Skærme
Fijala 3554
Skærm i bredformat
Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-05 16:43

Min mor har en iMac med 17" skærm i bredformat og opløsningen 1440x900.
Jeg kan egentlig godt lide bredformatet. Kan man købe sådan nogle skærme
i løs vægt til en rimelig pris? Jeg har prøvet at lede lidt på
edb-priser, men jeg kan ikke finde nogen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : JK

Dato : 30-01-05 20:00

Rimelig pris ?, nej

Jeg kan kun finde Aples 20".

mvh

John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-05 20:23

JK skrev:

> Jeg kan kun finde Aples 20".

Dell har også deres 20,1" 2005FPW med en opløsning på 1680 x 1050,
som formentlig er fuldt på højde, eller måske endda bedre end
Apple-skærmen, men så bare et par tusind eller tre billigere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-05 20:54

In article <ctjfmt.39s.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Dell har også deres 20,1" 2005FPW med en opløsning på 1680 x 1050,
> som formentlig er fuldt på højde, eller måske endda bedre end
> Apple-skærmen, men så bare et par tusind eller tre billigere.

Den ser da også fin ud. Jeg havde bare håbet på, at der var noget lidt
mindre og lidt billigere. Men det ser ud til, at man må vælge mellem 17"
eller 19", der alle har 1280x1024 i opløsning.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> Dell har også deres 20,1" 2005FPW med en opløsning på 1680 x 1050,
> som formentlig er fuldt på højde, eller måske endda bedre end
> Apple-skærmen, men så bare et par tusind eller tre billigere.

Dell'en bruger samme panel som Apple anvender i deres 20" iMac G5.
Apples standalone Cinema Display 20" skærm bruger et langt bedre panel.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-05 21:39

Henrik Münster skrev:

> Jeg havde bare håbet på, at der var noget lidt mindre og lidt
> billigere.

Jeg har ikke set widescreen-skærme på under 20" til salg separat,
men dermed ikke sagt, at de ikke findes. Det bliver bare svært
når ikke engang <http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html>
kender til dem, tror jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-05 22:08

In article <ctjk4n.39s.1@tgm.dyndns.dk>,
> [...]

> Jeg har ikke set widescreen-skærme på under 20" til salg separat,
> men dermed ikke sagt, at de ikke findes. Det bliver bare svært

Tak for henvisningen. Der havde jeg ikke kigget. Det ser ud til, at
Samsung har haft en 172W, der ikke laves mere. Så du har ret. Det ser
ikke ud til at være til at skaffe. Men jeg er vist ikke den eneste, der
har efterlyst større opløsning på fladskærme, så den er noget i stil med
den på bærbare computere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : NFL

Dato : 31-01-05 01:09

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke ud til at være til at skaffe. Men jeg er vist ikke den eneste, der
> har efterlyst større opløsning på fladskærme, så den er noget i stil med

Hej Henrik.

Nu ved jeg ikke hvor meget du er villig til at ofre og kender jo heller ikke
den endelige pris, men på qxl er der en rimelig god widescreen fladskærm fra
SGI. link:

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=16040138&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=2&Catg=10322

Og det er ikke min egen auktion, desværre, for så havde jeg beholdt den.

Nic

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-05 08:48

In article <41fd7722$0$625$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
"NFL" <news2004@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Og det er ikke min egen auktion, desværre, for så havde jeg beholdt den.

Det mærke kender jeg slet ikke, må jeg tilstå. Det er ikke nævnt på
edbpriser.dk, hvor jeg ellers slår op for at få et overblik. Jeg synes
nu, prisen er i overkanten både i forhold til mit budget og størrelsen.
Det ser trods alt ud til kun at være en 17,3" skærm.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Esben

Dato : 02-02-05 19:37

> Jeg har ikke set widescreen-skærme på under 20" til salg separat,
> men dermed ikke sagt, at de ikke findes. Det bliver bare svært
> [...]

Der findes da en del, men det er nok nærmere TV end pc-skærme, selvom de
også har VGA input og nogen DVI-D. Alle dem jeg lige kunne finde kører
1280x768.

--
Esben

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-05 20:23

In article <36cl0gF4udkfbU1@individual.net>, "Esben" <esben@gruf.LAND>
wrote:

> Der findes da en del, men det er nok nærmere TV end pc-skærme, selvom de
> også har VGA input og nogen DVI-D. Alle dem jeg lige kunne finde kører
> 1280x768.

Men det giver bare ikke større opløsning i bredden. Jeg synes, det er
rart, at man kan have flere vinduer eller dokumenter ved siden af
hinanden. Hvis bredden alligevel kun er 1280 punkter, så kan jeg lige så
godt købe en almindelig 17" eller 19" skærm. Så får man lidt mere højde
målt i punkter, og det er jo trods alt kun en fordel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-05 22:23

Henrik Münster skrev:

> Men jeg er vist ikke den eneste, der har efterlyst større
> opløsning på fladskærme, så den er noget i stil med den på
> bærbare computere.

Nej, det tror jeg heller ikke du er.
Jeg er i øvrigt også vild med widescreen-formatet og har bestemt,
at min næste TFT skal have det. Faktisk så overvejer jeg pt. at
investere i Viewsonics VP231WB, men det irriterer mig bare, at
den kun findes i sort. Ville hellere have en med sølvgrå ramme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Akasut

Dato : 30-01-05 23:37

> [...]
> investere i Viewsonics VP231WB, men det irriterer mig bare, at
> den kun findes i sort. Ville hellere have en med sølvgrå ramme.

Vær opmærksom på, at f.eks. en 20" Widescreen er mindre end en almindelig
(4:3) 20"...

Fra : Anders Lund

Dato : 31-01-05 07:24

Akasut wrote:
> Vær opmærksom på, at f.eks. en 20" Widescreen er mindre end en almindelig
> (4:3) 20"...

Mindre? Billedet er ikke lige så højt, men det er bredere. Forskellen
burde vel give at man får 20" ud af det alligevel. Ellers må du lige
forklare nærmere.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Akasut

Dato : 31-01-05 09:34

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Mindre? Billedet er ikke lige så højt, men det er bredere. Forskellen
> burde vel give at man får 20" ud af det alligevel. Ellers må du lige
> forklare nærmere.

Ja. Diagonalen (i eksemplet 20") er det samme, men skærmens størrelse
(arealet) er mindre. Skærmen er "lidt" bredere, men "meget" mindre i højden.
Jeg har ikke lige mit Excel med dimensionerne og udregningerne ved hånden...

Fra : Anders Lund

Dato : 01-02-05 20:19

Akasut wrote:

> Ja. Diagonalen (i eksemplet 20") er det samme, men skærmens størrelse
> (arealet) er mindre. Skærmen er "lidt" bredere, men "meget" mindre i højden.

Selvfølgelig - så langt tænkte jeg slet ikke..

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Akasut

Dato : 01-02-05 21:00

> Selvfølgelig - så langt tænkte jeg slet ikke..

Ja, tager man en almindelig 4:3-skærm og skærer 20% af i bunden, bliver det
til en widescreen til højere pris...

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-05 21:45

In article <41ffdff1$0$33710$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Akasut" <Akasut@lynge.gø> wrote:

> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, tager man en almindelig 4:3-skærm og skærer 20% af i bunden,
> bliver det til en widescreen til højere pris...

Sådan kan man også se på det. Men normalt er en widescreen lidt bredere,
så diagonalen stadig er f.eks. 17". Det, jeg efterlyste, da jeg startede
denne tråd, er også lidt højere opløsning. Både 17" og 19" fladskærme
har altid en opløsning på 1280x1024. Mange bærbare har større opløsning.
Min mors iMac har en 17" bredformat-skærm med 1440x900 punkter. Det var
sådan en, jeg efterlyste. Den ville jo give en opløsning med flere
punkter end en traditionel 17" eller 19" fladskærm. Men de skærme findes
åbenbart ikke i løs vægt - eller til en rimelig pris.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 02-02-05 18:30

> [...]
> punkter end en traditionel 17" eller 19" fladskærm. Men de skærme findes
> åbenbart ikke i løs vægt - eller til en rimelig pris.

Hej
1280*1024=1310720 - 1440*900=1296000 sååå det med flere pixel??
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-05 18:41

In article <420107c6$0$30766$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

> 1280*1024=1310720 - 1440*900=1296000 sååå det med flere pixel??

Jamen, det har du da ret i. Min hovedregning er vist ikke, hvad den har
været. Jeg syntes, at 1440 var så meget, og da 900 er næsten 1000, så
måtte der være flere pixel. Men så skal jeg jo ikke føle mig snydt ved
en almindelig skærm. Jeg kan dog godt lide det brede format. Så kan man
have to dokumenter ved siden af hinanden og sammenligne eller overføre
ting mellem dem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-02-05 21:12

Akasut skrev:

> Vær opmærksom på, at f.eks. en 20" Widescreen er mindre end en
> almindelig (4:3) 20"...

Men alligevel føles den større, synes jeg.
Det brede format giver bedre mulighed for at få paletterne i f.eks.
InDesign ud til siderne, så der er mere plads inde på midten til at
arbejde på, og bredformatet gør jo heller ikke just skærmen ringere
til lidt DVD-kiggeri engang imellem. Er man spilfreak er det nok
derimod en ulempe, da ikke mange spil understøtter bredformatet pt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Akasut

Dato : 03-02-05 00:57

> [...]
> til lidt DVD-kiggeri engang imellem. Er man spilfreak er det nok
> derimod en ulempe, da ikke mange spil understøtter bredformatet pt.

Dells 20" 4:3 er på 1600*1200 og Dells 20" wide er på 1680*1050. Det er godt
nok nogle små paletter, du bruger i Indesign, hvis de (i eksemplet) 80
pixels giver nogen reel ekstra plads. Eller med andre tal 5% flere pixels i
bredden på wide'en...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-02-05 17:02

Akasut skrev:

> Dells 20" 4:3 er på 1600*1200 og Dells 20" wide er på
> 1680*1050. Det er godt nok nogle små paletter, du bruger i
> Indesign, hvis de (i eksemplet) 80 pixels giver nogen reel
> ekstra plads.

Har jeg nævnt noget om, at jeg bruger en skærm med 1680 x 1050
pixels til InDesign-arbejde?

Jeg har foreslået Henrik en Dell 2005FPW, men bruger selv en 23"
på jobbet med en opløsning på 1920 x 1200 pixels, hvilket også er
det en Viewsonics VP231WB kører med. Det er en perfekt størrelse
skærm og opløsning til mit brug.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-05 22:50

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Apples standalone Cinema Display 20" skærm bruger et langt
> bedre panel.

Apple Cinema Display 23" (ALU) kører med et LG/Philips-panel ved
navn LM230W02 som er identisk med det panel som f.eks. HP 2335,
Philips 230W5 og BenQ FP231W kører med.

Efter lidt googlen rundt, kan jeg dog godt se, at specifikationerne
på Apple Cinema Display 20" (ALU) og Dells 2005FPW ikke er de samme.
På papiret ser Dell-skærmen ud til at have et nyere panel med bedre
specifikationer end Apple-skærmen, men jeg tør så ikke sige hvordan
forskellen ser ud i praksis.

Dell 2005FPW:
Paneltype: S-IPS
Dot pitch: 0.258 mm