Digitalt joystik
Fra : Morten

Dato : 16-01-05 18:09

Hej NG

Ved i om der eksisterer "digitale" joystik?
Med digital mener jeg at joystikket skal svare til at bruge tastaturet, dvs.
enten er det aktiveret eller ej, ligesom de gamle amiga-joystik. Ikke noget
med at det er bevæget en lille smule eller meget.

Det er jo intet problem at få fat i en digital joypad, som f.eks. Logitechs
WingMan Precision, men kan ikke lige gennemskue om det er muligt at få fat i
et digitalt joystick (helst til USB). Har prøvet joypads, men bryder mig
ikke om dem, så er tastaturet lige så godt :o/

Har et analogt joystik, men det egner sig ikke til amiga og
arkade-emulatorer, da det ikke giver samme "feel" som de gamle amiga-joystik
(og skal bevæges pænt meget, så styringen blilver upræcis). Derimod er
joystikket perfekt til NFS og lign. spil, men bare ikke til spil, hvor
styringen oprindeligt er tiltænkt digitalt.

Håber i kan hjælpe.

Mvh
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-01-05 18:35

Morten wrote:
> [...]
> tastaturet, dvs. enten er det aktiveret eller ej, ligesom de gamle
> amiga-joystik. Ikke noget med at det er bevæget en lille smule eller

Du kan bruge dine gamle Amiga/C64/Spectrum/Amstrad (i USA kalder de det
"Atari standard") joysticks med din PC hvis du skaffer en omformer. For
eksempel den USB dims fra atariage:
http://www.atariage.com/store/product_info.php?products_id=267
Der står godt nok at understøttelse for den skal være programmeret ind i
den emulator du vil bruge, men det gælder kun hvis man vil tilslutte
andre enheder (paddles for eksempel) end almindelige joysticks. Så den
kan du rolig købe hvis det er noget du tænder på.

Jeg har købt min i Würtz elektronik på Frederiksborggade, men den er til
gameporten.
Jeg tror stadig de har et par stykker tilbage..

Der er også flere gør-det-selv projekter på nettet hvis du er frisk på
at rode med ledninger og loddekolbe selv.

Hvis ikke jeg allerede havde hvad jeg har brug for, så ville jeg nok
købe en billig lorte-gamepad, klippe ledningerne ud og bygge den om til
et joystick-interface. Der skal kun flyttes nogle ledninger og loddes et
stik på, så er den hjemme.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Morten

Dato : 16-01-05 20:14

> Der er også flere gør-det-selv projekter på nettet hvis du er frisk på at
> rode med ledninger og loddekolbe selv.

Havde nu håbet på at man kunne få noget færdigt, for det er klart det
nemmeste

> [...]
> en billig lorte-gamepad, klippe ledningerne ud og bygge den om til et
> joystick-interface. Der skal kun flyttes nogle ledninger og loddes et stik

Ja, det har jeg da tænkt på (har ingen problemer med at håndtere en
loddekolbe), men dels er det ikke sikkert at knapperne intern i joypadden
har samme konfiguration som i amiga-joystikket, så amiga-joystikket også
skal loddes om, dels vil jeg ikke slide amiga-joystikket mere end højest
nødvendigt, da det jo efterhånden er et klenodie.

Men hvis nogen kender et digitalt joystik til f.eks. konsoller hører jeg da
gerne om det, da jeg ikke har noget imod at lodde et nyt joystik om sammen
med et billigt joypad

Mvh
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-01-05 20:38

Morten wrote:

> [...]
> Men hvis nogen kender et digitalt joystik til f.eks. konsoller hører
> jeg da gerne om det, da jeg ikke har noget imod at lodde et nyt

hehe, læs nu hvad jeg skriver..

Du tager det billige skod gamepad og klipper de ledninger der går hen
til op, ned, højre, venstre og knap nummer et af ved knapperne. Dem
lodder du på et DB9 hunstik hvortil du selvfølgelig har checket
pin-out'et (se nederst), og så kan du bare tilslutte dit gamle joystick
der. Der skal ikke noget ekstra elektronik til, og du behøver ikke lodde
nogetsomhelst på dit gamle joystick.

Pin Color Function
1 White Up
2 Blue Down
3 Green Left
4 Brown Right
5 no contact
6 Orange Fire button
7 Red +5V, max. 50 mA (ikke nødvendigt i denne sammenhæng)
8 Black Ground
9 no contact

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-05 22:03

Sune Salminen wrote:

> lodder du på et DB9 hunstik hvortil du selvfølgelig har checket

D-SUB9 _hanstik_

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-01-05 23:00

Jesper G. Poulsen wrote:

> D-SUB9 _hanstik_

Naturligvis. tak..!

-Sune

Fra : Morten

Dato : 17-01-05 08:19

> hehe, læs nu hvad jeg skriver..

Ja, jeg ved godt hvad du skriver, men... (se længere nede)

> [...]
> 5 no contact
> 6 Orange Fire button
> 7 Red +5V, max. 50 mA (ikke nødvendigt i denne sammenhæng)

Hvad nu hvis knapperne, eller i det mindste retningen + mindst én af
knapperne, i skod-gamepad'en nu internt ikke er forbundet m. fælles minus
(ground)? Rent teoretisk kunne de jo sidde i matrix - og så er det at
joystikket skal loddes om og det er jeg ikke meget for, da jeg gerne vil
bevare joystikket originalt.

Mvh
Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-05 10:49

Morten wrote:

> minus (ground)? Rent teoretisk kunne de jo sidde i matrix - og så er

Men det gør de ikke...

http://www.ctips.com/game.html

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-01-05 14:38

Morten wrote:

> [...]
> minus (ground)? Rent teoretisk kunne de jo sidde i matrix - og så er
> det at joystikket skal loddes om og det er jeg ikke meget for, da jeg

Du behøver ikke lodde om i dit joystick. Hvis du får brug for at
forbinde tingene på en anden måde, så kan du lave en forlængerledning
med DB9 stik på. Hvis knapperne sidder i matrix kan du vel benytte dig
af den matrix og lodde fælles stel på et andet sted.

-Sune

Fra : Morten

Dato : 17-01-05 20:57

> [...]
> på. Hvis knapperne sidder i matrix kan du vel benytte dig af den matrix og

Men kun såfremt at alle 4 retninger + mindst én knap har et fælles sted,
hvilket de i en matrix jo ikke behøver have.

Men jeg ser det stadig som en nødløsning.
Jeg vil egentlig helst have et nyt digitalt joystik, der kan voldes uden at
man får spoleret sin nattesøvn hvis man ødelægger det.

Mvh
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-01-05 21:07

Morten wrote:

> Men kun såfremt at alle 4 retninger + mindst én knap har et fælles
> sted, hvilket de i en matrix jo ikke behøver have.

Det er selvfølgelig rigtigt nok. Spørgsmålet er så om en rigtig billig
lorte-gamepad bruger matrix..

> Men jeg ser det stadig som en nødløsning.
> Jeg vil egentlig helst have et nyt digitalt joystik, der kan voldes
> uden at man får spoleret sin nattesøvn hvis man ødelægger det.

Jeg tror det bliver svært at finde sådan et.

-Sune

Fra : Morten

Dato : 17-01-05 21:46

> Jeg tror det bliver svært at finde sådan et.

YES, så tror jeg at jeg har fundet en kandidat.
Kodeordet er selfølgelig at søge på "arcade joystick" og ikke digitalt
joystik

http://www.x-arcade.dk/index.shtml

Dyrt, men sikkert rigtig god kvalitet. Godt det snart er d. 1.
Kan sikkert fås billigere i Tyskland eller England.
Er en hel del billigere i US, men med porto, moms og fortoldingsbegyr kan
det vist kun betale sig hvis man køber mere end et par stykker.

Desuden har de jo heller ikke two-player versionen hjemme...

Mvh
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-01-05 22:46

Morten wrote:

> [...]
> Er en hel del billigere i US, men med porto, moms og fortoldingsbegyr
> kan det vist kun betale sig hvis man køber mere end et par stykker.

Det har du nok ret i. Jeg har noget tilsvarende, men jeg har selv bygget
mit. Jeg fandt tre smadrede gamle spillemaskine-kabinetter i storskrald
i en baggård på Vesterbro, herfra klunsede jeg et par joysticks og en
god håndfuld knapper. Det har jeg så monteret i et passende layout på en
stor, lækker egetræsplade. Det hele er forbundet med min PC via en
I-PAC, Interface for PC to Arcade Controls. Det er vist også sådan en
der sidder inde i X-Arcade. I-PAC'en kan købes her:
http://www.ultimarc.com
Hvis du ellers kan skaffe Joysticks og knapper (ring til din lokale
spillemaskine-reparatør eller lignende) så kan du spare en masse masse
penge ved at bygge det selv. www.arcadecontrols.com er et godt sted at
kigge efter inspiration.

Vær opmærksom på, at X-Arcade ikke kan bruges med spil der ikke tillader
omdefinering af de taster man bruger til at styre med.

Det skyldes at joysticket ikke "ses" af din PC som et joystick (som dem
der dukker op i game controllers kontrol-panelet), men som et
almindeligt tastatur.

-Sune

Fra : Morten

Dato : 18-01-05 09:15

> [...]
> håndfuld knapper. Det har jeg så monteret i et passende layout på en stor,

God ide. Det svære er jo at få fat i joystikket, så hvis man kan finde en
trashed arkademaskine med fungerende joystik... Eller et nyt joystick og
evt. knapper der ikke er alt for dyre.
Har i tidens løb lavet en del pæne og vellykkede ting i træ, så det burde
ikke være noget problem. Personligt tror jeg ville vælge lakeret kirsebær,
evt. krydret m. børstet rustfrit stål el. lakeret messing som platform til
knapperne

> Det hele er forbundet med min PC via en I-PAC, Interface for PC to Arcade
> Controls. Det er vist også sådan en der sidder inde i X-Arcade. I-PAC'en
> kan købes her: http://www.ultimarc.com

Nu har jeg så ikke nogen konsoller, så et standard interface er ikke
påkrævet fra start af, der kan jeg fint ribbe et gl. (USB-)tastatur el.
gamepad.
Men det er da klart værd lige at være opmærksom på

> Hvis du ellers kan skaffe Joysticks og knapper (ring til din lokale
> spillemaskine-reparatør eller lignende) så kan du spare en masse masse
> [...]

Det vil jeg da prøve. Tak for tippet.

> Vær opmærksom på, at X-Arcade ikke kan bruges med spil der ikke tillader
> omdefinering af de taster man bruger til at styre med.

På den anden side, så har jeg ikke været ude for nogle spil eller emulatorer
hvor knapperne ikke kunne redefineres.
Kan så godt være der findes nogle, men har bare ikke været ude for dem.

> Det skyldes at joysticket ikke "ses" af din PC som et joystick (som dem
> der dukker op i game controllers kontrol-panelet), men som et almindeligt
> tastatur.

Og laver man den selv, kan man jo selv vælge om man vil basere den på et
billigt tastatur eller en billig gamepad - og er det påkrævet er der jo
intet der forbyder en at om-basere den på I-PAC hvis man en dag for lyst til
det.

Mvh
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-01-05 16:24

Morten wrote:

> God ide. Det svære er jo at få fat i joystikket, så hvis man kan
> finde en trashed arkademaskine med fungerende joystik... Eller et nyt
> joystick og evt. knapper der ikke er alt for dyre.

Det var derfor jeg tænkte på dem der handler med tingene, eller har
handlet med tingene.. Mon ikke de har nogle gamle joysticks og knapper
liggende i en skuffe som du kan få for ingen penge..

> [...]
> burde ikke være noget problem. Personligt tror jeg ville vælge
> lakeret kirsebær, evt. krydret m. børstet rustfrit stål el. lakeret

Ha, blæret..! Lov at du laver en side med billeder når du er færdig.

-Sune

Fra : Morten

Dato : 18-01-05 09:32

> [...]
> Hvis du ellers kan skaffe Joysticks og knapper (ring til din lokale
> spillemaskine-reparatør eller lignende) så kan du spare en masse masse

Fandt lige denne her:

http://www.x-arcade.de

For de interesserede, prøv at kigge på ovenstående links. Lidt billigere end
i DK, dog lidt større porto, men fra Tyskland burde det være overkommeligt.
Sælger også løse knapper og joysticks til hjemmebyg og/eller rep. af
joysticks der er ude over garantien og/eller købt for langt væk

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 23:51

> Jeg har købt min i Würtz elektronik på Frederiksborggade, men den er til
> gameporten.
> Jeg tror stadig de har et par stykker tilbage..

Kan du huske hvad du har givet for sådan en dims.

Har nemlig 2 Competition-Pro Joystick, et til gameporten til pc og et til
min Amiga.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-01-05 03:17

Kim Michael Larsen wrote:

> Kan du huske hvad du har givet for sådan en dims.
>
> Har nemlig 2 Competition-Pro Joystick, et til gameporten til pc og et
> til min Amiga.

Jeg gav i nærheden af 250 kroner tror jeg. Der fulgte et Competition
Pro-agtigt joystick med, men det bruger jeg ikke. Jeg bruger "The
Arcade"...

-Sune

Fra : Morten

Dato : 25-01-05 14:37

> Håber i kan hjælpe.

YIHAAA!

http://www.3dsupply.de/3d/shop/produktdetail.php?PID=00000603&KPATH=13.40

Competition Pro USB! Så er det bare et spørgsmål om tid før den er
tilgængelig i DK (har ikke tjekket netbutikken eller andre steder for nem
tilgængelighed og Visa-betaling endnu).

Og så er det endda 100% det jeg leder efter!!!
Arkadejoystickene er da fine nok, men dette er meget mere "originalt" -
næsten som det jeg brugte på 64'eren. Det jeg havde mindede meget om
Competition Pro, men havde kun én knap (i kender det sikkert, det hed vist
noget med Arcade). Ellers havde jeg et andet joystick, der minder meget om
Competition Pro, men var en eller anden form for kopi (kvaliteten var dog
ganske glimrende).
Det er for FEDT!

Synes bare lige jeg ville dele min "opdagelse"

Btw: Har også købt det der C64 DTV. Det er sgu meget humor! Omend joystikket
jo ikke er lavet som et rigtigt joystick m. microswitches, men derimod m.
gummiknapper på en printplade, så er det da meget sjovt alligevel. Men føles
som et rigtigt joystick gør det ikke, man er i hvert fald bange for at volde
det for meget. Håber PAL-versionen snart kommer..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 02:17

> http://www.3dsupply.de/3d/shop/produktdetail.php?PID=00000603&KPATH=13.40

Det er lige dem jeg har 2 af, gameport den ene (pc) og det stik på den
andenkan jeg ikke huske hvad hedder men det passede til en amiga, spectrum
eller c64.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 26-01-05 02:48

Kim Mchael Larsen wrote:

> Det er lige dem jeg har 2 af, gameport den ene (pc) og det stik på den
> andenkan jeg ikke huske hvad hedder men det passede til en amiga,
> spectrum eller c64.

Det er et ganske almindeligt DB-9 hunstik. lad være med at sætte det i
serielporten på din PC!

-Sune

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 17:06

> Det er et ganske almindeligt DB-9 hunstik. lad være med at sætte det i
> serielporten på din PC!

Det har jeg da heller ikke tænkt mig, jeg vil godt have min pc'er et stykke
tid endnu.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 27-01-05 18:45

Kim Mchael Larsen wrote:

> Det har jeg da heller ikke tænkt mig, jeg vil godt have min pc'er et
> stykke tid endnu.

-Sune