Hvilket bundkort og køler til barton 3200 ~
Fra : Jakob

Dato : 30-01-05 17:53

Jeg skal have bygget en spillemaskine omkring en barton 3200 og vil høre
hvilket bundkort i økonomiklassen der kan anbefales.

Så på et helt billigt asrock som fik gode anmeldelser på edbpriser men
ved ikke om det er for billigt (læs dårlig kvalli :0)

Derfor vil jeg være meget taknemmelig for gode råd. Det skal vel
understøtte ddr 3200, da det er den ram jeg har tænkt at købe.

Derudover vil jeg meget gerne have nogle inputs til en billig og god
køler. Har jo set mange anmeldelser af wisperrock, kan den klare en
barton 3200+ ? Det er ret vigtigt at den er nem at montere, er det noget
med at der findes modeller der skrues på bundkortet istedet for
clipsmontering ?

Håber nogen kan hjælpe

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-05 18:14

Jakob wrote:

> Jeg skal have bygget en spillemaskine omkring en barton 3200 og vil
> høre hvilket bundkort i økonomiklassen der kan anbefales.

Abit KV7

> Så på et helt billigt asrock som fik gode anmeldelser på edbpriser
> men ved ikke om det er for billigt (læs dårlig kvalli :0)

Jeg har ikke gode erfaringer med ASRock.

> Derfor vil jeg være meget taknemmelig for gode råd. Det skal vel
> understøtte ddr 3200, da det er den ram jeg har tænkt at købe.

Det skal først og fremmest understøtte CPU'en. RAM'en skal også
understøtte CPU'en.

> Derudover vil jeg meget gerne have nogle inputs til en billig og god
> køler. Har jo set mange anmeldelser af wisperrock, kan den klare en

Den er også god.

> barton 3200+ ? Det er ret vigtigt at den er nem at montere, er det

Det er WhisperRock IV. Jeg har monteret en WhisperRock med én hånd (den
anden hånd støttede kabinettet). Hele herligheden stod ved siden af min
skærm, så der var ikke overflod af plads.

> noget med at der findes modeller der skrues på bundkortet istedet for
> clipsmontering ?

Der findes sikkert nogle der skal skrues på, men der er ikke noget der
slår Spire WhisperRock IV

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 30-01-05 19:03

> Abit KV7

OK hvis det bliver en barton løsning så bliver det det kort. Hvordan er
den chipsetblæser der er på mht støj, ville egentlig helst have et uden
men det er ikke et ultimativt krav.

> Jeg har ikke gode erfaringer med ASRock.

OK

RAM'en skal også
> understøtte CPU'en.

Jo ok men det her understøtter ddr3200 kan jeg se

> Der findes sikkert nogle der skal skrues på, men der er ikke noget der
> slår Spire WhisperRock IV

Ok men når jeg kigger på den ligner det jo standardclips den er monteret
med, hvorfor er den bedre en andre på det felt så ?
Er det nødvendigt at købe de her "coppershim" plader for at beskytte
cpu, eller er det ikke et problem ? Vil du købe eksta kølepasta ?

Er den ok mht støjniveau, skal helst ikke larme alt for meget, men ok
til den pris kan den jo skiftes ud hvis det er alt for slemt :0)

Tak for dine svar

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-05 19:12

Jakob wrote:

> er den chipsetblæser der er på mht støj, ville egentlig helst have et

Jeg bemærker den ikke. Der findes dog et KV7-V - der er passiv køling
på.

> Ok men når jeg kigger på den ligner det jo standardclips den er
> monteret med, hvorfor er den bedre en andre på det felt så ?

Fordi det ikke er en standardvlips - det er en patenteret clips og den
virker efter hensigten.

> Er det nødvendigt at købe de her "coppershim" plader for at beskytte

Nej.

> cpu, eller er det ikke et problem ? Vil du købe eksta kølepasta ?

Jeg har ikke gjort det endnu - de to WhisperRocks jeg har indkøbt har
begge haft kølepasta pålagt.

> Er den ok mht støjniveau, skal helst ikke larme alt for meget, men ok
> til den pris kan den jo skiftes ud hvis det er alt for slemt :0)

Den siger ikke en lyd. Din harddisk overdøver den

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 30-01-05 19:25

> Jeg har ikke gjort det endnu - de to WhisperRocks jeg har indkøbt har
> begge haft kølepasta pålagt.

Helt perfekt, tak for dine svar

Jakob

Fra : Peet

Dato : 30-01-05 21:09

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse news:MPG.1c6744d85c3648569897f3@sunsite.auc.dk...

> Jeg har ikke gjort det endnu - de to WhisperRocks jeg har indkøbt har
> begge haft kølepasta pålagt.

Helt perfekt, tak for dine svar

Hej Jacob
Vil du ikke godt quote så man kan se hvem du svarer ...

Fra : Jakob

Dato : 30-01-05 23:21

> Hej Jacob
> Vil du ikke godt quote så man kan se hvem du svarer ...

Øhh det bliver du nok lige nødt til at uddybe.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-05 23:49

Jakob wrote:

> Øhh det bliver du nok lige nødt til at uddybe.

En 'attributionslinie'

Her er min:

Fra : Jakob

Dato : 31-01-05 01:23

> Her er min:
> "Jakob wrote:"

Er det noget du skriver manuelt ?

Jeg lader altid et stump af de indlæg jeg reagere på stå så jeg kan ikke
se problemet må jeg sige :0) Men hvis det er noget min newsreader kan
sættes til at gøre automatisk så fint, eller kommer det ikke til at ske.

MVH

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-05 07:37

Jakob wrote:

> Jeg lader altid et stump af de indlæg jeg reagere på stå så jeg kan
> ikke se problemet må jeg sige :0) Men hvis det er noget min

Man kan ikke se _hvem_ du svarer, kun _hvad_ du svarer på

> newsreader kan sættes til at gøre automatisk så fint, eller kommer
> det ikke til at ske.

Gravity kan gøre det, jeg kan bare ikke huske hvordan (jeg er skiftet
væk fra Gravity). Prøv at spørge i dk.edb.internet.software.mail+news

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 31-01-05 10:02

> Gravity kan gøre det, jeg kan bare ikke huske hvordan (jeg er skiftet
> væk fra Gravity). Prøv at spørge i dk.edb.internet.software.mail+news

Jamen ok, for husfredens skyld vil jeg da undersøge det

Hygge

Jakob

Fra : Peet

Dato : 31-01-05 22:57

>Øhh det bliver du nok lige nødt til at uddybe.

Som du kan se her oven for kan du ikke se hvilket indlæg
der svares på altså news id .... Jeg kunne f.eks. ikke se
det indlæg du svarede på, da vedkommende er i mit
"killfilter" men uanset det er det ukorrekt at fjerne id.

Nedenfor kan du se en korrekt version.

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse news:MPG.1c677c33a1ef1d99897f5@sunsite.auc.dk...

>Øhh det bliver du nok lige nødt til at uddybe.

Ja, se oven for .......

Fra : Jakob

Dato : 01-02-05 00:37

In article <ctm9tp$hru$1@news.cybercity.dk>, peet123@yahoo.com says...

men uanset det er det ukorrekt at fjerne id.

> Nedenfor kan du se en korrekt version.

Ahh din hystade :0), men jeg kan se at jeg bare skal lade øverste linie
stå, det kan jeg godt overskue.

Hygge

Jakob

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-01-05 20:39

Jakob wrote:
> Jeg skal have bygget en spillemaskine omkring en barton 3200 og vil
> høre hvilket bundkort i økonomiklassen der kan anbefales.

Jeg har bygget en 3-4 maskiner over bundkortet Abit NF7-S Rev2.0. Suverænt
bundkort med noget af det bedste indbyggede lydkort der findes på markedet.
Jeg kører selv med Barton 3200+ og 2x512MB PC3200. Chipset nForce2, hvor
Jesper's anbefalede bundkort er med VIA Apollo KT600. NF7-S er omkring 150,-
dyrere, og det kan selvfølgelig også spille ind.

Fra : Jakob

Dato : 30-01-05 21:00

> Jesper's anbefalede bundkort er med VIA Apollo KT600. NF7-S er omkring 150,-
> dyrere, og det kan selvfølgelig også spille ind.

Ok tak for ideen. Men du har ret prisen spiller ind. Maskinen skal
bruges til at spille på, men bundkortet bliver for dyrt bliver
differencen til et 64 system nok så lav at jeg vil overveje det istedet.

Venlighilsen

Jakob

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-01-05 23:25

Jakob wrote:
> [...]
> bruges til at spille på, men bundkortet bliver for dyrt bliver
> differencen til et 64 system nok så lav at jeg vil overveje det

Hvis det er et 64 system du vil bygge, er det så en Barton du skal have fat
i?

Fra : Jakob

Dato : 31-01-05 01:26

> Hvis det er et 64 system du vil bygge, er det så en Barton du skal have fat
> i?

Nej selfølgelig ikke, min pointe er at hvis det bundkort jeg skal have
bliver ligeså dyrt som et bundkort til en 64 bit processor så springer
jeg på sådan en da de jo næsten koster det samme, og yder lidt bedre i
spil. Hvis der er nogen hundrede at spare på en barton 3200 + et
rimeligt bundkort så bliver det den løsning. Det er det jeg er ved at
danne mig et overblik over.

Har her fået et par barton kandidater :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-01-05 09:38

Jakob wrote:
> [...]
> spil. Hvis der er nogen hundrede at spare på en barton 3200 + et
> rimeligt bundkort så bliver det den løsning. Det er det jeg er ved at

64bit bundkortene er endnu dyrere. Som regel 800 og opefter. Og 64
processorerne er dyrere end Barton.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-05 23:51

Per Nielsen wrote:

> PC3200. Chipset nForce2, hvor Jesper's anbefalede bundkort er med VIA
> Apollo KT600. NF7-S er omkring 150,- dyrere, og det kan selvfølgelig

Hvis maskinen nogensinde skal stilles overfor Linux, så bør nVidia's
chipset ikke indgå på bundkortet.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 31-01-05 01:21

> Hvis maskinen nogensinde skal stilles overfor Linux, så bør nVidia's
> chipset ikke indgå på bundkortet.

Det er jeg så helt sikker på at den IKKE skal, det gider han sgu ikke.

Hygge

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-05 07:40

Jakob wrote:

> Det er jeg så helt sikker på at den IKKE skal, det gider han sgu ikke.

Det er idag lettere at få en maskine til at virke med Linux, end med
Windows XP. En kammerat fik sin Acer Ferrari til at afspille DVD'er med
Linux, men ikke med XP og Linux-installationen tog en brøkdel af den
tid det tog at installere XP.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 31-01-05 10:06

> Det er idag lettere at få en maskine til at virke med Linux, end med
> Windows XP.

Har lidt på fornemmelsen at det er lidt afhængig af hvad grej man har
som du også selv er inde på. Har selv haft problemer med et ati kort og
suse, men en ven har lige installeret den nye suse 9.2 på en thinkpad og
her kørte alt som smurt.

Men det er jo ikke bare at installere det er jo en anden tilgang til
mange ting, og det er nok ikke lige det min far vil bruge energi på :0)

Meen er bestemt ikke linux modstander, tværtimod.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-01-05 09:35

Jesper G. Poulsen wrote:
> Hvis maskinen nogensinde skal stilles overfor Linux, så bør nVidia's
> chipset ikke indgå på bundkortet.

Det var jeg ikke klar over var et problem. Er det stadig tilfældet med
nForce4?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-05 11:07

Per Nielsen wrote:

> Det var jeg ikke klar over var et problem. Er det stadig tilfældet

Der er problemer med ACPI.

> med nForce4?

Dunno.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to