Hvordan laver man en "Download" - side?
Fra : { TM·DK }

Dato : 23-01-05 18:51

Hej.

Jeg sidder lige og overvejer hvorvidt det ville være noget smartere at lave
en PHP page til en download side.

Sagen er den at jeg kører et website hvor det hele er lavet i HTML - dog med
undtagelse af en mail og upload page som er lavet i PHP, men - nu vil jeg
gerne lave en tilsvarende side i PHP hvor en given bruger kan klikke på et
link for at kunne downloade en fil v.hj.a. en PHP side.

Er der nogen her som kunne være behjælpelige eller - ved hvor man kan hente
en sådan "Template"? Jeg må lige erkende at - jeg ikke er en Guru indenfor
PHP da dette område er ret nyt for mig, så jeg forestiller mig noget med en
præ-opstillet side i PHP som kun lige skal tilpasses efter mine filer og
links osv. osv. som de f.eks. den mail side jeg i forvejen har på mit site.

eks.:

www.xxxxxxx.com/download.php?filnavn.zip - el. lign. (?)

Mine filer er på min egen private ftp server herhjemme, så det er vel noget
med et login/pw link?

På forhånd tak.

Mvh./Regards,
TM·DK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-05 20:06

{ TM·DK } skrev:

> undtagelse af en mail og upload page som er lavet i PHP, men - nu vil jeg
> gerne lave en tilsvarende side i PHP hvor en given bruger kan klikke på et
> link for at kunne downloade en fil v.hj.a. en PHP side.

Hvilken funktionalitet som du ikke kan få i HTML, søger du?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : { TM·DK }

Dato : 24-01-05 14:07

> Hvilken funktionalitet som du ikke kan få i HTML, søger du?
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/

Hmmm - tænkte blot på om ikke der var flere fordele ved netop at benytte et
PHP vs. HTML script? Hastighed, opsætning osv. osv. Mest af alt tænkte jeg
på om ikke man på een eller anden måde, kunne "skjule kilden", altså - der
hvor filen kommer fra - eller...? Jeg har tit oplevet at - når man
downloader fra en kilde, sker det tit og ofte at man slet ikke kan se hvor
den kommer fra, er det ikke via et PHP?

På forhånd tak.

Mvh. TMDK.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-05 14:46

{ TM·DK } skrev:

> Hmmm - tænkte blot på om ikke der var flere fordele ved netop at benytte et
> PHP vs. HTML script? Hastighed, opsætning osv. osv.

Der er ulemper. PHP skal beregne HTML-koden før den kan sendes,
mens ren HTML ryger afsted med det samme. Opsætningen (kodningen)
af PHP tager meget længere tid end at angive et HTML-form-input.

>Mest af alt tænkte jeg på om ikke man på een eller anden måde, kunne "skjule kilden"

Jo da, det kan man godt. Du kan jo præsentere et link der siger
at man henter "øbberbøv" og så i PHP-modtagerkoden oversætte det
til "ftp://ftpserver.xyz/fprot315.zip". Det vil være skjult
forbrugeren.

Jeg bryder mig ikke om skjulte links.

> hvor filen kommer fra - eller...? Jeg har tit oplevet at - når man
> downloader fra en kilde, sker det tit og ofte at man slet ikke kan se hvor
> den kommer fra, er det ikke via et PHP?

Sikkert. Det er ikke svært at lave (men det kan også være ASP,
ColdFusion, JSP eller meget andet).