Problemer med lyd på P5AD2-Premium
Fra : Ziggi

Dato : 28-01-05 12:48

Hejsa!

Jeg har netop erhvervet mig et Asus P5AS2-Premium mobo. Det har jo som
bekendt glimrende onboard audio muligheder men... Jeg kan på ingen måde få
lyden til at fungere. Planen er i første omgang ganske enkelt at tilslutte
almindelig 2-kanals lyd. WindowsXP nægter konsekvent at installere nogle som
helst drivere.

Når jeg forsøger at installere de medfølgende C-media CMI9880 drivere (og
også et opdateret sæt fra Asus' website), får jeg blot en fejl der siger
"Device doesn't exist og maybe removed by manually, please plug in devie or
reboot and try install again". I BIOS har jeg enabled HD audio controller.
Jeg har naturligvis hentet alle opdateringer til WinXP (incl. SP2).
Derudover har jeg installeret chipset opdateringer og Flashet BIOS til
1.0.0.9 - men lige meget hjælper det.

Jeg er løbet fuldstændig tør for idéer... Hvor går jeg galt i skoven???

PFT
/Michael

Fra : Ziggi

Dato : 28-01-05 13:58

....og bedst som det så mest håbløst ud kom løsningen... =)

Hvis andre er løbet i sammen problem...

Af uvisse årsager lader det til at WinXP forsøgte at bruge 64-bit MS UUA
Bus Driverene. På cd'en findes naturligvis også alm. 32 bit Win2k/XP
driverne. Hvis jeg havde været lidt mere vågen havde jeg opdaget det noget
før - men bedre sent end aldrig. Jeg har endnu ikke tjekket om der findes
nyere versioner end de der følger med på cd'en, men det er jo mindre vigtigt
i første omgang.

Hovedsagen er i alt fald, at installationen af UUA BusDriverne løste
problemet. Windows fandt, efter installationen af dem, øjeblikkeligt en PCI
unit - og kunne nu også "genkende" den som en HD audio enhed. *KLAK* *KLAK*
*KLAK*... driverne var installeret - og jeg blev blæst tværs igennem lokalet
af den forbistrede Windows fanfare - som jeg dog for en gang skyld var glad
for at høre

Go' weekend til jer alle!

/Michael

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-01-05 10:25

On Fri, 28 Jan 2005 12:48:13 +0100, "Ziggi" <ziggiman@hotmail.com>
wrote:

Skulle gerne modtage mit P5AD2-Premium i næste uge - er der mange
drivere der skal installeres til dette bundkort?

Kører den ikke "fint" med XPs drivere?

Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg begynder
installationen?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Ziggi

Dato : 30-01-05 21:17

Hej Karsten!

De fleste enheder genkendes uden problemer af XP. Dog er der lidt issues
omkring div. RAID controllere. Du bør måske lige tjekke nettet efter de
nyeste drivere - selvom der naturligvis følger nogle med på cd'erne.
Personligt synes jeg at det er et kanon kort at have med at gøre! Det eneste
egentlige "problem" var sådan set det med lyden - og det var der jo en
løsning på

Jeg fik mit kort leveret med en 1.0.0.7 BIOS. Der findes en 1.0.0.9 som du
evt. kan vælge at flashe det med. Der er faktisk vist også en 1.0.1.0 beta,
men den har jeg ikke haft lyst til at rode med indtil videre Tjek også
gerne Intel's site for de nyeste chipset drivere. De løser som regel en stor
del af de issues man kan rende i, så chipset driver updates er tit noget af
det første jeg kigger til.

Held og lykke med dit nye kort - jeg har i alt fald ikke fortrudt købet af
mit

/Michael

Fra : Karsten Jensen

Dato : 31-01-05 12:01

On Sun, 30 Jan 2005 21:16:35 +0100, "Ziggi" <ziggiman@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>omkring div. RAID controllere. Du bør måske lige tjekke nettet efter de
>nyeste drivere - selvom der naturligvis følger nogle med på cd'erne.

Nu skal min maskine ikke køre med RAID så det regner jeg ikke med at
blive noget problem *S*

>Personligt synes jeg at det er et kanon kort at have med at gøre! Det eneste
>egentlige "problem" var sådan set det med lyden - og det var der jo en
>løsning på

Ja, og tak for tippet.

> [...]
>del af de issues man kan rende i, så chipset driver updates er tit noget af

Nu har jeg aldrig prøvet at flashe en bios på et motherboard, kun i
CD-drev og modems. Har du haft nem ved at gøre det? Og har du gjort
det før du har installeret widows?

Får først systemet i næste uge da jeg har bestilt et på små Western
Digital harddiske til det nye system - og de kommer iflg.
ITbutikken.dk først til leverandøren 7/2.... øv.... Nå, men ventetiden
er det værd. Sidder med en Pentium III 800 MHz - 764 MB RAM - så det
nye system med 3.4 GHz og 2 GB RAM bliver noget af en forbedring *S*

Fra : Ziggi

Dato : 10-02-05 08:44

Hov - sorry for det sene svar =/

Med de nyere generationer af bundkort er det blevet en noget mere "ufarlig"
procedure at flashe BIOS. Tidligere var det med rystende hænder at man
trykkede "enter" - for der skulle ikke meget mere en skiftende vindretning
eller måneformørkelse (ok...ok.... så strømafbrydelse eller defekt medie, da
) til før din BIOS var permanent ødelagt - og så var det igang med at
skaffe og skifte chippen.

Du kan faktisk i dag flashe din BIOS direkte fra Windows! Jeg foretrækker
dog at gøre det på "gammeldags" maner fra en DOS prompt. Der er en glimrende
beskrivelse af hele processen i manualen. Personligt sørger jeg altid for at
lave en backup af den originale BIOS... måske unødvendigt, men så sover jeg
bedre Det er ligeledes beskrevet i manualen.

Jeg kender godt det med ventetider der føles ALT for lange Jeg er født
uden antydningen af tålmodighed

Rigtig god fornøjelse med din nye maskine