ASUS P4C800-E Deluxe og BIOS ver. 1019 umu~
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 12-01-05 11:48

Nogen der er bekendt med dette problem!? Efter at have opgraderet til nyeste
BIOS vil min PC ikke boote med en Noiseontrol Copper Heaven Ultra Tweak II,
der kører under 1200 RPM. Skifter jeg til standard P4-køleren er alt, som
det skal være. Alle øvrige komponenter inkl. bundkort, PSU, Processor mv. er
testet del for del i en anden PC og de virker, som de skal. Q-Fan er slået
fra i BIOS.

Nogen der kender problemet og en løsning - udover at droppe at bruge
NC-kølere fremover? Er det bundkortet, der er noget skidt eller er det
køleren?

Som altid er det umuligt at finde relevant info på www.asus.com. ASUS' site
har altid været urimelig langsom og deres kontaktformular virker ikke... Har
prøvet i 2 timer nu og gider ikke spilde mere tid på det...

Er i det hele træt af PC-udstyr, der ikke bare virker... Særligt når man er
villig til at bruge ekstra penge på det. Sikke meget tid man dog spilder på
det skrammel... Nogen herinde der kender denne herligt frustrerende
følelse!?

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm, Århus

Fra : Hans

Dato : 12-01-05 12:33

Anders Lau Mandsholm wrote:
> [...]
>
> Nogen der kender problemet og en løsning - udover at droppe at bruge
> NC-kølere fremover? Er det bundkortet, der er noget skidt eller er det

Jeg har to maskiner kørende med samme bundkort og bios. Den ene kører helt
uden blæser på CPU'en, og den anden med en 90 mm. Pabst som kører omkring
900 RPM. Ingen af maskinerne har problemer med at starte.

Hans

Fra : Madsen

Dato : 12-01-05 13:03

Anders Lau Mandsholm wrote:
> [...]
> bundkort, PSU, Processor mv. er testet del for del i en anden PC og
> de virker, som de skal. Q-Fan er slået fra i BIOS.

I bios kan slå overvågningen af cpu fan fra, findes under power fanen.
Anvender selv ver 1017.004 den giver kun alarm under opstart, men giver ikke
problemmer med at boote.

> Nogen der kender problemet og en løsning - udover at droppe at bruge
> NC-kølere fremover? Er det bundkortet, der er noget skidt eller er det
> køleren?

Bundkortet er sikkert godt nok.
Hvis køleren ikke har termisk kontakt vil cpu blive for varm og kan ikke
boote( kan måske være det)

> [...]
> ASUS' site har altid været urimelig langsom og deres kontaktformular
> virker ikke... Har prøvet i 2 timer nu og gider ikke spilde mere tid

De har også fået nyt design på deres globale side ( den har for øvrigt altid
været langsom) men prøv deres UK side ( stadig gammel design, ser ud til at
køre hurtigere)

> [...]
> man er villig til at bruge ekstra penge på det. Sikke meget tid man
> dog spilder på det skrammel... Nogen herinde der kender denne herligt

Ja det er somme tider at det kniber med tålmodigheden, så tag ud at løbe en
tur det hjælper

--
Hilsen Madsen

Fra : stigdk

Dato : 16-01-05 14:17

i 10-12 år ja ved ca halvdelen af alt pc udstyr jeg har købt

stig

Fra : Hans

Dato : 12-01-05 13:15

Anders Lau Mandsholm wrote:

> Nogen der kender problemet og en løsning - udover at droppe at bruge
> NC-kølere fremover? Er det bundkortet, der er noget skidt eller er det
> køleren?

Huskede du i øvrigt at indlæse standardindstillingerne fra den nye bios
efter opgraderingen?

Hans

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 13-01-05 11:08

Jeg indlæste ikke standardindstillingerne ved opgradering af BIOS, da
maskinen jo ikke ville boote. Men jeg kunne jo benytte lejligheden til at
skiftte batteriet på bundkortet og cleare CMOS.

Q-Fan er iøvrigt pr. default slået fra i BIOS, men jeg vil også prøve helt
at disable overvågning af CPU- og PSU-fan.

Bruger iøvrigt Arctic Silver kølepasta med mikroniseret sølv.

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm, Århus

Fra : Hans

Dato : 13-01-05 11:35

Anders Lau Mandsholm wrote:
> [...]
>
> Q-Fan er iøvrigt pr. default slået fra i BIOS, men jeg vil også prøve
> helt at disable overvågning af CPU- og PSU-fan.

Det vil nok være en god idé at slå overvågningen af CPU-fan fra. Du vil
alligevel få melding fra maskinen hvis CPU'en bliver for varm.

Hans

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 19-01-05 23:28

Har fundet den præcise fejlårsag. Det beslag, der sidder på bagsiden af
bundkort og som NC-køleren skrues fast, er af metal - dog med et
afstandsstykke af en eller anden type blødt kunststof - og må have givet en
elektrisk anomali (kortslutning) f. eks. via skruerne. Jeg udskiftede dette
metalbeslag med standard P4-kølerens plastikbeslag og siden da har alt
fungeret, som det skal, igen - stadig med nyeste BIOS ver. 1019.

BIOS giver røde tal for både min PSU- og CPU-køler, der kører med
henholdsvis ca. 1000 og 500 RPM. P4 3GHz processoren holdes dog konstant på
60-70 gr. og bundkortet på ca. 30-40 gr. Jeg har for en sikkerheds skyld
slået overvågningen af begge samt Q-Fan fra, selvom det også med dette slået
til fungerede efter at metalbeslaget var udskiftet.

/Anders