Skærme
Fijala 3554
BENQ 19", FP937s+
Fra : Anders Ballisager

Dato : 11-01-05 18:49

Har kig på en BENQ 19" FP937s+ , som pt. koster omkring 3.700-3.800 kr. (
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114129 )
Jeg synes umiddelbart det ser ud til at være et godt køb, når man ser på
responstid (8ms), kontrast (700:1), tilslutning (VGA og DVI). Er der nogen
der er erfaringer med skærmen, og er det et køb der kan anbefales?.
Der findes også en BENQ 19" FP937s (
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101045 ) - den er ca. kr. 200
billigere, og har modtaget nogle gode bedømmelser i edbpriser - responstid,
kontrast mv. er dog knap så gode her - kan det betale sig at ofre kr.
2-300 ekstra for at få "+ modellen".

Jeg skal primært bruge skærmen til spil (half-life2, Doom3 osv.)

Jeg havde egentlig besluttet at købe en LG 19" L1915SS (
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99045 ), da prisen er fornuftigt
og der er skrevet meget positivt om skærmen, men den er svær at skaffe - på
flere hjemmesider, b.la. shg.dk, itbutikken.dk er der lange leveringstider,
som flere gange er blevet udsat. Jeg har d.d. været i en Zitech butik, som
heller ikke havde den på lager - ekspedienten kunne ikke oplyse hvornår de
fik den, og han havde tilmed hørt, at de muligvis ikke ville få den igen -
Er der nogen som ved, hvor man kan få skærmen nu (og ikke først om 2-3
uger).

Mvh.
Anders

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 12-01-05 09:21

On Tue, 11 Jan 2005 18:48:42 +0100, "Anders Ballisager"
<ballisager@email.dk> wrote:

> [...]
>billigere, og har modtaget nogle gode bedømmelser i edbpriser - responstid,
>kontrast mv. er dog knap så gode her - kan det betale sig at ofre kr.

http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html

Begge de BenQ har TN display.

TN display har mangler derved, at det kun kan vise 16 bits farver.
Sætter du 24 eller 32 bits farver, så laver skærmen 2 scans for at
klare det. Det tager 16 msec. Så den effektive responstid er 16 msec !

For FP937 er den effektive respons derfor 32 msec.

> [...]
>fik den, og han havde tilmed hørt, at de muligvis ikke ville få den igen -
>Er der nogen som ved, hvor man kan få skærmen nu (og ikke først om 2-3

LG 1915s har også TN display, så effektiv responstid er 24 msec.

Skærmen er derfor ikke bedre til spil end LG 1910 med s-ips display og
25 msec.

Det er en Viewsonics 20" VP201 med s-ips display og 16 msec, der er
rigtig god. 1600x1200, og også perfekt ved 800x600.

Men BenQ 19" FP937s+ er altså lige så hurtig, selv med 32 bits farver.

Mener absolut at du skal vælge +-eren. Ellers hænger valget ikke
sammen.

mvh

John