Skærme
Fijala 3554
Ny TFT med pixelfejl.
Fra : NFL

Dato : 26-01-05 13:34

Hej.

Mine forældre har lige købt en ny TFT skærm, hvor der er en rød prik,
hvilket må være en pixelfejl. Da jeg ikke har den store erfaring med TFT
skærme, så ville jeg lige høre om de skal bytte den? Den er som sagt helt
ny, men den røde prik er jo ikke altid lige synlig.

Hvad plejer man at gøre?

Nic

Fra : Mads

Dato : 26-01-05 13:37

On Wed, 26 Jan 2005 13:34:09 +0100, "NFL" <news2004@mailme.dk> wrote:

> [...]
>skærme, så ville jeg lige høre om de skal bytte den? Den er som sagt helt
>ny, men den røde prik er jo ikke altid lige synlig.

Jeg ville bytte den, men hvor nemt eller hvor svært det er, kommer
jo an på om den er købt i en butik eller pr postordre.
På postordrekøb har man 14 dages returret. Det er en butik jo ikke
forpligtiget til at gøre.

mvh Mads

Fra : Claus Albæk

Dato : 26-01-05 14:00

et lille trick er at du kan prøve at nulre eller massere prikken væk,
det virker nogle gange...

I kid you not.

--
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : 8000

Dato : 26-01-05 23:24

Virker det eller er det en røver?

Fra : Anders Lund

Dato : 27-01-05 06:39

8000 wrote:
> Virker det eller er det en røver?

Du kan være heldig at det virker - du kan også være uheldig at du
ødelægger nogen af de andre pixels.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Claus Albæk

Dato : 27-01-05 09:22

det er ikke en røver, men du skal ikke gå for voldsomt til værks... det
er et gammelkendt fænomen at man kan nulre døde pixels til live igen.

--
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Peter J

Dato : 26-01-05 14:10

"NFL" <news2004@mailme.dk> skrev

> Hvad plejer man at gøre?

Generer prikken dig? Så byt skærmen.
Generer den dig ikke - så lad være med at bytte skærmen.

Og så lige en generel kommentar:

Pixelfejl-snakken nærmer sig nogle gange hysteri. En TFT-skærm er pr.
definition knivskarp hver gang, hvilket er dens helt store force. CRT-skærme
er aldrig knivskarpe, og selv to ens modeller vil altid variere marginalt i
skarphed fra eksemplar til eksemplar. Alligevel er det de færreste, som
lægger mærke til det, og endnu færre som rent faktisk bytter en skærm på
grund af den marginale forskel.

På TFT-skærme er det anderledes: Lyser én pixel ud af en million ikke som
den skal, hidser de fleste sig op, også selvom prikken sidder så yderligt,
og i øvrigt er så lille at de skal lede efter den, hver gang de skal udpege
den - hvorfor egentlig?

mvh
Peter
(der har en Samsung 193P TFT-skærm uden pixelfejl)

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-05 00:20

In article <41f796b7$0$48319$14726298@news.sunsite.dk>,
"Peter J" <spam@nej.for.pokker> wrote:

> [...]
> yderligt, og i øvrigt er så lille at de skal lede efter den, hver
> gang de skal udpege den - hvorfor egentlig?

Det er også rigtigt. Da jeg købte min (meget dyre) bærbare computer
besluttede jeg mig for, at jeg ikke ville lede efter pixelfejl. Jeg har
haft den i to år, og jeg har ikke fået øje på nogen pixelfejl endnu. Men
hvis jeg begyndte at lede, ville der måske være nogen. Og så kunne jeg
ærgre mig over det. Det ville da være dumt
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Esben

Dato : 27-01-05 00:39

"Peter J" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> [...]
> den skal, hidser de fleste sig op, også selvom prikken sidder så yderligt,
> og i øvrigt er så lille at de skal lede efter den, hver gang de skal

De føler vel at de går glip af noget - det er jo ikke til at bære, hvis man
er den ene ud af tyve kunder der fik skærmen med pixelfejlen.
Det nærmer sig hysteri til tider. I gamle dage levede folk uden problemer
med trinitronlinierne, skæv geometri, bad sectors på harddiske osv.
Forhandlerne står med aben, idet de ikke kan returnere skærmen til
distributørerne, og når den næste kunde opdager at papkassen har været åbnet
er helvede løs igen og forlanger afslag i prisen og hvad har vi.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 21:24

Peter J wrote:
> Generer den dig ikke - så lad være med at bytte skærmen.

Lige præcis. Da jeg modtog min TFT for 14 dages tid siden, var jeg helt oppe
og ringe. Den var (er) bare for fed. Da jeg havde haft den i 2 dage, tænkte
jeg, at jeg lige kunne køre den igennem Nokia Test monitor (eller hva det
program nu engang hedder). Her fandt jeg så en pixelfejl, rød, helt ude i
højre side. Lidt ærgerligt. Men hva... Da jeg skulle vise den til en ven,
kunne jeg sq ikke engang selv finde den, og måtte have gang i Nokia Test
monitor endnu engang for at se en helt grøn baggrund. Jeg har derfor
naturligvis ikke byttet skærmen - og jeg er stadig meget glad for den.

> Pixelfejl-snakken nærmer sig nogle gange hysteri.

Jeg er fuldkommen enig. Flok bliver fuldkommen paniske - og når den sidder
som i mit tilfælde, helt ude i siden, ja - så generer det sq ikke mig på
nogen måde

--
Mvh/Martin K
www.LEMANSarea.dk - Motorløbet Le Mans i koncentreret form!

Fra : Peter Larsen

Dato : 29-01-05 11:23

Hej Nic,

Husk lige at undersøge hvad fabrikanten siger!!!
F.eks. Samsung har såkaldt "zero bright dot warranty" på nogle modeller.
Garantien gælder i 14 dage, hvor skærme med lysende pixels altså kan byttes.
Herudover overholder de fleste producenter gældende ISO standard vedr. døde
pixels. Det betyder at hvis antallet er for stort >4-8 stykker så byttes
skærmen også.
Min anbefaling. Lad være at nulre. Hvis du ødelægger omkringliggende pixels
(hvilket kan ske) - så er der ingen garanti overhovedet.

/Peter

Fra : Lars

Dato : 29-01-05 16:10

On Sat, 29 Jan 2005 11:23:19 +0100, "Peter Larsen"
<news@edboen.dk> wrote:

>F.eks. Samsung har såkaldt "zero bright dot warranty" på nogle modeller.

Hvilke? Og hvor har du informationen fra? En søgning på
samsung.dk (og samsung.com) på "zero bright dot warranty" giver
*ingen* hits...

>Garantien gælder i 14 dage, hvor skærme med lysende pixels altså kan byttes.

Lysende? Som i hvide eller er fx en rød også en "lysende"?

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-02-05 20:39

Hej Lars

Jeg forhandler selv diverse edb-udstyr, Samsung, Sony, LG, VieeSonic, Eizo,
Philips, og ja rækken er jo lang.
Forhandlere har fået besked om Samsungs garanti og den står da også hist og
pist på nettet.

Lysende pixels er alle farver.

Hilsen Peter