Nedarving af skrifttype ('font-family')
Fra : Mr_Smith

Dato : 13-01-05 20:24

Hvis man nu angiver en anden skrifttype til eks. sine h* elementer, som
er forskellig fra dem man bruger i resten af sit dokument (deklareret i
body-delen af ens css-dokument) - og skrifttypen angivet til h*'erne
ikke er installeret på brugerens computer, - vil browseren da ty sin
"egen" standardskrifttypen - eller vil skrifttyperne angivet i
body-delen blive nedarvet?

Håber det er forståeligt.. =)

//smith

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-01-05 20:50

Mr_Smith skrev:

> [...]
> ikke er installeret på brugerens computer, - vil browseren da ty sin
> "egen" standardskrifttypen - eller vil skrifttyperne angivet i

Du kan jo prøve ved at angive en font du ikke har. Jeg har lige prøvet
og det ser ud til at den nedarves i IE og Opera, men ikke i Firefox.

Okay, nu mangler jeg en konklussion. :)

--
eMule v0.44d sucking 20.6kBps and blowing 47.9kBps.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 11:24

Mr_Smith skrev:

> [...]
> body-delen af ens css-dokument) - og skrifttypen angivet til h*'erne
> ikke er installeret på brugerens computer,

- så bruger browseren det næste valg i rækken af mulige skrifttyper til
hx.

Det er en god ide at angive mere end én skrifttype til et element - på
den måde giver man browseren en bedre mulighed for at vælge.

Her er en font-specifikation fra et af de css-ark jeg bruger:

font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;

Forrest står den font jeg helst vil have brugt. Herefter følger tre
specifikke fonte der kan bruges som alternativer (i prioriteret
rækkefølge) og sidst står den generelle font-type "sans-serif" - som
giver browseren mulighed for at vælge frit blandt sans-serif-skrifter
(skrifter uden fødder).

Bruger man den metode, vil det problem du beskriver aldrig opstå.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mr_Smith

Dato : 14-01-05 17:39

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> (skrifter uden fødder).
>
> Bruger man den metode, vil det problem du beskriver aldrig opstå.

- Jeg _har_ angivet 'font-family: xxxxx' i mit css, men bruger en anden
font til mine h-elementer. For at undgå redundans, vil jeg gerne nøjes
med at angive den ene font til min h-elementer og så lade alternativerne
fra body-delen af mit css-dokument blive nedarvet (hvis den ene font
fra h-elementerne ikke er på brugerens computer). Så er spørgsmålet om
h-elementerne nedarver 'font-family' fra body-delen eller om den bruger
browserens standardfont.

//smith

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 19:39

Mr_Smith skrev:

> - Jeg _har_ angivet 'font-family: xxxxx' i mit css, men bruger
> en anden font til mine h-elementer.

Metoden med fallback-fonte skal så vidt jeg ved anvendes hver gang
man angiver en font.

> For at undgå redundans, vil jeg gerne nøjes med at angive den
> ene font til min h-elementer og så lade alternativerne fra
> body-delen af mit css-dokument blive nedarvet

Jeg tror ikke du kan regne med at det virker. Man kan ikke angive
"inherit" som et led i en font-specifikation.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mr_Smith

Dato : 15-01-05 19:25

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Jeg tror ikke du kan regne med at det virker. Man kan ikke angive
> "inherit" som et led i en font-specifikation.

- Har prøvet med Firefox og den nedarver ikke, men viser elementet med
browserens standard font. Så fallback-fonte skal angives.

Tak!

//smith

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-01-05 01:07

Mr_Smith skrev:

> - Har prøvet med Firefox og den nedarver ikke, men viser elementet med
> browserens standard font. Så fallback-fonte skal angives.

Var det ikke også det jeg sagde?