Alternativ til target=_blank
Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 13:24

Hej,

På en foreningsside - som jeg er webmaster for - ønsker jeg, at links åbner
i et nyt vindue. Et banalt spørgsmål: Hvordan gør jeg det, hvis jeg ikke vil
bruge "target = _blank" (for at overholde XHTML 1.0 Strict)? Kan jeg
indsætte et eller andet javascript i headeren, som klarer problemet?

Mvh.

Martin

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-01-05 13:36

on 23-01-2005, Martin Nystrup Rasmussen supposed :
> [...]
> i et nyt vindue. Et banalt spørgsmål: Hvordan gør jeg det, hvis jeg ikke vil
> bruge "target = _blank" (for at overholde XHTML 1.0 Strict)?

Hvorfor skal det være strict, hvis du ikke vil begrænse dig til de
muligheder det giver ?
Hold dig til traditional, hvis du vil åbne nye vinduer.

> Kan jeg
> indsætte et eller andet javascript i headeren, som klarer problemet?

Det kan du godt, men det vil ikke virke for folk, der har slået
javascript fra.

--
Benny

Fra : Henny

Dato : 23-01-05 13:45

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Hold dig til traditional, hvis du vil åbne nye vinduer.

Du mener forhåbentlig transitional, ellers er der en helt ny kategori, vi
alle skal til at lære om

Mvh.

Henny

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 16:35

Jeg glemte vist lige at sige tak for inputs'ene. Så tak!

Når det så er sagt, kan jeg forstå, at det at benytte JS er et "ømfindtligt"
emne , og man skal "træde varsomt", hvis man vælger at benytte det.
Faktisk er jeg kommet i tvivl, hvor vidt jeg selv bør benytte det. Nå, men
dén diskussion hører vel ikke hjemme her...

Mvh.

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-05 17:27

Martin Nystrup Rasmussen skrev:

> Når det så er sagt, kan jeg forstå, at det at benytte JS er et "ømfindtligt"
> emne , og man skal "træde varsomt", hvis man vælger at benytte det.

Det er en god idé at sørge for at en nødvendig funktion vil virke
uanset om browseren har JavaScript (slået til) eller ej. Hvis man
gør det, kan man jo godt boltre sig med gode fiduser der letter
tilværelsen for dem hvor det virker.

Et godt eksempel er tjek af input fra en bruger. Det kan gøres på
klienten med JavaScript, og det virker med det samme.
Baggrundsløsningen er at det skal tjekkes på serveren efter at
siden er sendt, hvor serveren så skal returnere en fejlside og
fornyet input hvis der var fejl. Det tager længere tid, men
virker fuldt så godt.

> Faktisk er jeg kommet i tvivl, hvor vidt jeg selv bør benytte det. Nå, men
> dén diskussion hører vel ikke hjemme her...

Jeg er på en måde modstander af JavaScript fordi jeg i min
netbarndom så en frygtelig masse HTML-sider hvor det var brugt
tankeløst. Siderne virkede som regel ikke uden, og noget af det
blev brugt til at (forsøge at) stille om på brugerens system.

Ikke desto mindre måtte jeg bide i det sure JavaÆble da jeg skrev
min hovedopgave og kun kunne opnå en ønskværdig funktionalitet
ved hjælp af JavaScript. Sagen var at visse input som stod på
nogle dropned-lister, blev meningsløse ved visse valg i de andre
inputbokse. Sådan et problem kan ikke løses serverside selv om
det selvfølgelig er nemt at forhindre meningsløse data i at blive
sendt videre i systemet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-05 15:19

Martin Nystrup Rasmussen skrev:

> På en foreningsside - som jeg er webmaster for - ønsker jeg, at links åbner
> i et nyt vindue.

Så sæt din browser op til det.

>Et banalt spørgsmål: Hvordan gør jeg det, hvis jeg ikke vil
> bruge "target = _blank"

Åh, du vil påtvinge os andre dine præferencer? Det kan du ikke på
mit system, og selv om du kunne, synes jeg ikke det er en god
idé.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 16:08

> Så sæt din browser op til det.

Det gør jeg så.

> Åh, du vil påtvinge os andre dine præferencer? Det kan du ikke på
> mit system, og selv om du kunne, synes jeg ikke det er en god
> idé.

Det var nu ikke hensigten...

Mvh.

Martin

Fra : zigma.dk

Dato : 23-01-05 16:25

Hej Martin,

du spurgte om noget, og dét skal du have svar på.

Du kan godt gøre det ved at benytte JavaScript.
Hvis dit link ser sådan ud nu:

Kan du gøre det samme med JavaScript ved at skrive:
height=100px, fullscreen=1')">Klik her</a>
(højde, bredde etc. kan du ændre eller helt undlade)

eller du kan skrive det på en anden måde:

height=100px, fullscreen=1')">Klik her</a>

Men hvis du ikke gider skrive alt dét hver gang du skal lave et link, som bare
skal være et nyt vindue, og ikke have alle mulige indstillinger, kan du også
lave en funktion som du kører hver gang:

(eller: <a href="JavaScript:a('side2.html')">Klik her</a> )

<script language="javascript1.4" type="text/javascript">
function a (url) {
window.open(url)
}
</script>

Sidst nævnte eksempel er nok dét jeg ville foretrække.

Håber du kan bruge nogle af eksemplerne =)

// Zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 23-01-05 17:37

On 23 Jan 2005 15:24:36 GMT, zigma.dk <zigma@zigma.dk> wrote:

> [...]
> }
> </script>
>
> Sidst nævnte eksempel er nok dét jeg ville foretrække.

En af de fordele, jeg ser ved javascript er, at man for det meste kan gøre
det på en måde, så siden virker uden javascript.

Jeg ville foretrække:
false">nyside</a>

eller - hvis du vil bruge en function, så ville jeg nok automatisere det
lidt mere:

<script type="text/javascript">
function init() {
links =
document.getElementById('link_med_target_blank').getElementsByTagName('a');
for (a=0;a<links.length;a++) {
links[a].href= "javascript:window.open('"+links[a].href+"')";
}
}
window.onload = init;
</script>

og så smide alle de links der skal åbnes i et nyt vindue ind i <div
id="link_med_target_blank">

Så vil folk uden javascript bare få åbnet siden i samme vindue. Synes dog
stadig det er lidt fjollet, da der er mulighed for at bruge target til
det, som virker i alle browsere, og det validere som transitional.
Der er en grund til at target blev fjernet fra strict. Jeg ved dog ikke
hvorfor, men jeg kunne forestille mig, at w3c synes det burde være op til
brugeren. - Man kan jo ikke vælge at åbne et link med target blank i samme
vindue, men et link med target self, vil brugeren kunne vælge at åbne i et
nyt vindue/tab.

At vælge en doctype, der ikke tillader åbning af links i nye vinduer og så
lave nogle krumspring med javascript for at efterligne den mulighed, synes
jeg virker som en meget dårlig idé.
Næsten at sammenligne med at udskrive et framesæt med javascript for at
undgå frameset doctypen.

--
Ryan Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-05 19:11

Ryan Kristensen skrev:

> En af de fordele, jeg ser ved javascript er, at man for det meste kan gøre
> det på en måde, så siden virker uden javascript.

Hvordan er det en fordel ved JavaScript? Det er kun et spørgsmål
om at lave funktionaliteten i HTML (eller et servide program).

Det må snarere siges at være en ulempe ved JavaScript at ikke
alle tænker på at det også skal virke uden.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 23-01-05 19:43

On Sun, 23 Jan 2005 19:10:32 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
> Det må snarere siges at være en ulempe ved JavaScript at ikke
> alle tænker på at det også skal virke uden.

Jeg mener, at det er en fordel - i forhold til de andre muligheder, man
har til at lave funktioner på hjemmesider - at man kan bruge javascript
til at lave funktionerne, uden at man behøver at flytte html-indhold over
i scriptet, så det kun er synligt hvis javascriptet virker.
Den mulighed har man - så vidt jeg ved - ikke i flash eller java, der er
man nødt til at lave to versioner af siden. - Og det synes jeg så er en
ulempe
At der så er mange der ikke tænker på, at det også skal virke uden
javascript, kan man vel ikke bebrejde sproget for.

--
Ryan Kristensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-01-05 19:42

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in

> Det må snarere siges at være en ulempe ved JavaScript at ikke
> alle tænker på at det også skal virke uden.

Det er vel også en ulempe ved HTML så ?

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : Dan Storm

Dato : 23-01-05 23:50

onclick="this.target='_blank'; return true;"
--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk