Kul i filter ???
Fra : Brian Mathiassen

Dato : 19-01-05 21:48

Hej NG

Jeg har netop arvet et Eheim spandfilter af min far, og der medfulgte en
nylonpose med kul, som skal være i spanden.

Hvad er ideen med kul i filteret, hvad gavner det og hvad bruges det til?
Hvis det er en god ide at bruge, hvor ofte skal sådan noget skiftes?

Jeg har ingen erfaringer med kul fra før, så alle svar, forslag, ideer til
brug modtages med tak

Med venlig hilsen

Brian Mathiassen

Fra : Per W.

Dato : 19-01-05 22:13

"Brian Mathiassen" <hvad_sker_der@tele2adsl.dk> skrev i melding
> [...]
> Hvis det er en god ide at bruge, hvor ofte skal sådan noget skiftes?
>
> Jeg har ingen erfaringer med kul fra før, så alle svar, forslag, ideer til

Ta det ut og kast det. Man skal kun bruke kullfilter ved korte intervaller
ved medisinering osv.

/Per W.

Fra : Brizz

Dato : 20-01-05 01:08

> Ta det ut og kast det. Man skal kun bruke kullfilter ved korte intervaller
> ved medisinering osv.

Kan du så ikke fortælle hvad et filter materiale bør bestå af? Min er der 3
"skuffer" i. Hvad bør jeg have i dem og i hvilken rækkefølge?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Martin Heller

Dato : 20-01-05 10:37

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote in message

| Kan du så ikke fortælle hvad et filter materiale bør bestå af?
Min er der 3
| "skuffer" i. Hvad bør jeg have i dem og i hvilken rækkefølge?

Der er megen god information at hente hvis du kigger lidt tilbage
i gruppen. En søgning på google efter filtermateriale giver:
http://groups.google.dk/groups?q=filtermateriale&hl=da&lr=&start=10&sa=N

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-05 11:02

Brizz wrote:

> Kan du så ikke fortælle hvad et filter materiale bør bestå af? Min er der 3
> "skuffer" i. Hvad bør jeg have i dem og i hvilken rækkefølge?

Hvad som helst ugiftigt/uopløseligt (eks. kiselgrus) af passende
kornstørrelse i alle. Se evt. tråden JanF angiver.
Og ja, jeg ved godt at gruset kan afgive lidt silicium (lige som glas
kan), men hvad så ?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 21-01-05 12:53

> Kan du så ikke fortælle hvad et filter materiale bør bestå af? Min er der
3
> "skuffer" i. Hvad bør jeg have i dem og i hvilken rækkefølge?

Jeg har også 3 skuffer, øverst i filteret er der et "stofstykke" af en art,
noget tråd som er det sidste filter inden vandet kommer ud, den første
skuffe er der fint filter materiale i, den næste lidt grovere, og den næste
keramic, dvs en masse runde karamiske stykker, under de 3 skuffer er der så
biobolde, en masse små sorte plastikbolde, som er hullede, der er ikke noget
i.. vandet kommer så ind forneden ( kommer ind i toppen, men føres via et
rør ned til bunden) og går først gennem, biobolde, keramic, grovfilter, fint
filter også til sidst det stykke meget fint filter, før det bliver sendt
tilbage i akvarie :)

hvis du gerne vil have aktivt kul, hvis du skal fjerne medicin eller ling,
så kan du ligge det i skuffen med keramic, bare fjerne nogen af de stykker
:)

Kasper friis :)

Fra : Brizz

Dato : 22-01-05 23:36

> keramic, dvs en masse runde karamiske stykker, under de 3 skuffer er der
> så
> biobolde, en masse små sorte plastikbolde, som er hullede, der er ikke
> noget

Hvad er det for nogen biobolde?
Hvorfor har du dem?
fortæl fortæl

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-01-05 09:32

Per W. wrote:

> Ta det ut og kast det. Man skal kun bruke kullfilter ved korte
> intervaller ved medisinering osv.

Nej endeligt ikke - man kan bruge kul /efter/ medicinering. Ellers kan man
være så heldig at medicinen bliver filtreret ud lige så hurtigt som man
hælder den i.

vh
Jan

Fra : Jan F.

Dato : 20-01-05 06:33

"Brian Mathiassen" <hvad_sker_der@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis det er en god ide at bruge, hvor ofte skal sådan noget skiftes?
>
> Jeg har ingen erfaringer med kul fra før, så alle svar, forslag, ideer til

Gå venligst tilbage til den 23/12-2004, der er en lang tråd der omhandler
disse to emner, subject "Aktivt kul"

--

Jan F.

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-05 10:42

Brian Mathiassen wrote:
> [...]
> Hvis det er en god ide at bruge, hvor ofte skal sådan noget skiftes?
>
> Jeg har ingen erfaringer med kul fra før, så alle svar, forslag, ideer til

Tanken med aktivt kul er at det kan optage visse stoffer, eks. medicin
og farvestoffer. Hvornår kapaciteten er opbrugt og om de optagne stoffer
kan afgives delvist igen, er vist usikkert. Desuden afgiver flere typer
aktivt kul fremmedstoffer (metaller) i små mængder. Det bliver visse
steder benyttet ved rensning af drikkevand (vandværker og transportable
anlæg til u-lande, så førnævnte afgivelser må være af mindre betydning)
Ser man bort fra førnævnte, kan aktivt kul naturligvis fungere som
ethvert andet filtermedie af tilsvarende kornstørrelse uanset om det er
nyt eller mættet.

Fra : Brian Mathiassen

Dato : 20-01-05 20:07

Hej igen.

Mange tak for svarene, jeg har nu en ide om, hvad kul skal bruges til. Jeg
vælger at lade posen med kul, forblive i pakken. For at evt. brug det, hvis
behovet skulle opstå.

Med venlig hilsen

Brian Mathiassen