A7V133 hvad betyder beep fra mobo?
Fra : Morten Bowman

Dato : 26-01-05 16:57

Hejsa
Min pc er begyndt at være træls. Ind imellem kommer der en kort beep fra den
(der kan gå timer imellem). Når min ftp kører og jeg vil brænde så
ressourcerne helt op i 100%.
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om netop dette beep i manualen.
Hvad kan det være?
Mit umidelbare bud er rammene. men hvordan checker jeg det og hvilken blok
det er?

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : N´far

Dato : 26-01-05 17:30

http://www.memtest86.com/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-01-05 20:36

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev 2005-01-26:
> Min pc er begyndt at være træls. Ind imellem kommer der en kort beep fra den
> (der kan gå timer imellem). Når min ftp kører og jeg vil brænde så

Hmm, kan være at BIOSen der beeper fordi cpuen bliver for varm under load.
Er det noget der er kommet til som ikke har været før, så kan det være at
din køler er ved at støve til.

Thomas

Fra : Morten Bowman

Dato : 27-01-05 00:13

On 26 Jan 2005 19:35:48 GMT, "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk>
wrote:

>Hmm, kan være at BIOSen der beeper fordi cpuen bliver for varm under load.
>Er det noget der er kommet til som ikke har været før, så kan det være at
>din køler er ved at støve til.

ja det var nævnt i manualen. Min blæser er dog ret ny. Hvad mener du når du
siger "varm under load"?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-05 00:22

> ja det var nævnt i manualen. Min blæser er dog ret ny. Hvad mener du når du
> siger "varm under load"?

Din CPU bliver varmere jo mere du belaster den (=load på engelsk). Når du
surfer og skriver breve til tante Oda alt hvad du kan, så bruger du maks 1%
af cpuen => den er rimelig kølig. Så snart du begynder at spille eller lavet
noget andet krævende, så stiger temperaturen betragteligt. Måske 10->15->20
grader.

Prøv at installere et program der kan give dig temperaturen af cpuen over en
periode og se om du ikke kan finde ud af om der er sammenhæng mellem beep og
temperatur på cpu. F.eks. motherboard monitor 5 (mbm 5) er et godt program.
Brug www.google.dk til at finde det.

Thomas

Thomas S. Iversen | email: zensonic@diku.dk
Student at Department of Computer Science. | phone: +45 35282360
University of Copenhagen, DIKU. | shoesize: 45

Fra : Morten Bowman

Dato : 27-01-05 17:24

On 26 Jan 2005 23:21:53 GMT, "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk>
wrote:

> [...]
>temperatur på cpu. F.eks. motherboard monitor 5 (mbm 5) er et godt program.

Men der er nemlig ikke nogen sammenhæng med belastningen har jeg observeret.
Mener ovenikøbet jeg har hørt et beep den pc'en var slukket?

Fra : Emil J

Dato : 27-01-05 00:24

> Når min ftp kører og jeg vil brænde så
> ressourcerne helt op i 100%.

Hvis du har sat brænderen på en ATA PCI-controller, så kan det være fordi
den ikke kan slå ATA til på ATAPI-enheder, det problem havde min Promise
TX Ultra100 nemlig.
Ellers kan det være fordi den ikke selv slår ATA til på dine diske.

Kig evt. på dette link
http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx

Specielt nederste sektion:
"To enable DMA mode using the Device Manager"

/Emil J

Fra : Morten Bowman

Dato : 27-01-05 17:23

On Thu, 27 Jan 2005 00:24:24 +0100, "Emil J" <usenet@-fjerndette-tvhus.dk>
wrote:

> [...]
>http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx
>
>Specielt nederste sektion:
>"To enable DMA mode using the Device Manager

Jeg har ikke ændret i min konfiguration længe. Jeg troede/håbede først det
var batteriet men det var det ikke.
Mine DMA står slået til.