Hvordan laver man et skelet?
Fra : stroemer

Dato : 14-01-05 11:56

hej !
jeg skal (vil) lave vores hjemmeside om, så den er mere "moderne". den
skal kun laves i html og css. der er hoved, menu og krop, der er
defineret i hvert sit externe style sheets. er det sådan man gør eller
hvordan kan lave disse tre ting uden ramme?
findes der en venlig sjæl, der vil se på dette, så har jeg lagt et link
ud på adressen http://home20.inet.tele.dk/oz9acv/Minside/index.html   det
drejer sig ikke om sidens form og farve, for de er ikke de endelige, men
mere om, hvordan !!! Ps. jeg har lavet en side til IE og en side til FF.
--
venlig hilsen

stroemer

fjern "Groen" i min email adresse :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 12:13

stroemer skrev:

> skal kun laves i html og css. der er hoved, menu og krop, der er
> defineret i hvert sit externe style sheets. er det sådan man gør eller
> hvordan kan lave disse tre ting uden ramme?

Man kan godt bruge tre adskilte css-ark, men hvis de alle skal bruges de
samme steder (altså på de samme sider), kan det lige så godt lægges i én
fil - det giver færre requests.

> findes der en venlig sjæl, der vil se på dette, så har jeg lagt et link
> ud på adressen http://home20.inet.tele.dk/oz9acv/Minside/index.html

Du har en del valideringsfejl i koden - start med at få dem rettet.

Et par af de vigtigste er:

- Dine link-elementer (referencerne til css-arkene) skal ligge i
<head>-delen af siden, de må ikke ligge i <body>.

- Du har lagt en masse indhold (bl.a. en tabel og en form) ind i et
h1-element. Det må man ikke. H1-elementet er en overskrift, og her må
man kun placere tekstindhold (evt. et billede).

Se et par sider om validering i min signatur.

> Ps. jeg har lavet en side til IE og en side til FF.

Hvorfor det (og er det så IE-siden eller FF-siden du har linket til?)
Hvis man koder en side ordentligt, så kan den samme side fint vises i
forskellige browsere.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : stroemer

Dato : 14-01-05 12:32

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvorfor det (og er det så IE-siden eller FF-siden du har linket til?)
> Hvis man koder en side ordentligt, så kan den samme side fint vises i
> forskellige browsere.

jeg kunne ikke få de 3 elementer til at stå ens i begge browsere, så
derfor har jeg lavet en side til hver type. linket er til index.html,
som virker i IE, der så via et stk javascript sender FF til nsindes.html.
jeg er klar over, at der er mange fejl, jeg vil også forsøge på at rette
dem ;))
Men er princippet godt nok?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 12:52

stroemer skrev:

> jeg kunne ikke få de 3 elementer til at stå ens i begge browsere,

Brug gruppen her til hjælp. Mange andre har klaret det før, så du skulle
have en chance ;)

> så derfor har jeg lavet en side til hver type.

Dårlig ide. Næste gang du finder ud af en browser der ikke viser en af
dine udgaver korrekt, skal du så lave endnu en version - og du får et
hyr med at holde flere udgaver af samme side opdateret.

Det er langt bedre at bruge lidt tid på at få den samme side til at
virke i flere browsere. Validering er første skridt på vejen dertil.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jopa

Dato : 14-01-05 12:53

stroemer skriblede bla:
> Men er princippet godt nok?

Nix
Lav siderne med valid kode og chancerne for perfekt look i gængse nyere
Browsere er stor.
Start med at validere når dit skelet er opbygget, og fortsæt validering
jævnligt som processen skrider frem.

Validerer dit færdige projekt og så stadig der er lidt problemer med anden
browser er det til at rette.

--

Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 13:07

jopa skrev:

> Lav siderne med valid kode og chancerne for perfekt look i gængse nyere
> Browsere er stor.
> Start med at validere når dit skelet er opbygget, og fortsæt validering
> jævnligt som processen skrider frem.

- og husk samtidig at tjekke visningen i flere browsere undervejs.

Validering er en god hjælp til at sikre ensartet visning, men det er
ingen garanti.

Vil man have de bedste mulighed for at få ensartet visning i flere
browsere, bør man også anvende en doctype-erklæring der sætter
standardmode. Se mere om doctypens betydning her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : stroemer

Dato : 14-01-05 13:44

stroemer skrev:
> [...]
> defineret i hvert sit externe style sheets. er det sådan man gør eller
> hvordan kan lave disse tre ting uden ramme?

jeg takker mange gang for de gode svar, som jeg vil prøve at omsætte i
noget!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-05 17:49

stroemer wrote:

> jeg takker mange gang for de gode svar, som jeg vil prøve at omsætte i
> noget!

Inden du når at få skrevet alt for meget kode, skulle du måske lige tage et
kig på disse sider - det kan måske spare dig for en masse hovedbrud og
unødigt ekstraarbejde:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : stroemer

Dato : 14-01-05 19:25

Erik Ginnerskov skrev:
> Inden du når at få skrevet alt for meget kode, skulle du måske lige tage et
> [...]
det vil jeg helt sikkert. Mange tak for henvisningen! :))