Understøttelser af formater i forskellige ~
Fra : Max Sten

Dato : 12-01-05 12:36

Er der nogen der kan fortælle mig hvilke browsere f.eks. understøtter XHTML
1.0 ... XHTML 1.1 ... XHTML BASIC ... HTML 4.0 ... HTML 4.01 ... CSS 1 ....
CSS2 osv osv osv osv listen er jo lang :)

Jeg havde håbet på at der var en liste SOMEWHERE :)

Med venlig hilsen
Max Sten

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-01-05 13:10

"Max Sten" <max@cybercity.dk> posting:

Opera: http://www.opera.com/docs/specs/

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/opera-ie/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-01-05 17:57

Max Sten wrote:
> [...]
> 1.0 ... XHTML 1.1 ... XHTML BASIC ... HTML 4.0 ... HTML 4.01 ... CSS
> 1 .... CSS2 osv osv osv osv listen er jo lang :)

Bortset fra, at det for IE's vedkommende halter gevaldigt med css2, skulle
alle grafiske [1] browsere i nyeste version kunne klare den opgave - for
xhtml's vedkommende gælder dog, at IE ikke fatter en dyt, hvis content er
sat til application/xhtml+xml.

1] Lynx er en ren tekstbrowser. Jeg har ingen erfaring med den.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-05 22:29

Erik Ginnerskov skrev:

> Bortset fra, at det for IE's vedkommende halter gevaldigt med
> css2, skulle alle grafiske [1] browsere i nyeste version kunne
> klare den opgave

Alle gængse browsere - såvel grafiske som tekstbrowsere - forstår
"almindelig" html. Det er i denne sammenhæng ikke nogen speciel
version - browserne har bare indbygget understøttelse af en lang
række html-koder, og det er den der benyttes, næsten uanset hvad
der står i doctypeerklæringen.

Den eneste betydning doctypeerklæringen har er at bestemme
visningstilstanden (standardmode eller quirksmode) - og her kan der
i begrænset omfang være tale om at nogle elementer kun fortolkes i
én af tilstandene.

Men bortset fra doctypekontakten, er det altså den samme "motor"
der fortolker koden - uanset om den er angivet som html 4, html 3.2
eller xhtml 1.0. Xhtml læses bare som html med lidt "støj" (ekstra
lukkekoder mv.)

Moderne browsere (ikke IE) har dog også understøttelse af "rigtig"
xhtml - det benyttes hvis man benytter mime-typen
application/xhtml+xml til sine dokumenter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen