Spammet! Hvordan kan nummeret skjules i SM~
Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 18-01-05 21:20

Jeg troede ikke at det var muligt, men jeg har modtaget en SMS
fra "Statoil", hvor jeg ikke kan finde det nummer det er sendt
fra - og når jeg kigger grundigt efter opdager jeg også at
andre SMS'er jeg har modtaget ikke indeholder et nummer, men
kun et navn. Hvordan kan det egentlig lade sig gøre? - Jeg
ved godt at der er blevet spurgt om det før, men jeg kan ikke
finde svarene!

Og hvad gør jeg egentlig for at finde afsenderen, så jeg kan
fortælle dem at de bryder loven, da jeg ikke har givet nogen
lov til at sende uopfordrede reklame SMS'er til mig - så vidt
jeg ved. Der står f.eks. ikke noget på benzinpriser.dk om at
de vil give mit nummer videre.

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 18-01-05 22:58

> [...]
> * Immerkaer 42, 2650 Hvidovre * Tlf: +45 3638 3638, Fax: +45 3638 3639 *
> Home: N55°41'38.9" E12°29'08.6" (WGS 84) Work: N55°39'50.9" E12°27'47.4"

<joke til> Tag fat i dit mobilselskab og tru dem med tæsk hvis ikke de
blokerer.... <joke fra>

Hvis nogen sender spam på SMS er det dit mobilselskab der skal bruges som
filter...

Problemet er at de faktisk kan sendes fra et andet mobilselskab: TÆNKT
eksempel: TDC har en aftale med en tredjepart, der laver sådanne
"informative udsendinger"... Du er kunde ved Orange, og på et eller andet
tidspunkt har denne tredjepart opsnappet dit mobilnummer, enten vha. en
"spørgeskemaundersøgelse" eller lignende "Benzinpriser.dk". Tredjeparten kan
nu via TDC SMS system sende beskeden igennem til dig...

Fænomenet Spam over SMS behandles og diskuteres i GSM kredse, og problemet
er de mobilselskaber, som tillader en tredjepart at sende sådan information
til andre end deres egne kunder... altså i ovenstående eksempel kun til TDC
kunder.. Problemet er desværre ikke til at blive af med på den korte bane...
medmindre mobilselskaberne blokerer for SMSer fra andre mobilselskaber, og
det er vi som mobiltelefonbrugere jo ikke interesseret i, vel ?

Så frem med kuglepennen og skriv til dit mobilselskab....

/Keld

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 19-01-05 16:12

FUT: dk.videnskab.jura

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Andrew Engels Rump
(formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> mumbled in
> [...]
> lov til at sende uopfordrede reklame SMS'er til mig - så vidt
> jeg ved. Der står f.eks. ikke noget på benzinpriser.dk om at

Jeg tog tyrene ved hornene og kontaktede StatOil, som vedkendte
at det var deres system, der havde sendt SMS'en, da en Sven Niels
havde indtastet mit mobilnummer! De slettede selvfølge mit nummer
med det samme, men det kan ikke være lovligt at deres system bare
begynder at sende SMS'er til et nummer de får oplyst på en web-
side?!?

PS: Nummeret har været mit i adskillige år, så det er ikke en
SMS-registrering fra en tidligere abbonnent jeg har overtaget.

Andrew

Fra : N_B_DK

Dato : 05-02-05 05:41

Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) wrote:

> men det kan ikke være lovligt at deres system bare
> begynder at sende SMS'er til et nummer de får oplyst på en web-
> side?!?

Hvorfor kan det ikke det ? vil du frem over sætte din underskift på alt for
at aftalen skal være gyldig ? tænkt eksempel, du bistiller en vare over
internettet, de fremsender en skriftlig bekræftigelse, du sender den
tilbage, og først derefter bliver din vare sendt, tror jeg ikek de fleste er
intereesseret i, og fejlen er rettet, uden brok eller noget, så kan ikke se
problemet.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 14-02-05 14:39

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "N_B_DK"
<N_B_DKSPAM@hotmail.com> mumbled in
> [...]
> din vare sendt, tror jeg ikek de fleste er intereesseret i, og
> fejlen er rettet, uden brok eller noget, så kan ikke se problemet.

Normalt modtager man en bekræftigelse, f.eks. pr. e-mail når man
bestiller noget og så kan man få det stoppet inden det ryger afsted
med dertilhørende store omkostninger og besvær for begge parter.

SMS er forbundet med små omkostninger, men med en del besvær hvis
man som modtager skal dekode hvordan man slipper ud af en fejl-
tilmelding. Med simple midler kan det undgås - og det mener jeg
også er lovens bogstav, at afsenderen skal sikre sig at modtageren
er den som ejer (læs: har adgang til) mobiltelefonen.

Andrew