Nightwish i Vega - hvem varmer op?
Fra : Dag Stinus

Dato : 28-01-05 22:54

Er der nogen der ved hvem der er opvarmning til koncerten den 9/2? Det er så
vidt jeg ved ikke Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus som iflg. deres
hjemmeside nu holder en pause på mindst et år.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : -V-

Dato : 28-01-05 23:44

Dag Stinus wrote:
> Er der nogen der ved hvem der er opvarmning til koncerten den 9/2?
> Det er så vidt jeg ved ikke Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus som
> iflg. deres hjemmeside nu holder en pause på mindst et år.

Hey Dag, hvad siger du til deres seneste udspil?

Mange siger at det er bedste plade i 2004 (men der tager de fejl, for den er
jeg ved at høre lige nu, og det er ikke den - anmeldelse følger senere).

-V-

Fra : Dag Stinus

Dato : 29-01-05 08:15

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> [...]
er
> jeg ved at høre lige nu, og det er ikke den - anmeldelse følger senere).

Nightwish's eller TR&TN's seneste?

Hilsen
Dag

Fra : -V-

Dato : 29-01-05 12:25

Dag Stinus wrote:

> Nightwish's eller TR&TN's seneste?

Ja, sorry: Nightwish.

-V-

Fra : Dag Stinus

Dato : 30-01-05 23:23

> [...]
er
> jeg ved at høre lige nu, og det er ikke den - anmeldelse følger senere).

Nu er jeg en af dem der først steg på Nightwish-toget i forbindelse med
Once. Var det ikke for det konstante bombardement fra Nuclear Blast er det
muligt at jeg stadig stod på perronen.

Det der fangede mig var den mørke metalrytme kombineret med Tarja's vokal
(bl.a. på Dark Chest Of Wonders, Wish I Had An Angel, Nemo og Romanticide) -
"Opera goes heavy". Jeg synes også det er godt for afvekslingen at Marco(?)
i visse numre deler vokalen med Tarja. Generelt synes jeg der er lydmæssig
sammenhæng mellem specielt guitaren og Tarja's vokal. Keyboardet ligger
langt tilbage og lægger en god baggrundskulisse. Et gennemgående fremragende
album.

Herefter bevægede jeg mig baglæns i Nightwish bagkatalog. Næste station var
derfor Century Child.

Her bemærkes keyboardets mere fremtrædende position allerede fra
åbningsnummeret Bless The Child. Lyden er lidt lettere og det lysere kor
giver sammen med den hurtigere rytme et power metal indtryk. Et nummer som
Forever Yours virker som Tarja med backing - og fløjten får mig til at tænke
på James Horners soundtrack til Titanic. Feel For You reddes af den mandlige
vokal som giver det lidt "kant". Til gengæld er der ingen redning for
Lloyd-Webbers Fantom. Som Roger Waters synger "Lloyd-Webber's awful stuff
plays for years and years and years". Alt i alt for poppet for min smag,
selvom der er gode momenter.

Næste station Wishmaster:

Tarja's vokal er mere fremtrædende i lydbilledet end på de to foregående
albums. Keyboardet er også her mere markant end på Once. Numrene er i power
metal genren og jeg savner lidt lydmæssig sammenhæng mellem instrumenterne
og Tarja's vokal. Under vokalen er det temmelig ordinær power metal, hvis
jeg skal sige det kort.

Så er turen kommet til Oceanborn:

Minder en del om Wishmaster, dog synes jeg vokal og instrumenter hænger
bedre sammen. Der er god energi og godt tempo i albummet og det virker mere
friskt end Wishmaster. Min favorit på albummet er The Pharaoh Sails To
Orion.

Sidste stop på turen er Angels Fall First:

Et debutalbum fornægter sig næsten aldrig på lyden. Heller ikke dette album,
som har en mere rå lyd end den senere produktion. Tempoet er langsommere end
Oceanborn, Wishmaster og Century Child og guitaren deler fronten med
keyboardet. Spændende og varierende numre som Beuty And The Beast og
Tutankhamen.

Skal jeg opsummere denne særdeles subjektive anmeldelse af Nightwish, i
forhold til min musikalske smag (heavy, progressiv, gothic og doom metal),
så er Once min klare favorit efterfulgt af Angels Fall First. Sidstepladsen
indtages af Wishmaster fordi Tarja's vokal ikke kan skjule den ordinære
power metal neden under.

Jeg ser dog frem til koncerten alligevel fordi alle numre altid får en tand
ekstra når de spilles live - og så kan selv ordinær power metal lyde fedt!

Venlig hilsen
Dag

Fra : -V-

Dato : 31-01-05 13:27

Dag Stinus wrote:

> [...]
> Sidstepladsen indtages af Wishmaster fordi Tarja's vokal ikke kan
> skjule den ordinære power metal neden under.

Tak for den fine, og grundige gennemgang.

Måske jeg også hopper på toget, bare et stop eller to.

Iøvrigt kan jeg høre at vores smag har en fællesmængde. I den forbindelse må
jeg anbefale dig den Ayreon-skive, The Human Equation, som er ret meget i
orden.
Både James LaBrie og Mikael Äkerfeldt er med - need I say more?

Endnu bedre er Therions dobbeltalbum, Lemuria/Sirius B, som for mig er et af
dette spæde års bedste musikalske oplevelser.
Mastodons Leviathan når næsten derop, ligesom Lamb of Gods Ashes of the Wake
også er en contender.

Ak, alle disse muligheder gør det næsten umuligt at vælge.

Be still, my beating metalheart.

-V-

Fra : Dag Stinus

Dato : 31-01-05 18:33

> [...]

> dette spæde års bedste musikalske oplevelser.
> Mastodons Leviathan når næsten derop, ligesom Lamb of Gods Ashes of the

Jeg tager listen med hen til Ken Anthony i CD-smeden og så må vi se hvad han
har / kan skaffe hjem. Du skulle til gengæld prøve Timo Rautiainen & Trio
Niskalaukaus' seneste udspil Hartes Land, hvor de i stedet for deres
modersmål benytter sig af tysk - og så har du vel set at Candlemass spiller
på Sweden Rock.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : -V-

Dato : 01-02-05 00:08

Dag Stinus wrote:
>Du skulle til gengæld prøve Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus' seneste
>udspil Hartes Land, hvor de > i stedet for deres modersmål benytter sig af
>tysk

Godt tip, tak. Jeg kigger på det.

> så har du vel set at Candlemass spiller på Sweden Rock.

Ikke blot spiller Candlemass (er Messiah Margolin stadig med?), men Therion
(mit yndlingsband pt), good ol'e Mötley, Sonata Arctica, Dio, Yngwie, og
sidst med bestemt ikke mindst kommer ...tadaaa!....

Dream Theater!!!

Wheee!

Men.....desværre skal jeg til bryllup i Langbortistan i netop den weekend,
så det bliver nok ved tanken, øv.
Skal du afsted?

-V-

Fra : -V-

Dato : 03-02-05 01:10

Dag Stinus wrote:
> Du skulle til gengæld prøve Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus' seneste
> udspil Hartes Land, hvor
> de i stedet for deres modersmål benytter sig af tysk

Wow!

Nu har jeg anskaffet mig den, og det var i sandhed en glædelig overraskelse.
Mere af den slags tips, tak.

-V-

Fra : S. Sørensen

Dato : 29-01-05 01:59

"Dag Stinus" <dag@SLETTESstinus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vidt jeg ved ikke Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus som iflg. deres
> hjemmeside nu holder en pause på mindst et år.

Dunno, men jeg glæder mig til koncerten.

Steinbjørn

Fra : Lina

Dato : 29-01-05 10:13

> Dunno, men jeg glæder mig til koncerten.

Det er vi flere, der gør! :)

Fra : Rasmus

Dato : 29-01-05 12:49

"Lina" <lina@kornkids.com> skrev i en meddelelse

> Det er vi flere, der gør! :)

Er der nogen der har set setlister, eller ved hvad de spiller for tiden?

Jeg håber meget på en masse fra de 3 første plader.. .

Mvh. Rasmus Z

Fra : Dag Stinus

Dato : 30-01-05 12:26

> Er der nogen der har set setlister, eller ved hvad de spiller for tiden?

Denne setliste blev vist brugt en del på efterårets turne:

Dark Chest of Wonders
Planet Hell
Deep Silent Complete
Phantom Of the opera
Ever Dream
Sleeping Sun
Symphony of Destruction
Bless The Child
Kinslayer
Wishmaster
Dead Boy's Poem
Slaying The Dreamer
Nemo
--encore--
Ghost Love Score
I Wish I Had An Angel

De hører ikke mig klage hvis de dropper Phantom Of The Opera!

Venlig hilsen
Dag

Fra : -V-

Dato : 20-02-05 22:01

Dag Stinus wrote:
[snipsnap]

Hvordan var det så, det dersens Nightwish (og Timo + band, ikke mindst!)?

-V-

Fra : Dag Stinus

Dato : 21-02-05 10:41

> Hvordan var det så, det dersens Nightwish (og Timo + band, ikke mindst!)?

Tja...

Det var da meget godt den halvanden time det varede. Der var ingen
opvarmning, selvom det frysende publikum godt kunne have brugt det. Der blev
nemlig ikke åbnet for dørene kl. 19 som der stod på billetten men først
omkring 19.30 - og så var der kun én dør åben hvor folk blev lukket ind i
hold.

Kl. 20.35 gik Nightwish på scenen og spillede en time hvorefter de
annoncerede at det var sidste nummer. De vendte dog tilbage og spillede til
kl. 22.05. Musikalsk gjorde de det meget godt, men jeg skulle da lige vende
mig til en headbangende operasangerinde der lavede heavydjævlesymbolet med
sin højre hånd og mikrofonfarve der matchede det skiftende tøj. Der var godt
gang i koncerten indtil Tarja sang den finsksprogede sang fra Once
akkompagneret af et orkester på bånd. Så gik der 2-3 numre før koncerten kom
rigtigt i gang igen. Efter min smag var der alt for mange arrangementer som
Nightwish brugte forudindspillet musik til. Det er jo en koncert og så
accepterer man at der ikke er mulighed for overdubs, symfoniorkestre og den
slags - det er jo charmen. Et af de fedeste numre var Pink Floyds Division
Bell som Nightwish ekskl. Tarja spillede. Bassisten har måske ikke verdens
flotteste sangstemme - og slet ikke sammenlignet med Tarja - men han lagde
mere energi og nerve i sin indsats.

Så alt i alt et 8 tal - så var det jo en helt anden tændt koncert med
Megadeth samme sted 4 dage efter (men det er en helt anden sag).

Venlig hilsen
Dag

Fra : -V-

Dato : 21-02-05 11:10

Dag Stinus wrote:
> Så alt i alt et 8 tal - så var det jo en helt anden tændt koncert med
> Megadeth samme sted 4 dage efter (men det er en helt anden sag).

Jamen, så fortæl dog for hulen!

Jeg har brugt den sidste uge i Norge, så jeg aner intet om den koncert.

-V-

Fra : Dag Stinus

Dato : 21-02-05 12:12

> Jamen, så fortæl dog for hulen!

Anmeldelsen i Gaffa summerer det hele meget præcist:
http://gaffa.dk/anmeldelser/view.php/mreview_id=28973.

Glæder mig til at høre dem igen på Sweden Rock i juni.

Venlig hilsen
Dag

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-02-05 19:44

Dag Stinus wrote:

> Anmeldelsen i Gaffa summerer det hele meget præcist:
> http://gaffa.dk/anmeldelser/view.php/mreview_id=28973

Hmmm... det var en fed koncert, ingen tvivl om det.
Meeeeen både BT (http://www.bt.dk/underholdning/artikel:aid=343106) og
Gaffas anmeldere maler IMHO et lidt for rosenrødt billede af koncerten.

F.eks. "Det lød lidt mudret i starten, men lydmanden fik hurtigt drejet
knapperne i den rigtige retning" ææhh... gjorde han det?
Der hvor jeg stod (ca 3-4 meter fra scenen midtfor) blev lyden ikke
mærkbart bedre på noget tidspunkt.
Egentlig lidt mærkeligt, DiamonHead var lyden fin nok til, men under
MegaDeths scenetid mindede den i skræmmende høj grad om Metallica i
Parken. Manglende bund og skærende diskant, kombineret med Mustaine's
vokal der faktisk druknede en del gang. Og apropos DiamondHead... hvor
gamle er de drenge? 67? Når man først hører dem, og derefter Mustaine så
kan man virkelig undre sig over hvordan Kirk Hammet dog kan stinke så
meget på en live-guitar!

Backing-bandet virkede mest som guns-for-hire. Og det var vel egentlig
også hvad de var. Spillede ganske udmærket, men de var vist hyret til et
job og det udførte de. Hverken mere eller mindre.

"Der var også en fin og smuk dedikation til afdøde
Pantera/Damageplan-guitarist Dimebag Darrell i ”The System Has Failed”"
Muligt jeg husker forkert men var det ikke Of Mice And Men der blev
dedikeret til Dimebag? Det kan selvfølgelig også være albummet som
helhed han mener, hvor Of Mice And Men jo er på.

The System Has Failed er utvivlsomt det fedeste Megadeth album siden
Youthanasia (div. opsamlinger uden for denne sammenligning), men noget
fedt live-album er det altså ikke.
Forstået på den måde at de bevæger sig meget mellem det balade-agtige og
det hårdt rockende. Det er selvfølgelig et definitionsspørgsmål. Hvis
man foretrækker at stå/sidde på over-etagen betyder det nok ikke så
meget, men hvis man står og nede på gulvet og venter på forløsningen i
et hoppe/springe/gå amok/skråle-trip så er det et lidt mærkeligt
mellemstadie at befinde sig på.

En lille kritik af publikum må også falde af.... det var altså nærmest
pinligt så få der kunne (eller ville?) synge med på Sweating Bullets!!!
SKAM JER!

Og så manglede der IMHO en del Youthanasia materiale... Train Of
Consequences ville have være oplagt. Ligeså Reckoning Day.
Men ok... skulle de have fyret hele TSHF, CTE og Youthanasia plus det
løse så havde vi jo nok stået der endnu..... og?
Til gengæld var 99 Ways To Die, Peace Sells og In My Darkest Hour
glædelige overraskelser.

"Three years ago, doctors told me I would never play the guitar
again..... What do YOU think?"
For satan den mand kan være giftig med en spade.... ihvertfald set ud
fra mit yderst u-guitarspillende synspunkt.

Det var så hvad jeg lige kunne komme på af kommentarer på stående fod...
og tag endelig ikke fejl. Havde jeg vist dengang hvad jeg ved i dag, var
jeg så afgjort taget derind alligevel... synes bare anmeldelserne er
lige en tand for rosenrøde.

/Robert

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-02-05 19:50

Robert Eriksen wrote:

> Til gengæld var 99 Ways To Die, Peace Sells og In My Darkest Hour
> glædelige overraskelser.

Og med 99 Ways To Die mener jeg naturligvis Angry Again... pinligt, pinligt.