Kan <div> være i <div>
Fra : Ny Bruger

Dato : 22-01-05 14:17

Kan det lade sig gøre at lave en <div class> som angiver placering og farve
af en top banner og overskrift og derudover en <div class> til en menulinie,
der ligges inden i bannerets <div> eller skal den ligge udenfor bannerets
>div>. Det er meningen, at menuen skal placeres ovenpå banneret og denne
placering angives også via CSS

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-01-05 14:35

Ny Bruger submitted this idea :
> Kan det lade sig gøre at lave en <div class> som angiver placering og farve
> af en top banner og overskrift og derudover en <div class> til en menulinie,
> der ligges inden i bannerets <div>

Har du prøvet ?

Ja, en div kan sagtens ligge i en anden div.

--
Benny

Fra : Ny Bruger

Dato : 22-01-05 17:16

> Har du prøvet ?

Ja, selvfølgelig. Men forstår godt dit spørgsmål

> Ja, en div kan sagtens ligge i en anden div.

Jeg har fundet problemet, men mangler løsningen.

For det første, har jeg lavet en <div> der definerer et rødt banner i
toppen. I samme div har jeg defineret en stor skrifttype, da jeg her vil
skrive en titel til siden.

Dernæst vil jeg have menupunkter liggende langs banneret. Hertil oprettede
jeg endnu en <div>. Jeg satte skriftstørrelsen og farven til at være en
anden. Jeg brugte en tabel med en række for at få menuen til at stå pænt.

I mit HTML-dokument skrev jeg følgende simplificerede kode:

Mit problem er nu, at menuens punkter ikke er den ønskede størrelse og
farve, som jeg har angivet i CSS'en med color og font-size

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-01-05 17:39

Ny Bruger laid this down on his screen :
[snip forklaring + kode]

> Mit problem er nu, at menuens punkter ikke er den ønskede størrelse og farve,
> som jeg har angivet i CSS'en med color og font-size

Fordi en tabel (i IE ihvertfald) ikke arver skrift-typer o.s.v.
korrekt.

Prøv i css at lave:
..menu td {
font: ...
color: ...
}

--
Benny

Fra : Ny Bruger

Dato : 22-01-05 21:42

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> [snip forklaring + kode]

> Fordi en tabel (i IE ihvertfald) ikke arver skrift-typer o.s.v. korrekt.

OK. Hvordan skal jeg kalde den frem i html'en?

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-01-05 21:54

Ny Bruger explained on 22-01-2005 :

> OK. Hvordan skal jeg kalde den frem i html'en?

Har du ikke et link til din side ? Så er det noget lettere at hjælpe ?

--
Benny

Fra : Ny Bruger

Dato : 22-01-05 21:59

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg fik ikke ovenstående til at virke, men hvis jeg skriver

..td.menu {
font: ...
color: ...
}

så virker det

altså med . (punktum) imellem td og menu

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 22-01-05 15:00

Ny Bruger skrev:

> [...]
> udenfor bannerets >div>. Det er meningen, at menuen skal placeres
> ovenpå banneret og denne placering angives også via CSS

Ja det kan sagtens lade sig gøre! du skal bare være opnærksom på, at nu
nok vil få brug for at angive z-index, i deet mindste i den der skal
ligge øverst. Og det kan også godt lade sig gøre at lave det en smule
gennemsigtigt, så man kan se det der er nedenunder. Du skal bare være
opmærksom på at det ikke er alle browsere der understøtter det (opera
blandt andet! IE og FF gør dog, blot på hver deres måde.)

Claus