Sex Pistols info?
Fra : Mikkel Westh

Dato : 20-01-05 20:23

Jeg skal om et par uger holde et mindre foredrag om punk-musikkens historie
(i 70'erne), med fokus på Sex Pistols.
Ved i hvor jeg kan finde noget information om dem? Har fundet
http://www.sex-pistols.co.uk/, men jeg ville gerne have mere end den.
Det skal lige siges at Google _ikke_ er min ven for tiden.

Håber i kan og vil hjælpe.

Mvh. Mikkel

Fra : Sud Soda

Dato : 20-01-05 21:59

"Mikkel Westh" <mikkelwesth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.sex-pistols.co.uk/, men jeg ville gerne have mere end den.
> Det skal lige siges at Google _ikke_ er min ven for tiden.

John Rotten's website:

http://www.johnlydon.com

mvh Sud Soda(mix ok with beer)

Fra : Stoffer

Dato : 20-01-05 23:07

"Mikkel Westh" <mikkelwesth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> http://www.sex-pistols.co.uk/, men jeg ville gerne have mere end den.
> Det skal lige siges at Google _ikke_ er min ven for tiden.

Hej Mikkel
Jeg lånte filmen "Historien om Sex Pistols" for nylig på biblioteket (Lyngby
bibliotek). Den var super fed og LANG! Ret så spændende hvis du spørger mig.
Filmen handler meget om punkbevægelsen og dens grobund.
SÅ mit råd prøv et bibliotek nær dig.

Mvh.

Stoffer

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 00:42

Hejsa Mikkel

Hvis det er den film, jeg tror det er(så den på zulu for et års tid siden)
så er den superfed...! - Den hedder 'Sex Pistols: Filth And The Fury' på
engelsk og er lavet af Julien Temple. SE DEN

Til et overblik er www.allmusic.com udmærket, de henviser også til lignende
grupper osv. Tjeck især The Buzzcocks og Siouxsie and The Banshees.
Prøv iøvrigt at lyt til den svenske gruppe Ebba Grön, der har fået en helt
særlig plads i mit hjerte...

Du kan finde en række links på denne uofficielle hjemmeside:
www.5z.com/pistols Brug linkssamlingerne på de forskellige sider du støder
på så skal du nok rende ind i lidt du kan bruge...

Rigtig meget held og lykke!
:Jonas

Fra : Stoffer

Dato : 21-01-05 11:24

"Jonas Fauerholdt Lind" <jonasl[at]softhome.net> wrote in message
> [...]
> så er den superfed...! - Den hedder 'Sex Pistols: Filth And The Fury' på
> engelsk og er lavet af Julien Temple. SE DEN

Jep. Det er den

Fra : Peter Juhl

Dato : 21-01-05 00:23

Mikkel Westh wrote:

> Jeg skal om et par uger holde et mindre foredrag om punk-musikkens
> historie (i 70'erne), med fokus på Sex Pistols.

Er det ikke det samme som at holde foredrag om pop-musikkens historie
og fokusere på New Kids On The Block?

Fra : Sud Soda

Dato : 22-01-05 20:00

"Peter Juhl" <spam.min@postkasse.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke det samme som at holde foredrag om pop-musikkens historie
> og fokusere på New Kids On The Block?

Ikke desto mindre skrev de(selv) to af de bedste politiske punksange
nogensinde,og blev et symbol på opgøret med det gamle england,og det
daværende musikalske establishment,var omdrejningspunkt for en
desillusioneret ungdom i 70'ernes England og derfor et godt ex til et
foredrag om punk i mine øjne.
Sex Pistols var vel et band,der blev ødelagt af deres manager,sammen med
deres eftermæle.
Men musikken,kom fra dem selv.....der var ikke nogen programmør,der bestemte
hvad de skulle spille og synge.
Hvad syntes du han skulle fokusere på i sit foredrag?

Fra : Peter Juhl

Dato : 22-01-05 21:13

Sud Soda wrote:

> [...]
> fra dem selv.....der var ikke nogen programmør,der bestemte hvad de
> skulle spille og synge. Hvad syntes du han skulle fokusere på i sit

Han må skam gerne fokusere på Sex Pistols, det skal jeg ikke bestemme,
men når han ligeledes skriver "foredrag om punk-musikkens historie" er
Sex Pistols en meget lille del. Der er mange meninger om hvad de har
betydet for punken, jeg hælder mest til at de nærmere er historiens
første vellykkede koncept/designer band. Sex Pistols blev ikke kun
ødelagt af deres manager, McLaren skabte, kørte og ødelage Sex Pistols
efter en veltilrettelagt plan. Der er masser af andre bands, som man
burde berøre hvis man skal tale om punkens historie (The Stooges, The
Damned, MC5, Dictators...) - Sex Pistols hører nærmere til i afdelingen
"Musik Marketing 101".

Fra : kautaq

Dato : 24-01-05 00:10

Mikkel Westh wrote:

> Jeg skal om et par uger holde et mindre foredrag om punk-musikkens historie
> (i 70'erne), med fokus på Sex Pistols.

Jeg ville være træt af at gå til et foredrag om punkrock, og
fokus var på Sex Pistols. Pointen i det som Peter Juhl skriver
er jeg enig i, men detaljer som at MC5 og Stooges er punk, er
jeg ikke helt enig i. Lademanns Leksikon skriver at punkmusikken
opstod i USA i midten af 60'erne med grupper som
Velvet Underground og Amboy Dukes, men jeg har aldrig fået
dokumentation for om MC5, Stooges og Velvet kendte til begrebet
på deres tid, men jeg hører gerne mere herom.

Den rå og ukomplicerede rock som kendetegner det nogen kalder
77-punk blev "opfundet" af New Yorkerbandet Ramones. Deres
første album fra 1976 blev i høj grad kopieret, både i stil
og udtryk af britiske bands som fx The Damned, Sex Pistols,
UK Subs, The Clash, Sham 69 og Stiff Little Fingers.

Politik:

Ramones har aldrig været et politisk rockband, men det politiske
- især i starten - var en altoverskyggende del af bands som for
ex. Clash og Stiff little Fingers fra GB. Det politiske blev
hurtigt mere og mere ekstremt. Groft sagt blev det delt i to
grupper. Den ene med stærke venstreorienterede meninger, den
anden med stærke højreorinterede meninger.(autonome / skinheads)

Stilarter:

New Wave
New Wave er en anden betegnelse for de nye strømninger i musikken
i de sene 70'ere og tidlige 80'ere. Og anden måde for plade-
selskaberne at sælge deres plader. Men her var der meget mere
plads til eksperimenter, poesi og variation.
GB: Joy Division, Simple Minds, Magazine, Skids o.s.v.
USA: Blondie, Talking Heads
Irland: U2

Hard Core Punk:
I starten af 80'erne var USA igen først med fornyelsen af punk.
Tempoet og aggresiviteten fik fuld skrue. Fra den tidlige punk,
hvor der trods alt var plads til en mol og en 7'er hist og her
og hvor akkorderne lignede det man kender fra traditionel
rock og rul, var hard core punken mere monoton i sit udtryk.
Ofte var det svært at skelne noget som helst fra hinanden og
der blev i høj grad spillet på de "hvide tangenter".
USA: Hüsker Dü, Black Flag, Millions of Dead Cops, Bad Brains
og Dead Kennedys (fik også skruet op for tempoet)
GB: Discharge, GBH

Hvem hvad hvor:

The Damned var den første engelske punkgruppe der udgav en
single og den første til at besøge Danmark.

The Stranglers var den første punkgruppe der fik kommerciel
succes.

Forsangeren fra Dead Kennedys (Jello Biafra) blev sat i spjældet
på grund af en plakat med seksuelle motiver vedlagt i en
pladeudgivelse. (kunstner: Hansruedi Giger)
Fik juridisk bistand af Frank Zappa.

The Sex Pistols har kun udgivet een plade, Never Mind the Bollocks,
resten er piratoptagelser, halvfærdige studieting og på The Great
Rock'n'Roll Swindle er der flere optagelser med gruppen Tenpole
Tudor som foregiver at være Pistols.

http://www.google.com !?

> Håber i kan og vil hjælpe.

Håber du kan bruge det som ledetråde til at komme videre.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq