font på web-sted vises ikke korrekt...
Fra : dhek

Dato : 28-01-05 19:06

Hej gruppe,

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe jeg skriver i - hvis det ikke er
tilfældet må i jo lige futte mig det rigtige sted hen

Jeg har et problem med min hjemmeside. På min lokale maskine har jeg
installeret fonten MaxLF-Light, som jeg i mit stylesheet har angivet skal
bruges til alle web-siderne. Dette er også fint nok. Lokalt ser det ud som
det skal - også hvis jeg hjemmefra vælger internetversionen af web-stedet.
Men hvis jeg går ind på web-stedet fra en maskine som ikke har installeret
fonten, så kan man ikke se den (teksten bliver blot formatteret i noget der
ligner times new roman).
Hvordan kan det være - burde fonten ikke automatisk blive hentet ned af
client-maskinen, så web-stedet bliver vist korrekt?
Er der noget jeg kan gøre for at sikre mig den rigtige font bliver vist
altid?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig - på forhånd tak

Mvh. Daniel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-01-05 19:45

dhek wrote:

[Forkert font]

> Hvordan kan det være - burde fonten ikke automatisk blive hentet ned
> af client-maskinen, så web-stedet bliver vist korrekt?

Nej.

> Er der noget jeg kan gøre for at sikre mig den rigtige font bliver
> vist altid?

http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft3/default.htm

Virker mig bekendt kun i Internet Explorer. Husk at sikre dig at du har
rettigheder til at distribuere skrifttypen.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : jopa

Dato : 28-01-05 20:04

dhek skriblede bla:
> Hvordan kan det være - burde fonten ikke automatisk blive hentet ned
> af client-maskinen, så web-stedet bliver vist korrekt?

Nej da og heldigvis for det.Styrer da selv hvilke fonte jeg vil have på min
puter

--

Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-01-05 18:16

dhek wrote:

> Er der noget jeg kan gøre for at sikre mig den rigtige font bliver
> vist altid?

Ja, du kan vælge at bruge en standard web-font. Det er godt nok et noget
uldent begreb, men det gribes an ved at vælge en prioritet-1 font, som er
installeret pr. default på de fleste maskiner. Dernæst sættes en prioritet-2
og evt. 3, 4 og 5, afsluttende med at definere fonttypen:

p {
font-family: verdana, arial, sans-serif;
}

tt {
font-family: "courier new", courier, monospace;
}

li {
font-family: "times new roman", georgia, serif;
}

I alle tre eksempler er først noteret to specifikke fonte og dernæst den
tilsvarende font-type.

Systemet er det, at en given computer vælger den første font i listen, som
er installeret på pågældende maskine og er ingen af de angivne fonte
installeret, vælger maskinen den font-type, der er sat som default-font for
pågældende font-type på den maskine.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk