Hvad sker der med mine planter
Fra : Torben

Dato : 17-01-05 00:53

Hej Allesammen
Kunne godt bruge et par gode fif...Jeg har et 250 l med heldækkende lysamt.
Det går fint med trivslen i mit akvarie for dets beboer, Har
tirgerbarbe,pragtsmeling,balihajer,kuhliå mv. Jeg har haft tanken i ca
1år.... Jeg fatter simphelthen ikke hvorfor mine planter bliver falmede,
sorte, hvisner og går ud... Jeg kan ikke engang holde vandpest.!!!!! Jeg har
et par ordentlige rødder i tanken, Der er 2 slags lys i amaturet et "hvidt"
samt et "brunligt".... Jeg skifter lidt ml alt efter aften og dag........ er
der et råd til mig....... Jeg skifter vand som man skal, alt kører, men mine
planter dør...
Hilsen Torben

Fra : Henrik Lohse

Dato : 17-01-05 01:31

"Torben" <torben_chr_k@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "hvidt" samt et "brunligt".... Jeg skifter lidt ml alt efter aften og
> dag........ er der et råd til mig....... Jeg skifter vand som man skal,

Hej Torben.

Du skal huske at bruge gødning til dine planter! Jeg bruger selv bundgødning
samt flydende gødning i forbindelse med vandskift. Brug evt. et tænd/sluk-ur
til dit armatur; planter skal have lys i 10-12 timer om dagen. Det er også
vigtigt
at have de "rigtige" lysstofrør som fremmer plantevæksten. Jeg har selv gode
erfaringer med JBL Tropic Solar og JBL Tropic Natur.

mvh
Henrik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-01-05 12:00

Torben wrote:
> [...]
> lidt ml alt efter aften og dag........ er der et råd til mig.......
> Jeg skifter vand som man skal, alt kører, men mine planter dør...

Manglende næring ?

Lidt gødning er ingen skade til.

For lidt eller forkert lys ?

Du skriver at du skifter mellem rørene ?

Et rør ad gangen er for lidt - hellere to gode rør i 10-12 timer om dagen.

Hvis rørene er over et år gamle, så har de mistet så meget kraft, at de bør
udskiftes - og sørg for ordentlige rør - IKKE Grolux eller lign.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Bondemand

Dato : 17-01-05 12:15

> [...]
> "hvidt" samt et "brunligt".... Jeg skifter lidt ml alt efter aften og
> dag........ er der et råd til mig....... Jeg skifter vand som man skal,
Man skal ikke skifte vand. Men man kan selvfølgelig gøre det, hvis man har
problemer med at holde en god ballance i tanken. Prøv at skifte vandet med
længere intevaller.

Mvh
Jan

Fra : Davidsen

Dato : 17-01-05 22:20

"Bondemand" <grinderslev.sletdette@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemer med at holde en god ballance i tanken. Prøv at skifte vandet med

Det var ligegodt satans!!!???

Vil du være venlig at uddybe?

Mvh
Davidsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-05 09:49

Davidsen wrote:
> "Bondemand" <grinderslev.sletdette@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Det var ligegodt satans!!!???
>
> Vil du være venlig at uddybe?
>
> Mvh
> Davidsen

Tror ikke at du skal forvente nogen uddybning - hvorledes skulle det
kunne ske ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Davidsen

Dato : 18-01-05 16:09

> Tror ikke at du skal forvente nogen uddybning - hvorledes skulle det kunne
> ske ?
>

> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.

Måske befinder jeg mig, uden at vide det, i en tråd med sort snak?

Jeg synes blot at udsagnet "Man skal ikke skifte vand" fortjener yderligere
forklaring...

Mvh
Davidsen

Fra : Bondemand

Dato : 18-01-05 17:51

> Jeg synes blot at udsagnet "Man skal ikke skifte vand" fortjener
> yderligere forklaring...
>
> Mvh
> Davidsen

Hvorfor skulle man skifte vand, hvis ikke det er nødvendigt???
Min tank har kørt i 3 år nu uden jeg har fjernet vand fra den, jeg har kun
spædet det op som er fordampet.
Både fisk og planter trives fint.
Selvfølglig kan man blive nød til a skifte vand, hvis man har for mange fisk
i forhold til planter, eller hvis man tilfører flere næringsstoffer end
biotopen kan nå at optage. Men hvis ellers man holder igen med fodring og
holder sin bestand af fisk nede på et neveau hvor akvariet kan "rense" sig
selv, er det ikke nødvendigt at skifte vandet ud.

Mvh
Ja

Fra : Davidsen

Dato : 18-01-05 19:28

> [...]
> og holder sin bestand af fisk nede på et neveau hvor akvariet kan "rense"
> sig selv, er det ikke nødvendigt at skifte vandet ud.

OK.
Tak for forklaringen.

Mvh
Davidsen

Fra : Mikkel Munk

Dato : 18-01-05 19:40

Hvad er dine nitrat værdier???

Vh
Mikkel

Fra : Bondemand

Dato : 18-01-05 21:37

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er dine nitrat værdier???

Det ved jeg faktisk ikke... Det er meget længe siden jeg har målt det. Jeg
målte surheden for et års tid siden, der var det svagt syrligt men ikke
meget (kan ikke huske værdien).

Mvh.
Jan

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 18-01-05 22:03

> [...]
> og holder sin bestand af fisk nede på et neveau hvor akvariet kan "rense"
> sig selv, er det ikke nødvendigt at skifte vandet ud.

Nu spørger jeg sådan ud fra lidt amatør biologi viden. Hvis du aldrig
skifter vand, så må der da på et tidspunkt ske en ophobning af
næringstoffer. Selv om du kun fodrer det dine fisk har brug for, så vil dine
fisk jo komme af med afføring, samt når de dør og bliver nedbrudt vil det de
har optaget da blive frigivet igen. Hvis du kun tilfører akvariet og aldrig
fjerner fra det, så kan man da ikke holde en balance...er jeg helt galt på
den. Mener bare du tilfører foder til dine fisk, og så vidt jeg ved kan
stoffer ikke forsvinde i et lukket system, de kan blive til noget andet, men
ikke forsvinde.

Mvh. Brian

Fra : Bondemand

Dato : 18-01-05 23:26

> [...]
> helt galt på den. Mener bare du tilfører foder til dine fisk, og så vidt
> jeg ved kan stoffer ikke forsvinde i et lukket system, de kan blive til

Jeg har en plante (Finger filadendrun) stående ved siden af, med en rod nede
i tanken. Den tager en masse næringsstoffer fra vandet.
Det er dog ikke helt nødvendig med en ekstern plante, da jeg har en 20L
akvarie stående som jeg heller ikke skifter vandet i. Der har jeg javamos i,
som jeg tynder ud i en gang imellem.

Mvh.
Jan

Mvh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-05 09:10

Bondemand wrote:

> [...]
> akvarie stående som jeg heller ikke skifter vandet i. Der har jeg javamos i,

Du starter med at sige, at "man skal ikke skifte vand". "man kan gøre
det". " gør det sjældnere" som et svar på spørgsmål om mangelfuld
plantevækst. Det er lidt af den omvendte verden når du senere forklarer
hvilken plantevækst der er nødvendig for at din måde kan fungere, synes
du ikke ? Hvis spørgerens planter ikke gror og han følger dit råd, dør
fiskene.

For at din metode kan virke tilnærmelsesvist, skal du regelmæssigt, pr.
tidsenhed, kunne høste ca. 15 gange så meget ( i vægt) plantevæv som du
tilfører tørfoder. At du angiver at din pH for et års tid siden var i
det sure område viser, hvis du har alm. dansk postevand som det er de
fleste steder, at din metode ikke virker hos dig. Kun en slem
kvælstofforurening vil i omtalte vandtype sænke pH til eller under 7.

Fra : Bondemand

Dato : 19-01-05 13:54

> [...]
> steder, at din metode ikke virker hos dig. Kun en slem kvælstofforurening
> vil i omtalte vandtype sænke pH til eller under 7.

elvom > 15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:
> http://home.tiscali.dk/muggler/Nyeste/index.htm

Jeg er nu af den mening at hans planter mangler næring, og jeg har ikke gode
erfaringer med at rode rundt i tanken i tide og utide... Når jeg en sjælden
gang renser akvariet, går der op til en måned inden den fungerer igen,
selvom jeg beholder ½ af vandet.
Mit drikkevand er svagt syrligt, hvilket koster et rør en gang i mellem
(Egen boring)
I min store tank har jeg hverken problemer med snegle eller alger selv om
den nogle timer om dagen får direkte sol.. Ok, begge dele er til stede, men
akvariet gror ikke til i alger og de snegle der er, ser jeg kun når jeg
fodrer (Ca. 1- 2 gange i ugen) Fiskene ser ud til at trives, de formerer sig
ihvertilfald fint. Det lyder måske mystisk, men det fungerer fint.

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-05 15:17

Bondemand wrote:

> Jeg er nu af den mening at hans planter mangler næring,

Det er da en mulighed, men det var nu ikke det, du svarede da han spurgte !

> og jeg har ikke gode
> erfaringer med at rode rundt i tanken i tide og utide..

Hvem taler om at rode, hvorfor bringer du det ind nu ?

> Det lyder måske mystisk,

Nååh - kun dine forklaringer forekommer mig mystiske: Du forholder dig
ikke til noget nævnt, hverken dit eget eller mit, men taler uden om hele
tiden, så mon ikke vi skulle stoppe her.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-01-05 12:51

Torben wrote:
> [...]
> der et råd til mig....... Jeg skifter vand som man skal, alt kører, men mine

Planter er længe om at vænne sig til en type lys. Derfor bør du ikke
skifte, men benytte begge i hele den tændte tid.