ja indtil videre vil jeg så også gætte på at H.C. Lumbye
> kan være blevet bedt om at opfriske melodien. Ærgerligt man
> ikke ved, hvordan den så har været i 1600-tallet.

Jeg tror godt vi kan glemme vores gætterier om Lumbye igen
i forbindelse med den sang.

Jeg har googlet lidt, og fundet ud af at juristen Poul Edvard
Rasmussen komponerede melodien i 1811, og at det var den
melodi militærorkestrene spillede til sangen, helt op i 1900-tallet.

Her er et link med tekst og noder:
http://www.kb.dk/kb/dept/nbo/ma/nat/b2.htm

Og her er et link om regimentsmusikken i Roskilde 1913-32,
hvor der nævnes at de har haft melodien på programmmet
for Koncerten paa Raadhustorvet Søndag den 20.4. 1913.
Kl. 12½-1½:
http://www.regimentsmusik.dk/roskilde.htm

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-02-05 12:04

> [...]
> hvor der nævnes at de har haft melodien på programmmet
> for Koncerten paa Raadhustorvet Søndag den 20.4. 1913.

Jamen tak skal du have. Så er jeg helt enig i, at vi godt kan glemme alt
om Lumbye. Jeg synes man må godtage P.E. Rasmussen med de oplysninger,
der foreligger nu. Ved nærmere eftertanke, synes jeg heller ikke
melodien minder om Lumbyes lette og glade musik.

Tak for både links og søgning.

Ruth