Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt kompakt digital kamera + Lagring af bi~
Fra : M@ds

Dato : 21-05-01 11:39

Hej

Jeg skal ud på en længere rejse, og skal derfor have købt nyt kamera. Jeg
har så tænkt på om jeg måske skulle købe et digital kamera istedet for
normal film.
Men jeg har 2 områder jeg er usikker på:
1. Hvilket kamera
2. Lagring af alle mine billeder under rejsen.

Først til 1.:
For det første skal kameraet være kompakt, det må ikke fylde noget særligt.
Derfor er jeg godt forelsket i Canon IXUS. Men hvad er der ellers af små
digicams?
Jeg ved ikke helt om 2megapixel er nok til feriefotos?
Jeg har også set at Canon er kommet med en ny udgave som hedder IXUS 300. I
de reviews jeg har læst på nettet er det noget bedre end den originale
Digital IXUS. Er det sandt?
Alt i alt vil jeg gerne have nogle anbefalinger til et godt kompakt kamera.

Dernæst til 2.:
Da jeg skal rejse i flere måneder, tager jeg nok en del billeder. Derfor
skal jeg finde en måde at obevarer billederne på.
Jeg kunne jo købe mig fattig i memory kort. Men så var det jeg kiggede lidt
rundt på nettet og fandt nogle batteri drevne harddiske som havde indbygget
kort læser, så det var muligt at overfører indholdet af memory kortet til
harddisken. Reviews findes bl.a. på:
http://www.steves-digicams.com/digital_wallet.html
http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/nixvue.html
Er der nogen som har erfaringer med disse? Eller nogen andre forslag?

Venlig Hilsen
M@ds

mads@iname.com

Fra : Tom Wagner

Dato : 21-05-01 11:55

On Mon, 21 May 2001 12:39:02 +0200, "M@ds" <mads@iname.com> wrote:

> batteri drevne harddiske som havde indbygget
>kort læser, så det var muligt at overfører indholdet af memory kortet til
>harddisken.

De er virkelig smarte, men prisen er også derefter. Jeg ville købe et
par memorycards ekstra og så slette med hård hånd fx hver aften.

Fotografisk set er det er bedre at komme hjem med 5o supergode
billeder end 200, hvoraf de 150 kun er la la.

Tom

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-05-01 12:24

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
aften.

> Fotografisk set er det er bedre at komme hjem med 5o supergode
> billeder end 200, hvoraf de 150 kun er la la.

Helt enig, men det er MEGET svært at se hvor godt et billede er
på en 2" skærm.

Jeg låner altid en bærbar når jeg skal på ferie.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : M@ds

Dato : 21-05-01 13:22

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Helt enig, men det er MEGET svært at se hvor godt et billede er
> på en 2" skærm.
>
> Jeg låner altid en bærbar når jeg skal på ferie.

Ja. det er lige det. Og selvfølgelig har nogle kamera TV-udgang, men jeg kan
ikke altid regne med at jeg har et tv med scart indgang i nærheden.
Og den bærbarer har jeg også overvejet. Men jeg har vurderet at det bliver
for besværligt, og sandsynlighden for tyveri er større.
Jeg har også overvejet at man kunne sende dem hjem via internet. Men billede
filerne er jo nok lige lidt for store.

Hilsen
M@ds

mads@iname.com

Fra : M@ds

Dato : 21-05-01 13:39

"M@ds" <mads@iname.com> wrote in message
> [...]
> http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/nixvue.html
> Er der nogen som har erfaringer med disse? Eller nogen andre forslag?

Jeg glemte lige et spørgsmål: Er det muligt at købe sådanne harddiske i
Danmark? Og hvis ikke hvor vil det så være muligt? (Hvis der findes et sted
indenfor EU, så skal jeg da ikke betale told etc., vel?)

Fra : hammerfest

Dato : 21-05-01 14:13

> [...]
sted
> indenfor EU, så skal jeg da ikke betale told etc., vel?)
Har du tænkt på hvaf det koster i batterier med sådant et digitalt camera.
det er virkeligt dyrt hvis man ikke kan komme til at oplade hver dag.
Så hvorfor ikke investerer i et dyrere analogt kamera og senere få
billederne leveret på cd-rom.
jesper

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-05-01 15:01

"hammerfest" <jesper_outzen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
digitalt camera.
> det er virkeligt dyrt hvis man ikke kan komme til at oplade

Nej det er det bestemt ikke.

> Så hvorfor ikke investerer i et dyrere analogt kamera og senere

> billederne leveret på cd-rom.

Det er ikke kun lidt men MEGET dyrere.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-05-01 15:00

"M@ds" <mads@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
findes et sted
> indenfor EU, så skal jeg da ikke betale told etc., vel?)

Sidst jeg snakkede med Digital Wallet firmaet havde de ingen
importør i europa

Fra : M@ds

Dato : 21-05-01 19:45

> Sidst jeg snakkede med Digital Wallet firmaet havde de ingen
> importør i europa

Til information:
Jeg sad og fumlede rundt inde på deres hjemmeside, og fandt følgende side:
http://www.mindsatwork.net/Where2Buy/distributors.asp
Så må jeg se hvad de kan sige. Såvidt jeg kan se er de alle bare
distributører, som ikke sælger til private. Men det må jo komme an på en
prøve.

Hilsen
M@ds

mads@iname.com

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-05-01 17:24

> [...]

>Men jeg har 2 områder jeg er usikker på:
>1. Hvilket kamera
>2. Lagring af alle mine billeder under rejsen.

Sony Mavica er måske en mulighed. Det er desværre ikke kompakt som
Canon IXUS, men der er modeller der gemmer billederne på enten
almindelige 3 1/2" disketter eller på 8 cm CD-R eller CD-RW.

Disketter og blanke cd'er er billigere end memory-kort.

Kurt Brixen

Fra : Erik Christensen

Dato : 21-05-01 19:26

> Jeg ved ikke helt om 2megapixel er nok til feriefotos?

Længe nok til almindeligt billedformat.

> Jeg har også set at Canon er kommet med en ny udgave som hedder IXUS 300.
> de reviews jeg har læst på nettet er det noget bedre end den originale
> Digital IXUS. Er det sandt?

+'er
Du kan optage små avi-film, zoome en faktor mere, lidt bedre batteri
-'er
ikke bedre billedkvalitet, større ydre mål, højere pris, knap så flot design

Personlig ville jeg ikke bytte lige over

> [...]
indbygget
> kort læser, så det var muligt at overfører indholdet af memory kortet til

Det er billigere at købe en gammel bærbar med pcmcia-port, en adapter til
CF-kort koster ca. kr. 150.

Mvh
Erik

Fra : M@ds

Dato : 21-05-01 19:31

"Erik Christensen" <erikac@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> -'er
> ikke bedre billedkvalitet, større ydre mål, højere pris, knap så flot

Der er ikke noget billedmæssig forbedring?
Man kunne forvente at udviklingen har givet mindre støj etc.

Hilsen
M@ds

mads@iname.com

Fra : Erik Christensen

Dato : 23-05-01 21:08

> Der er ikke noget billedmæssig forbedring?
> Man kunne forvente at udviklingen har givet mindre støj etc.

Ikke efter de anmeldelser jeg har læst.

Mvh
Erik

Fra : M@ds

Dato : 21-05-01 20:25

"M@ds" <mads@iname.com> wrote in message
> 2. Lagring af alle mine billeder under rejsen.

Jeg sad og regnede lidt på hvor mange billeder der kunne være på et memkort.
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s300-review/index.html
står der 7 billeder på et 8MB kort.
Det giver så ca. 1,14Mb pr. billede. Så på et 64MB CF mem kort kan der altså
være 56 billeder.
Det er nu alligevel en del. På en tysk side (www.jobo.de) fandt jeg en pris
på 999DM for en 3GB Digital Wallet.
Hvis jeg går ind på www.edbpriser.dk kan jeg finde en del billige 64MB CF
mem kort til omkring 600kr.
Dvs. at jeg kan få ca. 6 64MB CF mem kort for prisen af en 3GB Digital
Wallet. Eller ca. 336 billeder. Så jeg ved næsten ikke om jeg bare skal købe
en stak CF mem kort istedet for en 3GB Digital Wallet.
Derudover skal jeg bo 3 måneder i Beijing, så jeg kan købe CF mem kort der.
Nogen som har erfaringer med at købe CF mem kort i Beijing Kina?

En anden ting. Jeg læste et sted i dk.fritid.foto at der var en som havde
oplevet lange opstartstider med et 128MB kort i et Canon Digital IXUS
kamera.
Hvad er det for noget? Hvor lang ekstra tid er der tale om, noget
irriterende?

Hilsen
M@ds

mads@iname.com

Fra : Henrik Larsen

Dato : 22-05-01 19:49

> [...]
> kamera.
> Hvad er det for noget? Hvor lang ekstra tid er der tale om, noget

Jeg kan anbefale IBM´s 1Gb MicroDrive, så er du ihvertfald oppe omkring de
1000 skud før den skal tømmes.

Henrik

Fra : M@ds

Dato : 22-05-01 20:23

"Henrik Larsen" <hbl@stubnet.dk> wrote in message
> Jeg kan anbefale IBM´s 1Gb MicroDrive, så er du ihvertfald oppe omkring de
> 1000 skud før den skal tømmes.

Desværre er det et CF Type II kort. IXUS tager kun Type I.

--
Hilsen
M@ds

mads@iname.com

Fra : Erik Christensen

Dato : 23-05-01 21:22

> [...]
> står der 7 billeder på et 8MB kort.
> Det giver så ca. 1,14Mb pr. billede. Så på et 64MB CF mem kort kan der

Mine billeder med Canon Ixus fylder 0,567Mb (gennemsnit af 800 billeder) i
1600x1200, det er den næsthøjeste kvallitet som er en let komprimeret mpg,
der er ikke nogen synlig forbedring i den højeste kvallitet som fylder noget
mere.

> [...]
> kamera.
> Hvad er det for noget? Hvor lang ekstra tid er der tale om, noget

Ca. et par sekunder i forskel mellem en 16Mb og 128Mb, ikke noget der
irriterer mig,
men hvis jeg forventede at løbe ind i mit livs motiv ville jeg nok montere
det
mindste kort som sikkert vil række - hvis der er tid nok til mange billeder,
er
der også tid til at skifte kort.

Mvh
Erik

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 22-05-01 07:17

In <9ear80$r45$1@news.inet.tele.dk> "M@ds" <mads@iname.com> writes:

> [...]

>Men jeg har 2 områder jeg er usikker på:
>1. Hvilket kamera
>2. Lagring af alle mine billeder under rejsen.

Jeg er rimeligt tilfreds med mit kodak DC240 selv om det kun er
1280x960 i højeste opløsning. Tag et kig i seneste nummer af
Alt om Data. De gennemgår diverse lagringsmedier. Der er fx
en 1 Gb IBM harddisk, der kan sættes ind som et flash card.
Ret sødt, men prisen er lidt pebret.
Mit bud ville være et ikke alt for dyrt kamera med en stak
ikke alt for dyre memory cards til at samle op undervejs.

Og så en stak ekstra batterier

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)