Hvorfor bliver motoren for varm?
Fra : Michael Pedersen

Dato : 20-05-01 21:38

Jeg har en større motor liggende i vores 33 fods Banner. En Volvo MD 17C, 35
hk skal den være god for.

Den har haft det med at blive varm, kølervæsken har kogt over adskillige
gange. Den mest ubehagelige var med Hundested/Rørvig færgen i kølvandet.

Motoren er så, vidt jeg er orienteret, saltvandskølet fra starten. Den
forrige ejer har så renoveret den og satte samtidig ferskvandskøling på.

Den starter og går iøvrigt upåklageligt.

Det sidste jeg har prøvet er at udskifte søvandsfilteret. Det virkede
tilsyneladende, men godt nok? Pakningen i det gamle var forstenet og jeg
kunne ikke skaffe en ny.

Det har tilsyneladende hjulpet. Nu er der systematik i temperatur
indikatorens bevægelser - det er dog et fremskridt.

Når jeg sejler for motor med under 1700 o/min bevæger temperatur indikatoren
sig op og ned. Som om at termostaten åbner, den bliver kølet ned og lukker,
og bliver så langsomt varmet op igen. Når indikatoren begynder at bevæge sig
ned igen, er den oppe og kysse det røde område. Det giver varmen hos
undertegnede på en kold forårsdag.

Hvis jeg sejler med 1700 o/min står indikatoren urokkeligt som en klippe.
Over 1700 o/min har jeg ikke prøvet endnu. Så sejler vi med over 6 knob
hvilket sjældent er nødvendigt.

I vores bil står indikatoren urokkeligt som en klippe uanset omdrejningstal.
Og sådan bør det vel også være i en bådmotor.

Jeg forstår ikke helt hvad der foregår, og det vil være dejligt hvis der er
en i denne gruppe der kan forklare mig fænomenet. Jeg mener at hvis motoren
går så skal termostaten åbne den mængde der er nødvendig for at holde en
konstant temperatur. Det må motoren da også have bedst af i længden.

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Karsten

Dato : 20-05-01 23:14

Nålen i den indikator du bruger skal stå lige ved det røde område, når
termostaten fungerer som den skal.
Grunden til dette er at inikatoren egentligt er beregnet til en
saltvandskølet motor. Denne har en noget lavere arbejdstemperatur end
en ferskvandskølet. Dette er faktisk den hovedsagelige grund til, at
det er en fordel med ferskvandskøling (motoren slides mere, når den er
kold). Den indikator, der hører til ferskvandskølede motorer er med
tal til indikering af temperaturen. Den der sidder i din båd har bare
et grønt og rødt område, ikke?

Du skriver, at nålen bevæger sig op og ned ved drift under 1700
omdrejninger, men allerede ved 1700 omdrejninger står stabilt?
Man kan ganske vist se termostaten åbne/lukke, men det er nu ikke mere
end et par mm. den skal bevæge sig....

Grunden til at du kan se denne indikators nål bevæge sig lidt, men
ikke den i din bil, skyldes også, at den i bilen har et større måle
område og derved mindre udsving for samme temperatursving end den i
(den saltvandskølede) båd.

Vær også opmærksom på at pumperne til både ferskvand og saltvand er i
perfekt stand. Der må ikke mangle nogen af lamellerne i gummipumpen.

Fra : Michael Pedersen

Dato : 21-05-01 21:21

Hej Karsten

Tak for svaret og hjælpen.

Det er rigtigt at mit indikatorvindue kun har en rød og en grøn farve.

Og det passer også godt med at søvandsfilteret ikke har været helt tæt( og
derfor har kørt vand igennem, bare ikke tilstrækkeligt), og det derfor har
hjulpet at jeg har skiftet dette ud med et nyt.

Jeg vil også være opmærksom på pumerne i fremtiden. Det er mere vigtigt end
jeg troede.

Venlig hilsen

Michael Pedersen