Køb af mobil - Bare mig der har været uhel~
Fra : Rasmus Raun-Nielsen

Dato : 16-01-05 14:08

Hej

Måske off-topic?! Men...

I mandags, 10/1, køber jeg en SonyEricsson K700i hos en TeleRingen i
Næstved. Jeg giver 699,- for den, med Orange Go 199. Til min store ærgrelse
ser jeg først dagen efter, at El-Giganten har den samme tlf med selvsamme
abonnement, til 399,- -fredag 14/1 går jeg så ned i butikken og hører, hvad
de vil gøre ved det. "Ikke noget..." er svaret - hvilket er på grund af, at
de ikke har prispolitik. Jeg prøver at forhandle om en eller anden form for
kompensation, evt. med et USB-datakabel, da handlen ikke engang er 5 dage
gammel. Chefen er ikke til at hugge eller stikke i - fair nok, tænker jeg. 2
timer senere, da jeg ser TV, kommer der en reklame, for selvsamme tlf med
selvsamme abonnement, nu til 499,- bl.a. i TA-DAAAAAA -TeleRingen.... Dvs i
samme uge, samme kæde, samme tlf, samme abonnement, falder prisen 200,-
Chefen ville dog gerne give mig pengene tilbage for selve tlf., men jeg vil
stadig være bundet af abonnementet, og vil skulle tegne et nyt, hvis jeg
skal have den til en anden pris -det vil sige en løsning, der ikke er
brugbar, medmindre jeg vil have to abonnementer

-Er det bare mig der er uheldig, eller er det en lidt "svinsk" måde at føre
forretning på? Jeg er klar over, at med alt det tilskud, mobilselskaberne
giver til tlf., kan der ikke være meget avance for butikkerne, men
alligevel: At sælge et produkt om mandagen og ikke ville/kunne kompensere
for prisændring indenfor samme uge - jeg føler mig rimelig røvrendt...

MVH
Rasmus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-05 14:22

"Rasmus Raun-Nielsen" <Raver@<FJERN>it.dk> skrev:

>alligevel: At sælge et produkt om mandagen og ikke ville/kunne kompensere
>for prisændring indenfor samme uge - jeg føler mig rimelig røvrendt...

Det er godt gjort. Du indgår en aftale som bliver overholdt til
punkt og prikke - og så føler du dig røvrendt?

Står du også i supermarkederne og klager dig hver gang mælken
kommer på tilbud?

--
Bertel
Frihed vil de stærke have. Lighed vil de svage have.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-01-05 14:47

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det er godt gjort. Du indgår en aftale som bliver overholdt til
> punkt og prikke - og så føler du dig røvrendt?
>
> Står du også i supermarkederne og klager dig hver gang mælken
> kommer på tilbud?

Mon ikke.

Og Rasmus ville jo også gå ned i butikken og give lidt ekstra hvis prisen
var steget.

Jesper

Fra : Rasmus Raun-Nielsen

Dato : 16-01-05 15:10

> Det er godt gjort. Du indgår en aftale som bliver overholdt til
> punkt og prikke - og så føler du dig røvrendt?
>
> Står du også i supermarkederne og klager dig hver gang mælken
> kommer på tilbud?

Tjah, bytter vi produktet ud med en en ny bil, til de, iøvrigt ublu, danske
priser, og den 5 dage senere kostede 60% af den oprindelige pris, ville jeg
også føle mig røvrendt, aftale eller ej... Men det er jeg måske ene om?

Men jeg må jo indse at jeg bare har været uheldig...

MVH
Rasmus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-05 15:17

> [...]

>også føle mig røvrendt, aftale eller ej... Men det er jeg måske ene om?

Ville du efterbetale differencen hvis prisen steg?

Fra : Deaster

Dato : 16-01-05 15:34

Rasmus Raun-Nielsen wrote:

> [...]
> danske priser, og den 5 dage senere kostede 60% af den oprindelige
> pris, ville jeg også føle mig røvrendt, aftale eller ej... Men det er

Noget andet havde været hvis du havde spurgt om de garanterede den eks.
ikke faldt i morgen eller inden for en uge, men du har købt den til en
aftalt pris, og så den nok ikke meget længere.

Btw. ville du være kommet med eks. 300 til forhandleren hvis det var
gået den anden vej ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 16-01-05 15:43

> [...]
> danske priser, og den 5 dage senere kostede 60% af den oprindelige
> pris, ville jeg også føle mig røvrendt, aftale eller ej... Men det er

Næ, du klager da bare og får pengene tilbage
http://www.stiften-aarhus.dk/artikel:aid=195736

M.v.h
Niels

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-01-05 14:44

> Hej

> -Er det bare mig der er uheldig, eller er det en lidt "svinsk" måde
> at føre forretning på?

Det er ikke en spor svinsk måde at gøre forretning på. Særligt indenfor
mobiltelefoni forbrugerne udmærket klar over store prissving. Grunden til at
selskabet ikke vil ophæve dit abonnement, kan f.eks. være krav til dem fra
Oranges side. Og i den branche følger abonnementer og telefoner jo typisk
hinanden.

Forretningen har på ingen måde gjort noget galt. At visse forretninger så
alligevel vælger at kompensere i den slags sager, kan kun siges at være
service ud over det sædvanlige. Du er på ingen måde blevet snydt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 16-01-05 14:44

Prøv at spørge i dk.videnskab.jura.
Der ved de om der er regler for sådan noget.

Linda

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 16-01-05 15:12

Linda Hedegaard Jensen wrote:
> Prøv at spørge i dk.videnskab.jura.
> Der ved de om der er regler for sådan noget.
>
> Linda

Det er da kun noget de selv tror.

--
Mogens.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-01-05 20:23

"Mogens Nielsen" <snegomneslein@hotmail.com.invalid> wrote in message

> Det er da kun noget de selv tror.

Øh? klaphat..

Fra : Deaster

Dato : 16-01-05 15:07

Rasmus Raun-Nielsen wrote:

> [...]
> butikkerne, men alligevel: At sælge et produkt om mandagen og ikke
> ville/kunne kompensere for prisændring indenfor samme uge - jeg føler

Hvad er det som er svinsk, at forhandleren har tilbudt at du ovenikøbet
kan få pengene tilbage selvom han ikke engang behøver at gøre det ?

Eller føler du dig røvrendt over at du har fået ekstra service udover
det som loven kræver ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : John

Dato : 16-01-05 16:18

"Rasmus Raun-Nielsen it.dk>" <Raver@<FJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel: At sælge et produkt om mandagen og ikke ville/kunne kompensere
> for prisændring indenfor samme uge - jeg føler mig rimelig røvrendt...

Det kan vel ikke blive Telekædens problem, at du ikke har undersøgt priserne
hos andre forhandlere ordentligt inden købet.

Personligt mener jeg det havde været god kundeservice, at oplyse dig om at
produktet ville blive sat ned i løbet af ugen, men det er jo ikke noget
butikkerne skal gøre.

Mvh

John

Fra : www.tele-mobil.dk

Dato : 16-01-05 16:50

..

> Personligt mener jeg det havde været god kundeservice, at oplyse dig om at
> produktet ville blive sat ned i løbet af ugen,

**det er jo ikke sikkert de har vist at den blev sat ned **

tlf priser er som benzin priser bliver sommetider reguleret flere gange på
en dag..

men det er jo ikke noget

Fra : John

Dato : 16-01-05 16:55

"www.tele-mobil.dk" <97710050@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> .

> **det er jo ikke sikkert de har vist at den blev sat ned **
>
> tlf priser er som benzin priser bliver sommetider reguleret flere gange på
> en dag..

Prøv at læs Rasmus' indlæg igen.

Det er specielt et ord på to store bogstaver du skal lede efter...

Mvh

John

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-01-05 15:40

Rasmus Raun-Nielsen <Raver@ wrote:

klip

> -Er det bare mig der er uheldig,

Klip

Ja.
- Du har jo accepteret at købe til den pris de ønskede.

I pricippet kan jeg da godt have lidt ondt af dig.
Men du har accepteret at betale 699 kr.

Mvh. Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 16:46

Benyt dig af dine 14-dages returret.

Fra : jacob nielsen

Dato : 16-01-05 16:51

Flemming Vestergaard wrote:
> Benyt dig af dine 14-dages returret.

Hvor ser du, at der er tale om et fjernsalg?

--
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 17:18

> Hvor ser du, at der er tale om et fjernsalg?

Du har 14 dages returret på såvel alm. køb i butikker som fjernsalg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-05 17:24

Flemming Vestergaard skrev:

>Du har 14 dages returret på såvel alm. køb i butikker som fjernsalg.

Nej.

Aftaleloven:
§ 1.   Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
   Reglerne i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke
   andet følger af tilbudet eller svaret eller af
   handelsbrug eller anden sædvane.

Hvis du (stadig) mener noget andet, må du finde den paragraf frem
der siger det.

--
Bertel

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 16-01-05 17:23

> Du har 14 dages returret på såvel alm. køb i butikker som fjernsalg.

Det har du nemlig lige præcis IKKE ret i.
Det er en udbredt misforståelse, men fakta er at du kun har krav på 14
dages returret ved fjernsalg.

At mange butikker alligevel tilbyder det er en frivillig service fra
deres side.

--
Michael
Spritnyt højttalersæt fra Eltax på auktion.

Fra : Morten Wartou

Dato : 16-01-05 17:31

> Du har 14 dages returret på såvel alm. køb i butikker som fjernsalg.

Det ville gøre stor gavn, om du satte dig ind i dansk lovgivning før du
udtaler dig med så stor sikkerhed i et offentligt forum. Der er ikke
returret ved almindeligt køb i butikker. Så simpelt er det.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : jacob nielsen

Dato : 16-01-05 17:34

> Du har 14 dages returret på såvel alm. køb i butikker som fjernsalg.

Dokumentation?

--
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 17:53

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Der er *ikke* 14 dages returret på køb i butikker

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 13:11

Beklager. Fejl i mit indlæg.
Der er naturligvis kun returret ved fjernsalg med mindre den fysiske butik
tilbyder det som en del af en service.

Fra : CC

Dato : 16-01-05 17:19

"Rasmus Raun-Nielsen it.dk>" <Raver@<FJERN> wrote in message
> [...]
> alligevel: At sælge et produkt om mandagen og ikke ville/kunne kompensere
> for prisændring indenfor samme uge - jeg føler mig rimelig røvrendt...

Umiddelbart er der desværre ikke så meget at gøre, men problemet ligger i,
at selvsamme forretning
nedsætter produktet i samme uge, her mener jeg at forretningen burde have
givet den service, at for-
tælle at produktet nedsættes bliver nedsat i denne uge.

Det paradoksale ligger i, at havde du f.eks. handlet i Bilka eller nogen af
de andre store kæder, ville
der formodentlig ikke have være nogen problemer med at få differencen retur.
Her er det kæden
hopper af for mig, idet jeg umiddelbart ville mene, at de små forretninger
skulle overleve på service
overfor kunderne i forhold til kæderne, dette er bare sjældent tilfældet i
virkligheden.

mvh
Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-05 17:28

CC skrev:

>Det paradoksale

Paradoksale? Det forstår jeg ikke.

>ligger i, at havde du f.eks. handlet i Bilka eller nogen af
>de andre store kæder, ville der formodentlig ikke have
>være nogen problemer med at få differencen retur.

Det kommer sandelig an på.

Bilka tilbyder 14 dages returret. Derfor vil man til enhver tid
kunne drage fordel af deres eventuelle prisnedsættelser inden for
den frist (hvis man ikke har brugt varen). Tilsvarende ved andre
forretninger der tilbyder returret ved almindelig handel.

>idet jeg umiddelbart ville mene, at de små forretninger
>skulle overleve på service overfor kunderne i forhold til kæderne,
>dette er bare sjældent tilfældet i virkligheden.

Hvorfor skulle de store kæder give dårlig service?

Hvem har bedst råd til at give god service?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 18:21

"CC" <cc_sep@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> givet den service, at for-
> tælle at produktet nedsættes bliver nedsat i denne uge.

Det er på ingen måde sikkert at den enkelte butik har vidst det på det
tidspunkt telefonen er solgt...

> mvh
> Claus

Lars B