nestede div-tags og overflow
Fra : simonbk

Dato : 19-01-05 13:09

Er der en i nyhedsgruppen der er hjælpe mig med et
tilbagevendende problem? Jeg er ved at udarbejde en template som
gerne skulle være fejlfri, men der er en enkelt ting der driller.

Det drejer sig om:
http://www.annagulmann.dk/modinet/index.htm

Alt sidens indholdet er samlet i en div id=content og har
følgende styles:

#content {
   width: 800px;
   margin-right: auto;
   margin-left: auto;
   margin-top: 20px;
   margin-bottom: 0px;
   background-color: #FFFFFF;
   padding: 0px;
   position: relative;
   overflow: visible;
   height: 550px;
}

Heri er nested en div id=txtfelt med følgende styles:

#txtfelt {
   width: 390px;
   topping: 0px;
   margin: 0px;
   position: absolute;
   left: 200px;
   top: 115px;
}

Problemet er, at div id=content ikke udvider sig, når størrelsen
på div id=txtfelt gør. Med andre ord: højde på content skal følge
højden på txtfelt og udvide sig derefter. Jeg har forsøgt at
slette den faste højde i content, men så bliver alt baggrunden
grå. Hvordan får man disse værdier til alt følges?

Håber der er nogle der kan hjælpe!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-01-05 13:16

simonbk wrote:
> [...]
> tilbagevendende problem? Jeg er ved at udarbejde en template som
> gerne skulle være fejlfri, men der er en enkelt ting der driller.

[snip kode]

> [...]
> slette den faste højde i content, men så bliver alt baggrunden
> grå. Hvordan får man disse værdier til alt følges?

Lad være med at brug absolute positionering.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-05 13:28

simonbk skrev:

> Er der en i nyhedsgruppen der er hjælpe mig med et
> tilbagevendende problem? Jeg er ved at udarbejde en template som
> gerne skulle være fejlfri,

Der er et par småfejl - manglende kodning af & som &

> #content {
>    width: 800px;
>    margin-right: auto;
>    margin-left: auto;
>    margin-top: 20px;
>    margin-bottom: 0px;
>    background-color: #FFFFFF;
>    padding: 0px;
>    position: relative;
>    overflow: visible;
>    height: 550px;
> }

Slet overflow og height.

> #txtfelt {
>    width: 390px;
>    topping: 0px;
>    margin: 0px;
>    position: absolute;
>    left: 200px;
>    top: 115px;

Slet position og sæt "padding-" foran left og top.

> Problemet er, at div id=content ikke udvider sig, når størrelsen
> på div id=txtfelt gør.

Det skal den ikke, når du har defineret højden eksplicit.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : simonbk

Dato : 19-01-05 13:45

Tak for svar!! Det hjalp jo. Men hvorledes får jeg så placeret
txtfeltets begyndelse? For at gøre dette har jeg brugt padding-top,
men der må da være en mere tjecket måde!?

> Der er et par småfejl - manglende kodning af & som &

Med hensyn til validering har jeg ingen ide om hvordan man retter de
sidste fejl. Det er kode fra freefind.com. Hvis du har et godt tip et
det meget velkomment.

/SImon

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-05 22:53

simonbk wrote:

> Med hensyn til validering har jeg ingen ide om hvordan man retter de
> sidste fejl. Det er kode fra freefind.com. Hvis du har et godt tip et
> det meget velkomment.

Her ser du min Freefind-kode, der validerer fint som xhtml 1.0 strict:

<input type="hidden" name="pid" value="r"/>
<input type="hidden" name="mode" value="all"/>
<input type="hidden" name="n" value="0"/>

<input type="text" name="query" size="15"/>
<input type="submit" value="Søg"/></div>

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk