Hva' ska' de' være ???
Fra : Soren Pedersen

Dato : 21-05-01 08:53

Hej NG

Jeg er af min arb.giver blevet tilbudt en 512Kb ADSL - Og det rejser en
række sp. for mig, så jeg håber at I vil bringe lidt klarsyn for dagen.

Hvilke udbydere er at foretrække ? - Både mht. hastighed og service.

Hvad med sikkerheden ? - Er de routere udbyderen leverer sikre "nok" - Eller
skal jeg under alle omstændigheder have fat i en S/W F/W ?......Og i
bekræftende fald hvilken kan så anbefales ?.

Er der andre der har en lignende ordning og kan fortælle om de
beskatingsmæssige forhold i forbndelse med fri tlf. ?

Pfh. tak

/Søren

Fra : JK

Dato : 21-05-01 09:10

"Soren Pedersen" <smpede@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Hvilke udbydere er at foretrække ? - Både mht. hastighed og service.

Jeg kan ikke tale for så mange andre udbydere end Cybercity og Mobilix.

Cybercity er stjernestabile og hastigheden er i top - det er servicen
derimod ikke helt - dog tilbyder de flinke mennesker at ringe dig op om
aftenen - og det plejer at virke udemærket.

Mobilix service er en by i Rusland - først ska' du vente i godt 15 minutter
på at få oplyst at "vi kan ikke finde dit telefonnummer - indtast det igen"
(??!?!) - så taster man sit telefonnummer og afslutter med 4-kant - venter
derefter enden 10 minutter, for at snakke med en supporter som kun kan
konstatere at "det er nok nede i øjeblikket - og vi ved ikke hvornår det er
oppe igen". - dog er hastigheden udemærket (når det altså er oppe )

TDC....hmmm, jeg havde deres 512kb kabelmodem da de begyndte på det i
sommeren 1999 - og det var en frygtelig grim oplevelse - til sidst gad TDC
simpelthen ikke ha' noget at gøre med de gamle Kabelmodemkunder - det var
pludselig ik' interessant mere - fordi man jo fandt sit nye 'barn' =
DSL -jeg løb simpelthen skrigende væk fra det selskab - aldrig - aldrig -
aldrig mere !

- men hvad jeg ka' læse af denne gruppe, så kører det vist udemærket idag !

> [...]
> skal jeg under alle omstændigheder have fat i en S/W F/W ?......Og i
> bekræftende fald hvilken kan så anbefales ?.

hmm... er det ikke kun en IOS firewall de har 'smækket' i routeren ? - og jo
den er udemærket - men hvis du havde planlagt at kører f.eks. en webserver,
så er den utilstrækkelig ! - til almindeligt hjemmebrug er den OK - du ka'
evt. kombinere den med en softwarefirewall som f.eks. Zonealarm eller Tiny
Personal Firewall.

> Er der andre der har en lignende ordning og kan fortælle om de
> beskatingsmæssige forhold i forbndelse med fri tlf. ?

éen ting er jeg helt sikker på, skattefar la' dig ikke ha' en fri ADSL
forbindelse uden at du ska' bøde for det

/JK

Fra : AW

Dato : 21-05-01 09:16

"Soren Pedersen" <smpede@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> række sp. for mig, så jeg håber at I vil bringe lidt klarsyn for dagen.
>
> Hvilke udbydere er at foretrække ? - Både mht. hastighed og service.

Jeg har en lignende ordning. Jeg har fået CyberCity 1024kbit/512kbit. Nu har
jeg haft den i et halvt år, og der har aldrig været et eneste problem. Den
eneste gang jeg ringede til deres support afdeling, så blev mine spørgsmål
besvaret hurtigt og korrekt.

> [...]
> skal jeg under alle omstændigheder have fat i en S/W F/W ?......Og i
> bekræftende fald hvilken kan så anbefales ?.

Den router man får med fra CyberCity, har en "firewall" indbygget. Der er
dog flere ting der gør sig gældende. Hvis man gerne vil køre programmer som
ICQ, NetMeeting osv., så kan det med fordel betale sig at åbne alle portene,
og samtidig installere en firewall. Her er spørgsmålet om det skal være en
software- eller hardware firewall. Man kan argumentere for og imod for begge
typer. Software er nemmere at styre, mens hardware er "mere" sikker.

> Er der andre der har en lignende ordning og kan fortælle om de
> beskatingsmæssige forhold i forbndelse med fri tlf. ?

Jeg er rimelig sikker på at forholdene er som med fri tlf. Jeg er dog ikke
helt sikker på dette.

- AW

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 21-05-01 12:05

> [...]
> software- eller hardware firewall. Man kan argumentere for og imod for begge
> typer. Software er nemmere at styre, mens hardware er "mere" sikker.

Findes der en detaljeret beskrivele af hvordan man åbner for alle portene?

(Undskyld jeg ryger lidt ud af sync. men jeg synes lige jeg kunne klemme den
ind her

Fra : AW

Dato : 21-05-01 12:36

Ja det gør der.

Du skal bruge følgende løsning:
set nat entry add LANIP 1-65535 WANIP 1-65535 tcp
set nat entry add LANIP 1-65535 WANIP 1-65535 udp
set nat entry add LANIP 1-65535 WANIP 1-65535 icmp
set nat entry add LANIP 23 WANIP 23023 tcp
write

reboot

- AW

(LANIP=Din ip adresse på din egen PC'er)
(WANIP=Din eksterne ip adresse)

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 21-05-01 13:06

> [...]
> set nat entry add LANIP 1-65535 WANIP 1-65535 udp
> set nat entry add LANIP 1-65535 WANIP 1-65535 icmp
> set nat entry add LANIP 23 WANIP 23023 tcp

Snildt nok. Men jeg ved jo nada om hvordan jeg videregiver
disse kommandoer. Er der noget med at man skal telnette eller
bruge terminalprogram for at komme dertil?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-05-01 08:48

> Snildt nok. Men jeg ved jo nada om hvordan jeg videregiver
> disse kommandoer. Er der noget med at man skal telnette eller
> bruge terminalprogram for at komme dertil?

Yeap

- Telnet til din routers ip adresse.
- Skriv kodeordet
- Gå i enable mode, ved at skrive kommandoen "enable" og indtast enable
kodeordet, som oftest er det samme som forrige.
- Skriv "set nat entry add LANIP 1-65535 WANIP 1-65535 tcp"
- Og igen skriv "set nat entry add LANIP 1-65535 WANIP 1-65535 udp"
- Og igen "set nat entry add LANIP 1-65535 WANIP 1-65535 icmp"
- Og atter "set nat entry add LANIP 23 WANIP 23023 tcp"
- Afslut med "write" for at skrive konfigurationen til hukommelsen
- Og afslut med en reboot at routeren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 25-05-01 14:43

> [...]
> - Og atter "set nat entry add LANIP 23 WANIP 23023 tcp"
> - Afslut med "write" for at skrive konfigurationen til hukommelsen

Takker !!

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 21-05-01 12:20

<klip en hel masse>

> Jeg er rimelig sikker på at forholdene er som med fri tlf. Jeg er dog ikke
> helt sikker på dette.

Forholdene er som for fri tlf - jeg betaler skat af fri telefon for min
ADSL, der kører igennem firmaet.

/Steen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-05-01 09:25

"Soren Pedersen" <smpede@post5.tele.dk> wrote in news:9eah5f$i1h$1
@news.inet.tele.dk:

[snip tekniske spørgsmål om firmabetalt ADSL]

> Er der andre der har en lignende ordning og kan fortælle om de
> beskatingsmæssige forhold i forbndelse med fri tlf. ?

Fri IP beskattes på lige fod med fri telefoni. Dvs. du beskattes
grundlæggende kr. 3000,- per år (så vidt jeg husker), hvorfra du så kan
trække dine faktiske, dokumenterbare, telefonudgifter.

Dvs: har du almindeligvis et telefoniforbrug på over 3000 per år (som du
vel at mærke selv betaler), skal du ikke svare yderligere skat for fri
IP.

Yderligere diskussion om emnet må nok hellere foregå i en gruppe hvor
læserne må formodes at have lidt mere forstand på love og regler end jeg
har det. Derfor:

XFUT: dk.videnskab.jura

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 21-05-01 12:26

Den Mon, 21 May 2001 09:53:10 +0200, skrev "Soren Pedersen"
<smpede@post5.tele.dk> :

Jeg har været udmærket tilfreds med Pro@ccess ADSL fra Tele Danmark

>Hvad med sikkerheden ? - Er de routere udbyderen leverer sikre "nok" - Eller
>skal jeg under alle omstændigheder have fat i en S/W F/W ?......Og i
>bekræftende fald hvilken kan så anbefales ?.

Speedstream 5711 routeren kan konfigureres som en basal firewall.
Vær opmærksom på, at hvis du vil kunne bruge Netmeeting og andre
konferenceprogrammer baseret på H.323 protokollen, så er det vist kun
Tele Danmarks Pro@ccess og Netexpress 2, der kan give dig den mulighed.
Kast i øvrigt et blik på min hjemmeside.

- Jørgen

http://proaccess.jth.net/
http://dns.jth.net/ Godkendte DNS servere til .dk og internationale domæner
http://sms.jth.net/ Hurtig SMS via email og browser

Fra : Poul Larsen

Dato : 21-05-01 18:36

Mobilix kører fint nu men det tog sin tid deres usb modem kører bedre end
lovet

--
Med Venlig Hilsen/ Best Regards
Poul Larsen

Fra : JK

Dato : 22-05-01 07:49

"Poul Larsen" <poullarsen@e-far.dk> skrev i en meddelelse
> Mobilix kører fint nu men det tog sin tid deres usb modem kører bedre end
> lovet

bedre end lover ? - jeg har Mobilix Alcatel SpeedTouch ADSL-modemet til
netkort, og det kører såmænd også ganske fint - men du sir' USB'en var bedre
end lover - kører det stærkere ?

/JK