Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Eizo 19"
Fra : mg

Dato : 25-01-05 09:47

Skal have anskaffet en ny skærm, helst en 19"
den skal bruges til internetsurfing , teksbehandling, måske på et senere
tidspunkt, noget film,

Har kig på: en Eizo 768 , den skulle have rigtig god kvalitet, 5 års
garanti , + har læst en del test, Eizo er næsten altid i toppen.
Spørgsmålet er om den er god til det ovennænte brug ???
tænker især på responstiden der jo er forholdsvis høj 25
og den har ikke S-IPS men PVA ,
har PVA de samme gode egenskaber som S-IPS ???

Venlig Hilsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 25-01-05 16:11

On Tue, 25 Jan 2005 09:47:28 +0100, "mg" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>tænker især på responstiden der jo er forholdsvis høj 25
>og den har ikke S-IPS men PVA ,
>har PVA de samme gode egenskaber som S-IPS ???

Jeg har Eizo 767. Jeg mener, at det er en fremragende skærm.

PVA (og MVA) er vældig godt til farver, som i fotobehandling og andet
grafik.

Du kan læse her, især fra side 19 af

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

Nej, s-ips har bedre respons især.

Med den pris skærmen har, er der da andre alternativer. På jobbet har
jeg GNR 19" (MVA). Den er faktisk lige så god, og koster 3200,- har
dog ikke DVI.
http://www.prad.de/guide/screen910.html

Eller hvad med en 20" Dell FP2001 ?

mvh

John

Fra : mg

Dato : 25-01-05 21:12

Tak for tilbagemelding om dine erfaringer,
Kan din 767 , bruges til at se film på , eller bruger du ikke din til film
og den slags,
Grunden til at jeg er faldet over Eizo er, at jeg mener det er et dårligt
sted at spare, og næsten lige meget hvilken test der læses, så er eizo med i
toppen, som alternativ har jeg en af LG s skærme, (en med S-IPS) de får
gennemgående også en fin kritik.

Den nævnte Dell du henviser til , har fine specifikationer:
Tænker nu på, om ikke ikonerne bliver noget lille, med en opløsning på
1200x1600 der skal deles ud på kun 20" ?

Vil ikonerne ikke blive større på en 19" med den opløsning der nu passer på
dem ?

Har kigget på 17" og 19" samtidig, en 19" er meget mere behagelig at kigge
på , Er det også din erfaring ?

Og så er det jo at jeg kan se at Dell har en pixel afstand på 0,255 og en
17" ca o,264 en 19" forøvrigt ca 0,295

Er det rigtigt betragtet det ovenstående ?
Der må jo så også være forskel på om det er ikoner e.lign
eller rene billeder,
hvis et billede fylder hele skærmen, må det jo alt andet lige være større på
en 20" end på en 17"

Venlig Hilsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 26-01-05 09:08

On Tue, 25 Jan 2005 21:12:12 +0100, "mg" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

>Tak for tilbagemelding om dine erfaringer,
>Kan din 767 , bruges til at se film på , eller bruger du ikke din til film
>og den slags,

Ja, jeg kan godt se film på den. Jeg har også engang set tennis fra
TV-kort på den. Så var der slørhale hver gang de gik efter en
flugtning, f.eks.

> [...]
>toppen, som alternativ har jeg en af LG s skærme, (en med S-IPS) de får

Helt ening. Det er ligesom højttalerne på et stereo-anlæg. Ikke der
man skal spare.

Jeg har set en LG 17" med s-ips. Troede det ville være alletiders
skærm. Men jeg var skuffet over antallet af gråtoner. Billedet var mig
for hårdt, - enten for lyst eller for mørkt, og umuligt at indstille
så det kunne sammenlignes med billedet på min Eizo.

>Den nævnte Dell du henviser til , har fine specifikationer:
>Tænker nu på, om ikke ikonerne bliver noget lille, med en opløsning på
>1200x1600 der skal deles ud på kun 20" ?

Det er almindelig forholdsregning:

(20/19) x (1268/1600) = 0.84, altså 16% mindre

>Vil ikonerne ikke blive større på en 19" med den opløsning der nu passer på
>dem ?

Jo

>Har kigget på 17" og 19" samtidig, en 19" er meget mere behagelig at kigge
>på , Er det også din erfaring ?

17/19 = 0.89

20" er altså værre i den forbindelse end 17" !

17 og 19": de kører med samme opløsning, så ikonerne er 11% mindre på
en 17" end på en 19".

Men på en 15" er ikonerne omtrent som på en 19", da 15" altid kører
med 1024x768.

Så 'svagtseende' skal købe en 15" eller en 19", og ikke 17" og ikke
20". Unge mennesker er ligeglade, elsker 17" og 20".

Ja

mvh

John

Fra : mg

Dato : 26-01-05 17:57

Tak for oplysningerne omkring, størrelses forholdet, havde ikke lige tænkt
på at det så nemt kunne regnes ud,

Fik en reklame ind af døren idag, fra Zitech computer,
de åbner en ny forretning tæt på min bopæl, de har tilbud på en GNR i 17"
1595kr med responstid 16 , panelet er et TN

I deres avis var der forøvrigt den GNR du nævnte som du bruger på arbejdet,
den koster nu kun 2695, er det virkelig din overbevisning at der ikke er den
store forskel på Eizo og GNR ? , så kan jeg jo godt se at det er halv pris,

Ved du hvem der laver paneler til GNR ?
Synes ikke at have hørt så meget om produktet.

Venlig Hilsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 27-01-05 09:57

On Wed, 26 Jan 2005 17:56:37 +0100, "mg" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

>Ved du hvem der laver paneler til GNR ?
>Synes ikke at have hørt så meget om produktet.

http://specialreserve.co.uk/TFT_Monitor_19_GNR_8590_r.html

Fujitzu !

mvh

John

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 27-01-05 09:18

> [...]

>de åbner en ny forretning tæt på min bopæl, de har tilbud på en GNR i 17"
>1595kr med responstid 16 , panelet er et TN

19" GNR er MVA panel:
> [...]

>store forskel på Eizo og GNR ? , så kan jeg jo godt se at det er halv pris,

Nej, men det er rigtigt, at paneler forhandles meget med videresalg.

Jeg ved skam ikke om man kan finde noget info med google.

>Synes ikke at have hørt så meget om produktet.

Nej, det kan man ikke sige.

Jeg kan kun sige: se den GNR 19" først, og bedøm selv. Jeg har brugt
lidt tid på at stille lysstyrke og kontrast nedad.

Grafikkortet er noget IBM onboard. 82 865G. Ja, det ser skam godt ud.
Pivskarpt. Refresh er 60 Hz, 1280x1024, 32 bits farver i driver.

mvh

John