Skærme
Fijala 3554
19" skærm kontra 20" skærm
Fra : Anders

Dato : 21-01-05 00:11

Hej NG

Jeg har i et stykke tid overvejes at købe en fladskærm, og er nu kommet frem
til at valget står mellem følgende 2 skærme:

19" Samsung Syncmaster 913N, pris kr. 3.600-3.800 (8ms / 700:1 kontrast /
300 cd/m2)

eller

20" Dell 2001FP, pris ca. kr. 5.300 (16ms respons / 400:1 kontrast / 250
cd/m2)
http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=DK5194&n=&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=DDK_200-23359

Samsung-modellen er helt ny, og umiddelbart ser den meget fornuftig ud mht.
responstid mv, men også mht. til prisen. Der er dog ikke DVI tilslutning,
kun analog

Omvendt ville det ikke være dårligt med en 20", hvor der er 1600 x 1200
opløsning, samt DVI tilslutning - prisen er dog også en del højere.

Hvilket køb vil I anbefale, når jeg primært skal bruge den til spil (half
life 2 og lign.)

Er det værd at ofre kr. 1.500-1.800 mere for en 20" - får man så meget mere
ud af det ?.

Hvad er jeres erfaringer med Dell skærmen / er den mere "fremtidssikret" end
Samsung modellen ?

På forhånd tak for hjælpen.

Anders

Fra : Anders Lund

Dato : 21-01-05 07:39

Anders wrote:
> [...]
> opløsning, samt DVI tilslutning - prisen er dog også en del højere.
>
> Hvilket køb vil I anbefale, når jeg primært skal bruge den til spil (half

Husk at det betyder at hvis du vil udnytte hele skærmens "potentiale"
skal resten af dit system kunne trække spillet i 1600 * 1200. Dvs. CPU
og GPU skal være kraftig nok.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : sharky

Dato : 21-01-05 12:55

> Husk at det betyder at hvis du vil udnytte hele skærmens "potentiale" skal
> resten af dit system kunne trække spillet i 1600 * 1200. Dvs. CPU og GPU
> skal være kraftig nok.

Man kan vel godt spille i en lavere opløsning ? Er det ikke kun tekst i
Windows som er skarpest i native resolution ?

Fra : iddqd

Dato : 21-01-05 13:29

sharky wrote:

> Man kan vel godt spille i en lavere opløsning ?

Ja

> Er det ikke kun tekst i
> Windows som er skarpest i native resolution ?

Nej. Hvis du bruger en anden opløsning end den som er fladskærmens
native, så vil skærmen skulle interpolere billedet op til de 1600*1200
med tab af skarphed til følge. Der er dog den undtagelse at opløsninger
som er hele multiplum, altså i 800*600 vil der bruges 4 skærmpixels per
opløsningspixel og det burde være ok.

Noget andet er så at denne tab af skarphed er både godt og skidt, det
afhænger af spillet og øjenene der ser. Nogen vil måske mene at det
interpolering skærmen laver i ikke native opløsninger er en slags
"gratis" anti-alaising. Selv har jeg valgt at købe en super CRT skærm og
en af grundene var at jeg ville havde optimalt billed i alle
opløsninger, men nul problemer med responstid, betragtningsvinkel m.m.
spillede også ind.

Mvh

Bruno

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-01-05 14:09

On Fri, 21 Jan 2005 00:10:59 +0100, "Anders" <ballisager@it.dk> wrote:

> [...]
>ud af det ?.
>
>Hvad er jeres erfaringer med Dell skærmen / er den mere "fremtidssikret" end

Dell 2001FP er jo nærmest genial, hvis du kunne finde på at spille i
800x600 opløsning. Det ved du bedst selv.

Med Samsung'en skal du begrænse dig til 16 bits farver, hvis du vil
spille med 8 msec respons, ellers laver den 2 scans, og får en
responstid på 16 msec.

Når man er oppe i den dyre prisklasse, kan man også tænke et skridt
videre.

Kunne man tænke sig en 20" widescreen Apple skærm for kombineret 16:9
TV og skærm ? Det afhænger vel lidt af hvordan man bor.
Responstiden er ligeså god, 16 msec, s-ips panel type.

http://www.overclockers.co.uk/acatalog/lcd20.html

(Ja, det er 7000,- med engelsk moms, uden videre afgift ud over porto.
Da man får en mere kombineret anvendelse kan man måske begrunde den
høje pris. der fås en TV-tuner m. fjernbetjening og egen
strømforsyning til 700,- f.eks. sådan noget:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46438 )

mvh

John

Fra : Jakob

Dato : 21-01-05 15:13

> Dell 2001FP er jo nærmest genial, hvis du kunne finde på at spille i
> 800x600 opløsning. Det ved du bedst selv.

OK hvis man virkelig går op i at spille kan 800 x 600 være ligemeget,
det svarer jo til at købe en highend forstærker og så koble den på et
par PC højtalere :+)

> (Ja, det er 7000,- med engelsk moms, uden videre afgift ud over porto.
> Da man får en mere kombineret anvendelse kan man måske begrunde den
> høje pris.

Ja for faen eller hvad med den helt store 30 tommer widescreen mac skærm
til en 23000 kilo, fordelen ved den er at den er så dyr at de 4500 man
skal smide efter et graffikort der kan trække den føles som ingenting
ved siden af ;0)

Hygge

Jakob