Hjælp til undervisning for begyndere.
Fra : MooreHojer

Dato : 17-01-05 15:50

Hej NG'er

Jeg er er i fær med at udfærdige noget undervisningsmateriale for folk
der gerne vil lære at lave hjemmesider fra bunden og vigtigst af alt
manuelt dvs. ingen brug af FP ell.lign.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig lidt hjlæp fra alle jer
erfarne hoveder herinde.
Det jeg helt præcist gerne vil have er:

1. en liste med de 5 hyppigste begynderfejl
2. en liste med de fem (efter jeres mening) vigtigste/mest relevante
OSS/FAQ
3. en liste med 1-2 "sideemner" som i mener er relevante at lære når man
lige går i gang. Det kunne f.eks. være valg af webhotel, FTP-program
m.m.

For at undgå unødvendig "larm" herinde vil jeg gerne at i sender jeres
svar til mig på mail, i stedet for i denne tråd.
Min e-mail er simon@moorehojer.dk

Alle forslag modtages med kyshånd.
På Forhånd Tak!

--
Moore Hojer

Fra : MooreHojer

Dato : 17-01-05 15:52

> [...]
> 3. en liste med 1-2 "sideemner" som i mener er relevante at lære når
> man lige går i gang. Det kunne f.eks. være valg af webhotel,

Glemte lige en vigtig ting. Jeres forslag til liste 1 og 2 skal falde
indenfor html, css og asp.

--
Moore Hojer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 16:14

MooreHojer skrev:

> Glemte lige en vigtig ting. Jeres forslag til liste 1 og 2 skal falde
> indenfor html, css og asp.

En typisk begynderfejl er at ville gå før man kan kravle. Derfor finder
jeg også dit kategorivalg uheldigt - en fælles begynderguide til
html/css og asp opfordrer indirekte til at man kan begynde på asp, selv
om man er helt grøn i html/css-sammenhæng.

Hvis jeg skulle undervise begyndere i webdesign, ville jeg tage det
meget trinvist. Allerførst ren html. Ikke gammeldags html-kode med
align, font o.l. - for den slags skal selvfølgelig laves i css. Men man
kan gøre det klart at skelettet skal være i orden før man sætter farver
og striber på en hjemmeside.

Når det basale i html-koden er på plads - og eleven har prøvet at teste
resultatet i forskellige browsere og gerne også prøvet validering på ren
html-kode, kan man fortsætte med basal css. Med html og css kan man lave
ganske meget, og jeg ville foretrække at lade nybegyndere bruge lidt tid
- mindst en uge - på at blive fortrolige med html/css.

Herefter kan man begynde at få noget ud af et serversidesprog.
NB: Hvorfor vælger du at lave en begynderside til asp i stedet for en
til asp.net?

Jeg sætter opfølgning (fut) til webdesigngruppen. Krydspost uden fut er
normalt en dårlig ide.

FUT: dk.edb.internet.webdesign
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-01-05 16:18

MooreHojer wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Glemte lige en vigtig ting. Jeres forslag til liste 1 og 2 skal falde
> indenfor html, css og asp.
>

> --
> Moore Hojer

Hej Moore

1.
Når at man laver hjemmeside, så de disse sider meget gode:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
http://validator.w3.org/
http://www.html.dk/tutorials/

Mange som laver hjemmesider laver den til IE, og kan ikke forstå at den
ikke virker i f.eks. Firefox, Netscape o.s.v.

HUSK at afslutte alle sine tags.

2.
1) Hvordan man forbinder til en database, da mange for fejl der.
2) Hvilken skærm opløsning den skal være i, da nogle laver det for stort.
3) Ingen lige nu
4) Ingen lige nu
5) Ingen lige nu

3.
Det rigtige program, både til at kode i, men også en til grafik.
Det er meget godt at kigge på f.eks. Webhotel (Forskel på de forskellige
steder, men også på Windows og Linux pladtform), FTP (Hvilket program der
er bedst, og opsætning af programmet til et webhotel), Bowsere (Alle de
forskellige der findes på markedet), Grafik program (Hvad er bedst, og
nemmeste at gå til), Program til at kode i (Hvad er nemmest og billist at
bruge).

Mvh
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 16:30

> For at undgå unødvendig "larm" herinde vil jeg gerne at i sender jeres
> svar til mig på mail, i stedet for i denne tråd.
> Min e-mail er simon@moorehojer.dk

Hvorfor ikke sende svarene herinde. Ved godt, at det jo er nemmest for dig,
hvis du bare får dem på mail, men for alle os andre, der stadig lærer en
masse hele tiden, så kunne det være rart også at se svarene.

Så jeg vil opfordre til at svarene bliver sendt her (og så evt. også på
mail, hvis man vil det)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 16:41

Michael Sørensen skrev:

> Hvorfor ikke sende svarene herinde. Ved godt, at det jo er nemmest for dig,
> hvis du bare får dem på mail, men for alle os andre, der stadig lærer en
> masse hele tiden, så kunne det være rart også at se svarene.

Helt enig. Jeg tror i øvrigt også det er lettere for spørgeren at få
svarene herinde - for på den måde undgår han en masse ens besvarelser.

Jeg vil dog opfordre til at man fjerner krydspostningen og sætter fut
til den mest overordnede gruppe af de tre - dvs.
dk.edb.internet.webdesign. Brugere af html.dk kan ikke besvare
krydspostede (eller futtede) indlæg korrekt, og der er allerede nu en
bruger der har sendt samme svar separat til to af grupperne.

Fra : jopa

Dato : 17-01-05 16:40

MooreHojer skriblede bla:

> For at undgå unødvendig "larm" herinde vil jeg gerne at i sender jeres
> svar til mig på mail, i stedet for i denne tråd.
> Min e-mail er simon@moorehojer.dk

Hejsa
Det er ikke ideen med usenet.

Spørgsmål stilles og besvares her.

Ps det er overhovedet ikke unødvendig larm tværtimod.

De andre har sagt hvad jeg kunne finde på

--

Mvh.John
www.johns-web.dk