CMOS-problemer med ECS K7S5A
Fra : Nielsen

Dato : 16-01-05 10:36

Hvordan kan det være, at et næsten helt nyanskaffet ECS K7S5A-bundkort viser
problemer med CMOS under opstarten?

Det resulterer i, at CPU'en ikke bliver registeret rigtigt (men som en
langsommere CPU) samt også diverse andre tab af informationer.

Jeg har opgraderet BIOS'en (030811.ROM), men det er der stadigt.

Vil det hjælpe at skifte bundkortsbatteriet? Hvis ikke, hvad vil ellers
hjælpe på problemet?

vh
Jakob

Fra : Villy Jensen

Dato : 16-01-05 12:10

> [...]
> langsommere CPU) samt også diverse andre tab af informationer.

> Vil det hjælpe at skifte bundkortsbatteriet? Hvis ikke, hvad vil ellers

Der er en god chance for at bundkortsbatteriet er fladt.
Jeg mener at det er forsøget værd at udskifte det.

Lad os høre om resultatet!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-01-05 12:35

"Nielsen" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det resulterer i, at CPU'en ikke bliver registeret rigtigt (men som en
> langsommere CPU) samt også diverse andre tab af informationer.

Et ganske kendt fænomen med netop den model fra ECS.
Man kan stort set ikke rigtigt gøre noget ved det.
Det vil sige at det kan man, men det kræver en loddekolbe med erfaring i at
bruge en sådan, der findes nemlig en guide et sted på nettet (selvfølgelig
kan jeg ikke huske hvor) der beskriver hvordan man lodder sig ud af
problemet. Prøv at søge lidt på google.

Nå så pyt da, jeg fandt linket til dig:
http://www.geocities.com/mrathlon2000/chipset.html

Mvh
Benjamin

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 16-01-05 14:05

ECS K7S5A er notorisk kendt for at være ustabilt og ofte selv resette CMOS.
Min lillebror har samme bundkort og BIOS resetter sig selv ca hver 2md.
Der er desværre ikke nogen 100% løsning, ej hellere det med at lodde på
bundkortet giver nogen garanti.

-Niels-

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-01-05 22:51

> [...]
>
> Jeg har opgraderet BIOS'en (030811.ROM), men det er der stadigt.
>
> Vil det hjælpe at skifte bundkortsbatteriet? Hvis ikke, hvad vil ellers

Du beskriver ikke, om du har været i bios og ændre indstillingerne?
Når dette bundkort mister cmos oplysningerne skal man en tur i bios og der
skal man vælge at indlæse bios oplysningerne igen. Det hedder noget i
retning af
load optimal bios settings (der er 2 muligheder og jeg vælger gerne den
øverste)
Derefter skal du ovre i højre side finde det menupunkt som hedder noget med
cpu.
Der skal du ind og sætte clockfrevensen op. Når den har været resat står den
altid til 100/100.
Det ændrer du til 133/133.
Gem dine ændringer og boot igen. Så skulle du være kørende.

Kurt

Fra : Nielsen

Dato : 17-01-05 09:54

> [...]
> altid til 100/100.
> Det ændrer du til 133/133.
> Gem dine ændringer og boot igen. Så skulle du være kørende.

Men det er jo netop alle disse ændringer, som bliver nulstillet pga.
CMOS-problemet. Jeg vil gerne have, at bundkortet ikke nulstiller sig selv,
men at det beholder de oplysninger, som jeg har givet den.

vh
Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-05 12:41

Nielsen wrote:

> CMOS-problemet. Jeg vil gerne have, at bundkortet ikke nulstiller sig
> selv, men at det beholder de oplysninger, som jeg har givet den.

Det er ønsketænkning med det bundkort. :-/

Jesper G. Poulsen

Fra : Nielsen

Dato : 17-01-05 16:45

> Det er ønsketænkning med det bundkort. :-/

Det kunne man godt frygte, men nu prøver jeg at følge nogle af rådene i de
tidligere meddelelser.

vh
Jakob

Fra : Henrik

Dato : 19-01-05 08:56

Det er ønsketænkning at få det bundkort til ikke at nulstille bios. I
øjeblikket har vi 2 maskiner her hjemme bygget på det , tidligere havde vi 3
og de gør det alle!! Somme tider går der måneder andre gange er det måske 3
gange på en uge. Men bortset fra det så er det et hurtigt og stabilt
bundkort til en meget billig penge. Selv min 7 årige datter kan finde ud af
at sætte cpu clocken til 133/133 så det er ikke noget stort problem ??

Mvh Henrik.