intel SE7210TP1-E IDE-RAID
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-01-05 08:13

Jeg har købt en maskine med et SE7210TP1-E bundkort fra intel. Det
understøtter ifølge specifikationerne raid 0/1 for IDE. Der står dog intet
om hvordan man præcis tilslutter enhederne og jeg har desværre ingen
erfaring med raid på denne måde.
Man kunne forestille sig at IDE0 blev (ved raid 1) blev duplikeret over på
IDE1, men det ville give problemer med andre drev på de controllers. SÅ
kunne man forestille sig at man i bios vælger to drev og indikerer at disse
skal være spejlede. Det virker mere rimeligt, men det er stadig gætværk, da
"manualen" (en lille plakat) ikke kommer ind på det.

Er der en standard for dette, eller er mit board specielt i en eller anden
sammenhæng?

Jeg synes ikke at jeg kan finde info om netop dette emne hos intel eller
generelt online.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-01-05 12:55

> Jeg synes ikke at jeg kan finde info om netop dette emne hos intel eller
> generelt online.

Nu forsøgte jeg mig så bare. Jeg satte en harddisk som master på ide0 og den
anden identiske harddisk som master på ide1. På ide1 satte jeg også et
dvddrev som slave.
I bios vælger jeg at at enable sata raid og genstarter.
Jeg skulle nu efter intels guide kunne se en adaptec host raid config. util
ved næste opstart. Det sker bare ikke.
Jeg valgte at være optimist og installerede windowx xp på den ene disk, men
som ventet var der reelt stadig to harddiske, hvor jeg jo gerne ville have
kørt spejling med de to.
Den "guide" jeg forsøgte at følge er
http://support.intel.com/support/motherboards/server/sb/CS-008335.htm
Alt er sådan set fint bortset fra at der aldrig kommer nogen host config.
util.

Er der måske nogle her som kender dette eller et ligende problem... og dets
løsning?

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 29-01-05 13:42

"Jakob Nielsen" <a@a.a> wrote in message
> [...]
> sammenhæng?
>
> Jeg synes ikke at jeg kan finde info om netop dette emne hos intel eller
Efter hvad jeg lige kunne se, er det vist kun SATA raid og ikke IDE raid det
understøtter.
http://support.intel.com/design/servers/boards/se7210tp1-e/index.htm

Mogens

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-01-05 14:18

> Efter hvad jeg lige kunne se, er det vist kun SATA raid og ikke IDE raid
> det understøtter.
> http://support.intel.com/design/servers/boards/se7210tp1-e/index.htm

Jeg har været over i software og for lidt hardware de seneste mange år, så
jeg dummede mig vist der.
Regnede egentlig med at IDE==ATA==SATA..
Diskene, jeg anvender, er Hitachi Deskstar 7K250 160 som er ATA100
Det skal ikke forventes at RAID for SATA virker med ATA diske?

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 29-01-05 15:05

> [...]
> Diskene, jeg anvender, er Hitachi Deskstar 7K250 160 som er ATA100
> Det skal ikke forventes at RAID for SATA virker med ATA diske?
Nej.

Har et 865PE chipset, hvor RAID kun virker på SATA.

Mogens

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-01-05 18:21

> Har et 865PE chipset, hvor RAID kun virker på SATA.

Ja, jeg kan da også bare lære at læse ordentligt.
Så at der var alm. ata controllers og en atadisk. Så at der var raid 0 og
1... konkluderede at der var raid til ata, selvom det faktisk kun er sata.
Slog så også op hvad sata var, og, nej, det er ikke bare en hurtigere udgave
af ata
Duh! er vidst det korrekte udtryk her.

Bortset fra mere hondterbare kabler og mulgihed for længere kabler, er der
så nogle fordele ved at sætte sata diske i systemet istedet for ata? Det er
jo den ene løsningsmulighed. Den anden er at finde en seperat raid
controller der spiser ata-diske.