Skærme
Fijala 3554
Er en TFT bare skarpere end CRT ??
Fra : Jakob

Dato : 20-01-05 20:23

Jeg har lige set en xerox tft skærm hos en ven, og jeg bemærkede at den
er MEGET skarpere end min samsung 959nf crt skærm som ellers skulle være
udemærket.

Det har fået mig til at tænke på om TFT simpelthen er skarpere, eller
jeg bare har været uheldig med den samsung jeg har fået. Der var STOR
forskel.

Jeg har tidligere overvejet om jeg skulle have fat i samsung, det er
især i hjørnerne den er uskarp, og nu er jeg ved at blive ansporet til
det igen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 20-01-05 22:09

Jakob wrote:
> Jeg har lige set en xerox tft skærm hos en ven, og jeg bemærkede at den
> er MEGET skarpere end min samsung 959nf crt skærm som ellers skulle være
> udemærket.

Ja, TFT skærme er mere skarpe. Det er også en af grundene til at man
(Microsoft?) har lavet det man kalder "CleaType" til udglatning af fonte.

Grunden til at TFT skærme er mere skarpe er at alle pixels har deres
faste plads. På en CRT skærm bliver alle pixels påvirket af hvor varm
skærmen er, hvordan man har indstillet skærmen og indstillingen som
virker godt i midten af skærmen kan man ikke stole på passer i hjørnerne.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-01-05 09:34

On Thu, 20 Jan 2005 22:08:37 +0100, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

>Ja, TFT skærme er mere skarpe. Det er også en af grundene til at man
>(Microsoft?) har lavet det man kalder "CleaType" til udglatning af fonte.

Ialfald kun ved den nominelle skærmopløsning ! (eller den halve,
f.eks. 800x600 med 1600x1200 skærm).

TFT er ikke skarpere ud fra specifikation af pixelstørrelse og
sammenligning med CRT.

Men antallet kan gråtoner (i hver farve) kan være for ringe på TFT
skærme. Derfor fremkommer ofte et for hårdt billede.

Paneltyper som MVA, PVA og S-ips skulle derfor være bedst til grafisk
arbejde (bedre end TN og TN+).

Men jeg tror ikke, man kan generalisere. Man bør se skærmen før købet,
og checke det med indstilling af lys og kontrast.
Det er vigtigt ! samt at man køber den rigtige skærmstørrelse.

For nu at ævle noget mere !

mvh

John

Fra : Jakob

Dato : 21-01-05 10:52

> Ialfald kun ved den nominelle skærmopløsning ! (eller den halve,
> f.eks. 800x600 med 1600x1200 skærm).

Ja det er klart, alt andet er idioti :0)

> TFT er ikke skarpere ud fra specifikation af pixelstørrelse og
> sammenligning med CRT.

Jeg har en samsung nf skærm som skulle være god og den STINKER
sammenlignet med den xerox fladskærm jeg lige har set. Overvejer om jeg
har fået en dårlig der skal retur til samsung.

> Paneltyper som MVA, PVA og S-ips skulle derfor være bedst til grafisk
> arbejde (bedre end TN og TN+).

De nævnte paneler er det nye typer ?? Er det til at se i
specifikationerne på en skærm hvad type de er ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans

Dato : 21-01-05 13:31

Jakob wrote:

> Jeg har en samsung nf skærm som skulle være god og den STINKER
> sammenlignet med den xerox fladskærm jeg lige har set. Overvejer om
> jeg har fået en dårlig der skal retur til samsung.

En TFT-skærm forbundet via DVI-interfacet er markant skarpere end CRT, ingen
tvivl om det. Jeg har endnu ikke set en CRT, selv i den rigtig tunge ende,
som kan følge en TFT i skarphed. Emnet har været oppe og vende her i gruppen
utallige gange, men det kan ikke ændre ved faktum, selv om CRT folkene ikke
vil indrømme det. Dermed ikke påstået at en 15" TFT som kører 1024x768 er
særlig behagelig at se på, men skarp - Det er den.

Hans

Fra : Jakob

Dato : 21-01-05 14:33

> En TFT-skærm forbundet via DVI-interfacet er markant skarpere end CRT,

Her var den ikke engang forbundet via dvi og det var et markant
dårligere grafikkort end jeg har til min crt :+(

Hygge

Jakob

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 21-01-05 16:31

Her var den ikke engang forbundet via dvi og det var et markant
dårligere grafikkort end jeg har til min crt :+(

Hvad mener du med markant dårligere grafikkort.
Hvad hedder de to kort.

mvh
TK

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 21:20

In article <35cavjF4lc254U1@individual.net>, Hans wrote:

> [...]
> vil indrømme det. Dermed ikke påstået at en 15" TFT som kører 1024x768 er
> særlig behagelig at se på, men skarp - Det er den.

Til tekst er en TFT skærm langt bedre end en CRT skærm.
Til billedbehandling m.m. er en CRT lantt det bedste, og giver de
bedste farver. De fleste TFT skærme har også det problem, at farverne/
gamma ændrer sig hvis du flytte hovedet op/ned eller til siderne.

Men hvis det primært er tekst du sidder med, så styrer TFT.

Povl (med Sony G420 + en Iiyama TFT)

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-01-05 13:57

On Fri, 21 Jan 2005 10:51:36 +0100, Jakob <no@mail.com> wrote:

>De nævnte paneler er det nye typer ?? Er det til at se i
>specifikationerne på en skærm hvad type de er ?

Stort spørgsmål der kræver meget info:

Ja, fabrikanterne (og edbpriser) gør sig ikke i paneltyper.

Vi har www.prad.de der specificerer ordentligt:

http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html

samt en teoretisk artikel om paneltyper (bare læs fra side 19):

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

mvh

John

Fra : Jakob

Dato : 21-01-05 14:32

> samt en teoretisk artikel om paneltyper (bare læs fra side 19):
>
> http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

OK tak skal du have.

Jakob

Fra : TM·DK

Dato : 22-01-05 18:16

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Jakob.

En CTR skærm er og vil ALTID være hurtigere end en TFT skærm - UDEN
DISKUSION! Men - en TFT skærm er mindre fyldig hvilket igen kan foranledige
mange i netop at købe sådan en skærm.

TFT markedet er endnu kun på udviklings stadiet men - har gjort mange
fremskridt i de seneste par år. "Problemet" med en TFT skærm er, at den er
et nyt stykke teknik som har langt vej igen før den kan nå op til en CTR
skærm, her tænker jeg på skærmopfrisknings hastigheden, opløsningen osv.
osv.

Jeg har selv i går anskaffet mig en TFT skærm - men må dog indrømme at - jeg
på mange måder "savner" min gamle CTR skærm som var en SONY 20" Trinitron
skærm. Det er noget af det bedste jeg indtil dato har inversteret i!

Der kan være lige så mange meninger som mennesker i om hvorvidt en TFT skærm
er bedre end en CTR skærm men - der er lang vej endnu!

Mvh.

TM·DK

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 21:22

In article <41f28a3b$0$45657$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, TM·DK wrote:
> [...]
> på mange måder "savner" min gamle CTR skærm som var en SONY 20" Trinitron
> skærm. Det er noget af det bedste jeg indtil dato har inversteret i!

Hvis du vil have ordentlig TFT skal du købe Eizo, Apple ,Lacie etc.

> Der kan være lige så mange meninger som mennesker i om hvorvidt en TFT skærm
> er bedre end en CTR skærm men - der er lang vej endnu!

Til skarphed af tekst er TFT bedre.