Skærme
Fijala 3554
LG1930SQ
Fra : lu_do

Dato : 14-01-05 17:48

Hej

Jeg har i længere tid haft et godt øje til LG's 19" TFT L1915S til ca.
3000,-
Særmen vil opfylde mit behov for at køre "hurtige" spil og er derfor
interesseret i et hurtigt TN panel.
..........men så var det lige jeg så denne --->

Jeg overvejer seriøst at købe denne skærm hos SHG (L1930SQSNT) til Kr.
2699,-
Link til skærm hos SHG http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=610542

Jeg spørger bare .... what's the catch ? for det virker da næsten for godt
til at være sandt !
1930SQSNT er tilmed pakket lækkert ind i forhold til L1915S

Nogen der kender L1930SQ og kender kvaliten ?

Har kigget hos LG og hos prad.de uden at finde skelsættende forskel !

Mvh
/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 20:04

lu_do wrote:
> Særmen vil opfylde mit behov for at køre "hurtige" spil og er derfor
> interesseret i et hurtigt TN panel.

Husk at du skal gange refresh raten med 2 hvis du kører 32 bit farver på din
skærm med TN panel, da den skal 'tegne' to gange for hvert billede...

> 1930SQSNT er tilmed pakket lækkert ind i forhold til L1915S
> Nogen der kender L1930SQ og kender kvaliten ?

På billedet ligner den meget L1930B, som jeg selv synes er superfed. Måske
ikke lige så neat som Samsung, men det er jo også en hel del dyrere - og
kvaliteten er ikke til at kimse af...

Held og lykke med det...

--
Mvh/Martin K
www.LEMANSarea.dk - Motorløbet Le Mans i koncentreret form!

Fra : Lars

Dato : 18-01-05 18:53

On Fri, 14 Jan 2005 20:03:42 +0100, "Martin Kirschmeyer"
<kirschmeyer (a) FJERN DETTE hotmail.com> wrote:

>Husk at du skal gange refresh raten med 2 hvis du kører 32 bit farver på din
>skærm med TN panel, da den skal 'tegne' to gange for hvert billede...

Kan du ikke lige uddybe hvad du mener med det?

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 20:23

Lars wrote:
> Kan du ikke lige uddybe hvad du mener med det?

Læs næstsidste svar på dette forum:
http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=34108&sid=

Fra : Lars

Dato : 18-01-05 21:27

On Tue, 18 Jan 2005 20:23:16 +0100, "Martin Kirschmeyer"
<kirschmeyer (a) FJERN DETTE hotmail.com> wrote:

>Læs næstsidste svar på dette forum:
>http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=34108&sid=

Som omhandler responstid og ikke refresh rate som du talte om,
men det var så måske responstid du mente?

Under alle omstændigheder kunne jeg godt tænke mig en lidt mere
pålidelig kilde end blot et indlæg fra en ukendt person på et
tilfældigt webforum.

Fra : Jesper Martsum

Dato : 19-01-05 04:35

Det er også noget sludder.
En TFT skærm kan vise 24bit farver og ikke 32bit farver.
8bit x 3 = 24 = 16.7 mill. farver
Så det vedkommende påstår omkring responsetider er noget sludder.
Noget andet er så at producenterne har det med at overdrive hvad
resonsetiden reelt er, men det gælder alle fabrikanter.
På de nye skærme med 8-12ms responstid kan du spille alle spil uden
ghosting, sidder i øjebliket med en Sony 12ms skærm og der er ikke nogen
former for problemer.
Ulempen med et hurtigt panel er, at betragtningsvinklerne h/v ikke
overstiger ca. 130 grader og det er ikke meget, altså en udpræget egoist
skærm.
En 16-25ms TFT skærm med et ips eller s-ips panel vil typisk have bedre
betragtningsvinkler samt en renere farvegengivelse og er også yderst
velegnet til spil, men prisen er også derefter.
Men glem alt det sludder med 32 bit for sålænge en TFT kun kan vise 24bit så
ved vedkommende ikke hvad han taler om.

Jesper

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 19-01-05 09:51

On Wed, 19 Jan 2005 04:35:24 +0100, "Jesper Martsum"
<jesper-martsum@email.dk> wrote:

>Det er også noget sludder.
>En TFT skærm kan vise 24bit farver og ikke 32bit farver.
>8bit x 3 = 24 = 16.7 mill. farver

Det har du ret i. Men man kan i de fleste grafikkort opsætninger
alligevel sætte 32 bits farver. Man taler om 8 tillægsbit.

>Så det vedkommende påstår omkring responsetider er noget sludder.

Nej, det er det ikke. TN og TN+ paneler laver 2 scans, når de skal
vise mere end 16 bits farver (om vi taler om 24 eller 32 bits er
naturligvis ligegyldigt, da begge dele er mere end 16 og kræver 2
scans).

Mange spil kræver ikke mere end 16 bits farver. Så det er måske nok
noget irrelevant sludder for en spiller, der er klar over det, og
sætter 16 bits farver i grafikkortets driver, når der er behov for
det.

> [...]
>velegnet til spil, men prisen er også derefter.
>Men glem alt det sludder med 32 bit for sålænge en TFT kun kan vise 24bit så

Visse-vasse hr. professor.

Jeg tror dog nok, at jeg må tage i mig at en 16 msec mva eller pva er
at fortrække frem for en 25 msec s-ips.
Respons-kurverne for mva og pva er ret bløde:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide_25.html

Uden at jeg har prøvet nogen af de TN+ skærme, så tror jeg, at der
imellem 19" er gode valg som:

Acer 1914 (16 msec TN+)
BenQ (8 msec TN+)

Men det bedste er nok noget 16 msec s-ips. Det fås kun i 20",
1600x1200, fra Dell eller Viewsonics.
Sekundært noget 19" s-ips med 25 msec.

mvh

John

Fra : Jesper Martsum

Dato : 19-01-05 12:16

Nej det gør de ikke altid. Ilangt de fleste tilfælde rammer scan 1 de
rigtige farver eller gætter sig til den korrekte farve og derfor er det ikke
på alle de 24bit der skal laves et dobbeltscan eller interlace som det også
kaldes. Så man kan altså ikke tage 12ms og så gange med 2 og sige det er lig
24ms.
Er det kun 10% der skal korrigeres tager det selvfølgelig langt kortere tid.
Nej der er ikke mange gamere der ikke kører deres spil i 32 bit selv på en
24bit skærm kan du se forskel fra 16bit til 24bit.
Scan nr. 2 kan jo kun under alleomstændigheder kun blive på forskellen
mellem 18bit op til 24bit dvs. 6bit og altså ikke 16bit.
Hvis du kan, så forklar mig hvad du mener med tillægsbit.
Selc photoshop arbejder kun med 255 gradueringer i RGB hvilket svarer til
24bit.

Jesper