T5 vs. T8?
Fra : Steen Suder

Dato : 20-01-05 23:25

Jeg vil gerne putte (meget) mere lys i mit 530L Effectline armatur, der pt.
huser 2
x 58W.

Jeg overvejer 2 x 80W T5, men lige præcis T5 har jeg ikke så meget "feeling"
med på trods af en stor interesse for teknik i og omkring akvariet

Er der nogle ulemper jeg bør være opmærksom på?
Hvad er jeres erfaring med T5-lys på ferskvand generelt?

--
Steen Suder

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 21-01-05 22:31

> Jeg vil gerne putte (meget) mere lys i mit 530L Effectline armatur, der
> pt.
> huser 2
> x 58W.

Altid rart med flere rør... har selv tænkt på det...

> [...]

> Er der nogle ulemper jeg bør være opmærksom på?
> Hvad er jeres erfaring med T5-lys på ferskvand generelt?

Jeg ved ikke om Aquastabil har lavet T5 løsninger til deres effectline
serie. Men ellers får du nok et hyr med at få sat dem ind i amaturkassen...
Det er nok den eneste ulempe jeg kan komme på..

Foredelen ved T5 er der imod at de fylder mindre, du kan dæmpe dem standard
da alle T5 er med HF spoler(HøjFrekvens), lys udbyttet er større pr. watt.,
mener derfor heller ikke at spolerne afgiver så meget varme(men det må du
ikke hænge mig op på)
Desværre har jeg ikke nogen erfaring med det..:(

Men ellers spørg på "dk.teknik.el" de må vide en del om det.....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 27-01-05 16:54

Jabbe(4k) wrote:

> [...]
> serie. Men ellers får du nok et hyr med at få sat dem ind i
> amaturkassen... Det er nok den eneste ulempe jeg kan komme på..

De har lavet T5-parabolsæt til Effectlight til "løssalg", men de laver også
hele armaturer med T5.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Unlimited

Dato : 22-01-05 13:17

Hejsa

Jeg har selv skiftet til T5 rør i mit effecline armatur (180L)

Det koster lidt ekstra hvis spolen skal kunne dæmpes.. Men det er næsten et
must.. Har en ide om at lave lidt elektronik, der kan styre lyset så det
tænder langsomt og når det slukker bliver det dæmpet over f.eks. en time
eller noget i den stil.

Jeg har ikke oplevet nogen problemer med det.. Og synes heller ik jeg har
fået flere alger af det..

Mvh Flemming