Blokere for højreklik på billeder
Fra : Sanne Bloch

Dato : 16-01-05 17:10

Hej
Et eller andet sted har jeg set koden for, hvordan man kan blokere for
højreklik på billeder, men nu kan jeg ikke finde det igen. Er der en venlig
sjæl, som vil hjælpe mig?
v.h. Sanne

Fra : Kasper Christensen

Dato : 16-01-05 17:28

Sanne Bloch wrote:
> [...]
> højreklik på billeder, men nu kan jeg ikke finde det igen. Er der en venlig

Det kan du gøre med javascript, men det tager det tager 2 sekunder og så
har man deaktiveret javascript og så kan man gøre hvad man vil.

Så mit råd er lad vær!

--

Multimediedesigner
Kasper Christensen

Fra : Sanne Bloch

Dato : 16-01-05 20:09

"Kasper Christensen" skrev
> Det kan du gøre med javascript, men det tager det tager 2 sekunder og så
> har man deaktiveret javascript og så kan man gøre hvad man vil.
> [...]

Tak for dit svar, men jeg forstår ikke hvad du mener. Hvad er det, man kan
gøre?
v.h. Sanne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-05 20:52

Den 16-01-05 20.09 skrev Sanne Bloch følgende:
> "Kasper Christensen" skrev

> Tak for dit svar, men jeg forstår ikke hvad du mener. Hvad er det, man kan
> gøre?

Højreklikke på dine billeder. Hvis du prøver at forhindre højreklik,
generer du bare de mindre teknisk begavede af dine besøgende. Alle andre
kan sagtens finde ud af at kopiere dine billeder, uanset hvilke
krumspring du foretager. Det bedste råd er derfor at lade være med den
slags numre.

Hvorfor vil du for øvrigt forhindre brugerne i at højreklikke? Det er
fuldt ud lovligt at gemme billeder fra internettet på ens egen computer
og bruge dem som baggrundsbillede eller som illustration på en
indbydelse til familiefesten.

Det er ikke tilladt, at bruge andres billeder på ens egen hjemmeside
uden tilladelse. Hvis nogen bruger dine billeder på den måde, kan du
sende dem en regning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 16-01-05 17:36

On Sun, 16 Jan 2005 17:10:02 +0100, Sanne Bloch <sanne.bloch@email.dk>
wrote:

> Et eller andet sted har jeg set koden for, hvordan man kan blokere for
> højreklik på billeder, men nu kan jeg ikke finde det igen.

Her:
<url:http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=znfz8xwj.fsf%40hotpop.com&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26q%3Dlasse%2Bimages%2Boncontextmenu%26btnG%3DS%25C3%25B8g%26meta%3Dgroup%253Ddk.edb.internet.webdesign.clientside>

Og et par andre sider om det:
<url:http://allmyfaqs.com/faq.pl?Hide_source>
<url:http://www.vortex-webdesign.com/help/hidesource.htm>
<url:http://www.html-faq.dk/1014.asp>
<url:http://www.karlcore.com/articles/article.php?id=18>
<url:http://evolt.org/article/Leave_that_mouse_alone/17/719/index.html>
<url:http://dorward.me.uk/www/hide/>

--
Ryan Kristensen

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 19-01-05 12:57

<sanne.bloch@email.dk> wrote:

>hvordan man kan blokere for
>højreklik på billeder,

Kig fx forbi:

http://www.copenhagenpictures.dk/

Husk også at disable imagetoolbar'en, som Internet Explorer ellers
automatisk anbringer øverst til venstre over hvert billede. Anbring
denne linje i head sektionen:

&lt:meta http-equiv="imagetoolbar" content="no"/&gt;

Det er heller ikke fordi det pynter på ens grafik at ha' den blok til
at poppe op.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-05 13:05

Den 19-01-05 12.56 skrev H.T. Ohlsen følgende:

> Kig fx forbi:
> http://www.copenhagenpictures.dk/

Der kan man da sagtens højreklikke og gemme billederne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 19-01-05 14:21

On Wed, 19 Jan 2005 13:05:21 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Der kan man da sagtens højreklikke og gemme billederne.

Det er så lige den næste ting - du bruger Firefox, ikke? Den ignorer
javascriptet som virker fint i IE.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-05 15:18

Den 19-01-05 14.21 skrev H.T. Ohlsen følgende:

> Det er så lige den næste ting - du bruger Firefox, ikke? Den ignorer
> javascriptet som virker fint i IE.

Mozilla, men forskellen er til at overse på det punkt. JavaScript kan
nemt slås fra i IE, og selv uden at slå JavaScript fra, kan billederne
kopieres. Martin nævner en måde, men der er flere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-01-05 13:22

H.T. Ohlsen wrote:

> Kig fx forbi:
>
> http://www.copenhagenpictures.dk/

Klik på venstre knap og bliv ved med at hold den nede, klik på højre
knap og hold begge knapper nede. Slip venstre knap og dernæst højre knap.

Og vupsi en menu kommer frem.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 19-01-05 14:16

>Klik på venstre knap og bliv ved med at hold den nede, klik på højre
>knap og hold begge knapper nede. Slip venstre knap og dernæst højre knap.
>
>Og vupsi en menu kommer frem.

Jeg ved godt at det er muligt at komme udenom - det er blot et eksempel på brugen af blokeret højreklik med musen, hvilket er det der blev spurgt om.

Eller har jeg rent faktisk slettet det igen?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-01-05 15:30

H.T. Ohlsen skrev:

> Jeg ved godt at det er muligt at komme udenom - det er blot et eksempel på brugen af blokeret højreklik med musen, hvilket er det der blev spurgt om.

Tjah, træk et billede op i adresselinjen..., så nemt er det.

Eller vælg filer og gem som.

PS. Det er dog nogen frygtelig lange linjer du skriver, det mest
læsbare er en linjelængde på 65 - 70 tegn.
--
Knud

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 19-01-05 22:14

On Wed, 19 Jan 2005 12:56:56 +0100, H.T. Ohlsen <nntp@ohlsen.dk> wrote:

> Kig fx forbi:
>
> http://www.copenhagenpictures.dk/

Dvs. alle de folk der ikke bruger Outlook eller en anden emailklient, ikke
må sende emails til dig?
Hvis jeg sidder ved en anden computer end min egen, så vil jeg benytte min
webmail, og det er lidt svært, når jeg ikke kan højreklikke på linket
"Send feedback about Copenhagen Pictures" og trykke på "copy shortcut".

Det er kun hvis du vil beskytte din kildekode, at det giver mening, at
forhindre højreklik på _hele_ siden. Hvis det kun er for at beskytte
billeder, så kan du nøjes med at forhindre det på dem. - Men det er stadig
lige så let at kopiere billederne.

--
Ryan Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-05 23:08

H.T. Ohlsen wrote:

> Kig fx forbi:
>
> http://www.copenhagenpictures.dk/

Og kig så lige forbi den her bagefter:

http://html-faq.dk/1014.asp

Du kan besværliggøre kopiering ved hjælp af diverse javascripts, men du kan
ikke forhindre det. Derimod kan du genere en masse hæderlige mennesker, der
gerne vil bruge de andre faciliteter i højreklikmenuen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 18-02-05 22:12

> [...]
> der
> gerne vil bruge de andre faciliteter i højreklikmenuen.

Lidt sent jeg svarer, men jeg var ikke opmærksom på, at der kom så mange
svar. Tak til alle. Jeg har for længst droppet tanken om at forhindre
højreklik netop fordi jeg jo lærer noget af alle jer kloge ho'der. Jeg har
ikke noget ønske om, at genere en masse hæderlige mennesker, tværtimod. Jeg
har bare nogle kedelige erfaringer fra tidligere, hvor der var een, der bare
kopierede mine informationer og tog hele "æren" selv. Det var mange års
slægtshistorie, han med et snuptag lagde på sin egen hjemmeside som om han
selv havde fundet frem til dem. Det synes jeg ikke var så pænt gjort
Venlige hilsner og mange tak for jeres altid gode og grundige svar, Sanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-02-05 22:34

Sanne Bloch wrote:

> [...]
> snuptag lagde på sin egen hjemmeside som om han selv havde fundet
> frem til dem. Det synes jeg ikke var så pænt gjort

Nej, du har ret, det var rigtig grimt gjort. Men sådan en kanalje kan man
komme efter på andre måder. Du kan f.eks. dokumentere, hvorfra de viste
oplysninger er hentet, det kan han ikke, da han har stjålet dem fra dig.

Man pudser om nødvendigt en advokat på sådanne abekatte, men i de fleste
tilfælde er det tilstrækkeligt at true eller - med en smule held - fremsende
en venlig henstilling om at fjerne det kopierede materiale.

Der er trods alt tale op en krænkelse af din ophavsret, da du har stået for
researchen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk