Problem med tabel
Fra : N. Christensen

Dato : 12-01-05 11:43

Jeg har et lille problem. Hvis jeg kalder min include direkte fra
http://www.crazyslagelse.dk/include_reklame.php så bliver den vist
flot og på lige linie. Men kalder jeg den fra min index-side, fx
her http://www.crazyslagelse.dk/index_ny.php så bliver den øverste
banner automatisk breddere 140px. Jeg kan simpelthent ikke forstå
hvad problemet skulle være? Jeg har prøvet alt.

I mit gamle design, på http://www.crazyslagelse.dk/ virkede det
helt fint, i kolonnen til venstre. Hvad har jeg fået ændret på i
mine nye tilpassinger siden det ikke virker mere? Jeg mistænker
noget stylesheet for det. Problemet er ens i både FF og IE.

--
Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail, hvis du vil kontakte mig.

Fra : Martin Ploug

Dato : 12-01-05 12:03

> banner automatisk breddere 140px. Jeg kan simpelthent ikke forstå
> hvad problemet skulle være? Jeg har prøvet alt.

Har du angivet en cellebredde i højre side?
Hvad med cellepadding, cellspacing og align?
Prøv at sætte border på for at se, om du kan
se, hvor problemet opstår.

- Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-05 12:10

N. Christensen skrev:

> [...]
> index-side, fx her http://www.crazyslagelse.dk/index_ny.php
> bliver den øverste banner automatisk breddere 140px.

Så vidt jeg kan se er det padding på td og/eller table der driller.
Men du bruger _mange_ indlejrede tabeller - det gør koden svær at
finde rundt i, og dermed svær at rette fejl i. Flere steder har du
tabeller med kun én celle - det er der absolut ingen grund til (det
er tilsyneladende reklamescriptene der genererer tabellerne, med
det bliver det ikke bedre af).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : N. Christensen

Dato : 13-01-05 11:48

> Så vidt jeg kan se er det padding på td og/eller table der driller.
> Men du bruger _mange_ indlejrede tabeller - det gør koden svær at

Jeg har fundet problemet. Fjerner jeg min doc-type fra dokumentet, så
virker det fint. Jeg har denne linie øverst, men når jeg så fjerner
den, så validere min side jo ikke mere :/

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

--
Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail, hvis du vil kontakte mig.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-05 12:02

N. Christensen skrev:

> Jeg har fundet problemet. Fjerner jeg min doc-type fra
> dokumentet, så virker det fint.

Så er det fordi siden (eller reklamebaren) er designet til
quirksmode.

> Jeg har denne linie øverst, men når jeg så fjerner den, så
> validere min side jo ikke mere

Det er generelt en dårlig ide at designe til quirksmode, men hvis
det ikke er dig selv der har fingrene i de kodestumper der volder
problemer (altså hvis det er eksterne reklamescripts der driller),
så kan quirksmode være den eneste reelle mulighed.

Det betyder dog ikke at man skal gå på kompromis med at validere
siden. Du behøver ikke at fjerne din doctype-erklæring, du kan bare
benytte en DTD der sætter quirksmode.

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Prøv at sætte denne ind i stedet:

Fra : N. Christensen

Dato : 13-01-05 12:08

> Så er det fordi siden (eller reklamebaren) er designet til
> quirksmode.

Quirksmode har jeg så aldrig hørt om før? Men det kan undre mig
lidt at jeg først oplever problemet nu. Men jeg brugte selvfølgelig
også den doctype du fortæller mig, i det gamle dokument.

> Prøv at sætte denne ind i stedet:

Det virker perfekt nu. Mange tak. Hvis du vidste hvor meget jeg
har siddet og kæmpet med det her. Var ved at droppe alt der hed
banners et kort øjeblik ;)

http://validator.w3.org/check?uri=http://crazyslagelse.dk/index_ny.php

--
Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail, hvis du vil kontakte mig.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-05 12:15

N. Christensen skrev:

> Quirksmode har jeg så aldrig hørt om før?

Her er et par links at blive klogere på:

<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
<http://www.html.dk/artikler/00036/>
<http://www.hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp>
--