Websider til mobiltelefon
Fra : news.tele.dk

Dato : 26-01-05 10:06

Jeg har planer om at lave nogle WEB-sider, som kan anvendes på
mobil-telefoner med WEB-teknologi via GPRS.

Da jeg ikke har viden om mobil telefonernes muligheder og begrænsninger mht.
brug af WEB-sider (HTML/Javascript etc.) vil jeg spørge om der er nogen, som
har nogle links med relevant information.

Er det muligt at identificerer mobilklienterne serverside (PHP-info
el.lign.), ex. mobiltype (Nokiaxxxx), skærmopløsning, mobilnummer
(+4512345678), etc.?

/bjarni

Fra : Dan Storm

Dato : 26-01-05 11:03

> [...]
>brug af WEB-sider (HTML/Javascript etc.) vil jeg spørge om der er
nogen, >som
>har nogle links med relevant information.

Umiddelbart er det faktisk pissesvært at finde en side med korrekt
information om at få apache til at håndtere WAP/PHP informationer.
Jeg selv har lavet en side hvor man kan downloade/uploade billeder,
hente ringetoner og nogle enkelte spil. (wap.err0r.dk - PC/WAP)
Hele idéen bag det er at kunne skrive i WML. (www.w3schools.com)
Men, for lige at vende tilbage med opsætningen af Apache.

..htaccess skal helst indeholde:
*---*
DirectoryIndex index.wml

<Files *.wml>
ForceType application/x-httpd-php
</Files>
*---*

På den måde har du allerede WML til at virke med PHP, og sat startsiden
til index.wml
Jeg selv har også disse to linier:
AddType application/java-archive .jar
AddType text/vnd.sun.j2me.app-descriptor .jad

Disse er nødvendige for at kunne bruge mobiltelefonen til at downloade
nokia java-spil.
Hvordan det er med SE, Samsung og så videre ved jeg ikke.

>Er det muligt at identificerer mobilklienterne serverside (PHP-info
>el.lign.), ex. mobiltype (Nokiaxxxx), skærmopløsning, mobilnummer
>(+4512345678), etc.?

Nej. Typisk afhænger det af mobilens software, hvilken browser der
ligger i den. To Nokia6210 kan godt have forskellige browsere. Men det
er til gengæld også det eneste du kan vriste ud af telefonen! Selve
telefonnumeret bruges kun ved WAP/GPRS udbyderen. Resten er faktisk
umuligt at finde. Din eneste mulighed er at lave en 'portal' hvor folk
selv kan vælge telefon model og skærmopløsning.
--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : zigma.dk

Dato : 26-01-05 11:13

Et par links:

http://www.w3schools.com/wap/
http://www.troobloo.com/tech/wap.shtml
http://www.tml.hut.fi/Studies/Tik-110.300/1998/Essays/wap.html
http://www.netcoders.dk/technology.asp?tech_id=18

www.google.dk =)

Ellers bare hold dig til wml eller meget meget enkel html... Så kører det =)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-01-05 12:30

news.tele.dk wrote:

> Da jeg ikke har viden om mobil telefonernes muligheder og begrænsninger mht.
> brug af WEB-sider (HTML/Javascript etc.) vil jeg spørge om der er nogen, som
> har nogle links med relevant information.

Lad være med at spilde tid på at lære WML-sproget, brug i stedet WAP 2.0
der stort set svarer til XHTML 1.0 Strict. Alle nyere mobiltelefoner
understøtter WAP 2.0, og det giver dig mange flere muligheder, som
f.eks. almindelige GIF og JPEG farvebilleder.

De tidligere WAP versioner slog aldrig rigtig an, nok mest på grund af
det specifikke WML-sprog, som Open Mobile Alliance nu langt om længe har
indset ikke var smart. Det var dumt at genopfinde den dybe talerken, og
derfor blev WML afløst af XHTML Mobile fra og med version 2.0.

Selvom det er mere eller mindre almindelig XHTML, er der dog stadig
mange faldgrupper og mange ting der skal gennemprøves før man med
sikkerhed kan sige at det virker. De forskellige browsere i telefonerne
har hver deres egne måde at tolke visse elementer på, så det er ofte
langt værre at skrive kode til mobiltelefoner end alm. browsere, hvilket
ikke siger så lidt. Det bedste du kan gøre er at hente en emulator hos
de respektive producenter så du kan teste resultatet i disse "kunstige"
telefoner (der desværre ofte er en langsommelig proces). Man bør dog
også så vidt muligt teste på "rigtige" telefoner senere i forløbet.

Under selve udviklingen holder jeg selv meget af Opera browseren, der
har indbygget en small-screen rendering som svarer til mobil versionen
af deres browser. Den er fin til at lave de første udkast. Husk også at
validere koden løbende, via eksempelvis http://validator.w3.org/

Et par guldkorn jeg selv har haft glæde af:

* The Mobile Web Top 10
- http://pukupi.com/articles/top10/

* Developing Wireless Content using XHTML Mobile
- http://www.xml.com/pub/a/2004/04/14/mobile.html

* The End-All Guide to Small-Screen Web-Dev
- http://webmonkey.wired.com/webmonkey/04/12/index4a.html?tw=design

* Making Small Devices Look Great
- http://my.opera.com/community/dev/device/

> Er det muligt at identificerer mobilklienterne serverside (PHP-info
> el.lign.), ex. mobiltype (Nokiaxxxx), skærmopløsning, mobilnummer
> (+4512345678), etc.?

Der findes et PHP projekt for dette, kaldet WURFL, se mere her:
http://wurfl.sourceforge.net/

Jeg synes dog man langt hen af vejen kan "nøjes med" at tjekke
browserens accept header, og sende den korrekte mime-header i henhold
til denne. Læs mere på følgende side:

* Serving XHTML with the correct mime type using PHP
- http://www.workingwith.me.uk/articles/scripting/mimetypes/

Dette eksempel kan du tilpasse til mobilbrug, bl.a. ved at udvidde det
til også at kigge efter "application/vnd.wap.xhtml+xml" som WAP 2.0
kompatible telefoner efterspørger.

Held og lykke med projektet!

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : news.tele.dk

Dato : 26-01-05 14:29

"news.tele.dk" <bmmslet@dettecomlog.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har planer om at lave nogle WEB-sider, som kan anvendes på
[SNIP]
> /bjarni

Tak for svarene. Der er meget fin info.

/bjarnu