"Closure" egenskaber for regulære og konte~
Fra : Preben Holm

Dato : 12-01-05 22:47

Hej alle

Så vidt jeg erindrer gælder:

Regulære sprog er lukkede under:
- union
- concatenation
- kleene star
- complementation
- intersection

Kontekstfrie sprog er lukkede under:
- union
- concatenation
- kleene star
- intersection med regulære sprog

Ikke lukkede under:
- complementation
- intersection

Er dette korrekt?
Gælder der andre "closure"-egenskaber ved regulære og kontekst-frie
sprog som jeg har glemt i min oversigt!

Mvh / Preben Holm

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-01-05 11:07

Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> writes:

> Så vidt jeg erindrer gælder:
>
> Regulære sprog er lukkede under:
> - union
> - concatenation
> - kleene star
> - complementation
> - intersection
>
> Kontekstfrie sprog er lukkede under:
> - union
> - concatenation
> - kleene star
> - intersection med regulære sprog
>
> Ikke lukkede under:
> - complementation
> - intersection
>
> Er dette korrekt?

Ja.

> Gælder der andre "closure"-egenskaber ved regulære og kontekst-frie
> sprog som jeg har glemt i min oversigt!

Regulære og kontekstfri sprog er også lukkede under, præfiks, suffix,
delstreng, delfølge og baglæns læsning. De er ikke lukkede under
anagramdannelse (omordning af tegn i en tegnfølge).

Torben

Fra : Preben Holm

Dato : 13-01-05 17:21

> Regulære og kontekstfri sprog er også lukkede under, præfiks, suffix,
> delstreng, delfølge og baglæns læsning. De er ikke lukkede under
> anagramdannelse (omordning af tegn i en tegnfølge).

Præfiks, suffix? Hvordan som operation?
Delfølge?

Hvad hedder iøvrigt
R\L? - altså R uden/minus L

F.eks. Sigma*\{a}

Ingen af dem jeg læser til eksamen med aner hvad det egentlig hedder som
operation!

Mvh / Preben Holm (som skal til eksamen lørdag)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-01-05 18:03

> Præfiks, suffix? Hvordan som operation?

Præfiks af en tegnfølge er en indledende del af denne, suffiks er en
afsluttende del.

> Delfølge?

Fås ved at slette vilkårlige tegn i følgen.

> Hvad hedder iøvrigt
> R\L? - altså R uden/minus L
>
> F.eks. Sigma*\{a}
>
> Ingen af dem jeg læser til eksamen med aner hvad det egentlig hedder
> som operation!

Differerensmængde. R\L = R fælles med komplementet til L, så hvis
klassen er lukket under komplement og fællesmængde følger lukkethed
under differensmængde. Fællesmængde følger endvidere af
foreningsmængde og komplement.

Torben

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 13-01-05 21:23

> [...]
> klassen er lukket under komplement og fællesmængde følger lukkethed
> under differensmængde. Fællesmængde følger endvidere af

Man plejer at udtale R\L som "R fraregnet L".

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Stefan Holm

Dato : 13-01-05 21:54

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:

> Man plejer at udtale R\L som "R fraregnet L".

Eller "R skåret L".

--
Stefan Holm
"I'm for whichever party does the mouth-shooting."