Skærme
Fijala 3554
19" flad - ikke til spil. Hvilken?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-01-05 16:38

Mit behov er vist ret blandet og almindeligt: Internetsurfing,
tekstbehandling, regneark o.s.v., men også fotoredigering med henblik
på print og måske senere videoredigering. Spil i enhver afskygning er
uinteressant.

Senere på året flytter jeg til et område med kabel-TV og webspeed og
hvilke lyster og behov det afstedkommer, ved jeg jo ikke. Måske
streaming TV, eller hvad det nu hedder? Kan jeg til den tid se TV på
min skærm, eller kræver det ekstraudstyr?

Hvad betyder DVI? Det er noget med analog kontra digital, men hvad
bruges det til?

Er en hurtig opdatering på f.eks. 12 ms et krav til mit brug?

Hvad giver den bedste fotogengivelse? Er det noget med kontrastforhold
på 700:1, eller hyr?

Og hvad er "panelet" på en fladskærm?

Regner med at jeg kan få noget brugbart mellem 3 og 4.000 kr.?

Jeg er total TFT-mongol. Venligst oplys mig

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 16-01-05 18:38

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvad er "panelet" på en fladskærm?
>
> Regner med at jeg kan få noget brugbart mellem 3 og 4.000 kr.?
>
> Jeg er total TFT-mongol. Venligst oplys mig

Hej og velkommen til de gode TFT (LCD) panelers verden prøv at følge dette
link http://computer.howstuffworks.com/lcd.htm og læs det igennem og følg
derefter de link der står til sidst b.la. til computer monitors der står
meget godt og følg eldelig de mange link der er i artiklerne.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 16-01-05 23:23

On Sun, 16 Jan 2005 17:38:22 +0200, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk>
wrote:

> [...]
>tekstbehandling, regneark o.s.v., men også fotoredigering med henblik
>på print og måske senere videoredigering. Spil i enhver afskygning er

Hvis film og video skal se godt ud på en fladskærm stiller den
nogenlunde samme krav som en skærm, der skal kunne bruges til spil -
heriblandt hurtighed.

> [...]
>streaming TV, eller hvad det nu hedder? Kan jeg til den tid se TV på
>min skærm, eller kræver det ekstraudstyr?

Hvis du blot skal se streaming video så skal der bare være et
grafikkort i din computer, men skal du se TV via antennekablet kræver
det et TV-kort. Evt. kan et S-video stik i grafikkortet brugs, hvis du
sender TV-signalet via en videomaksine eller lign.

>Hvad betyder DVI? Det er noget med analog kontra digital, men hvad
>bruges det til?

Diital Video Interface - giver i princippet et bedre billede, da det
ikke først skal konverteres fra det oprindelige digitale format til
analogt. Hvis der ikke er DVI på dit grafikkort er det ligegyldigt.

>Er en hurtig opdatering på f.eks. 12 ms et krav til mit brug?

Jo hurtigere, jo bedre

>Hvad giver den bedste fotogengivelse? Er det noget med kontrastforhold
>på 700:1, eller hyr?

Høj kontrast er en klar fordel, men det er høj opløsning absolut også.
Hvis du er meget seriøs med det foto så er en 20,1" i 1600x1200 nok at
foretrække.

>Og hvad er "panelet" på en fladskærm?

skærmen

>Regner med at jeg kan få noget brugbart mellem 3 og 4.000 kr.?

Pris og kvalitet hænger pænt sammen, så du kan godt få noget brugbart
men det bliver selvfølgelig ikke luksus.
Tjek anmeldelser på nettet, bl.a. Toms Harware har lige testet 19"
paneler.

>Jeg er total TFT-mongol. Venligst oplys mig

Jeg kan oplyse, at mongoler kan være rimelig kloge på visse områder -
der er ingen grund til at se ned på dem.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-01-05 21:57

In article <032lu0p9a8431vgd2ecsrdaf5mvmb0lfhg@4ax.com>, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> min skærm, eller kræver det ekstraudstyr?
>
> Hvad betyder DVI? Det er noget med analog kontra digital, men hvad

Det bruges til at overføre et billede digitalt til skærmen, fremfor
analogt. Giver bedre billeder. Skærme med høj opløsning kræver
dog 2 stk DVI kabler (Eksempelvis Apple 30" skærm i 2560x1600)

> Er en hurtig opdatering på f.eks. 12 ms et krav til mit brug?
>
> Hvad giver den bedste fotogengivelse? Er det noget med kontrastforhold
> på 700:1, eller hyr?

Nej, det er navnet. Eizo, Apple m.m.

> Og hvad er "panelet" på en fladskærm?

Det er det der viser billedet. Så er det en kasse og elektronik
udenom.

> Regner med at jeg kan få noget brugbart mellem 3 og 4.000 kr.?

Så får du en billig skærm i 1280x1024.

> Jeg er total TFT-mongol. Venligst oplys mig

Søg på nettet.