Dual Board og CPU'er
Fra : Nicolai

Dato : 11-01-05 09:46

Hej.

Jeg har overvejet at samle en lille linux server, og så leder jeg efter et
bundkort med dual cpu. Men da det er noget jeg køber brugt, så er jeg ikke
helt klar over, om de 2 cpu'er skal være af samme størrelse?

Eks.: Et dual socket 370 board som understøtter op til 1 ghz. Kan jeg sætte
en P3 750 mhz i den ene slot og en P3 866 mhz i den anden slot? Altså, så
længe de har samme socket, må mhz så være forskellige?

Er det standard på alle typer bundkort eller er der nogen som er
undtagelsen?

Nic

Fra : Simon - [8230]

Dato : 11-01-05 10:19

> [...]
> sætte en P3 750 mhz i den ene slot og en P3 866 mhz i den anden slot?
> Altså, så længe de har samme socket, må mhz så være forskellige?

Nope, du skal bruge to ens processorer, og de skal ikke bare være ens i
deres Mhz, men de skal há samme stepping.
På pentium III processorer kan man se det på nummeret der ville ligene:
SL3XQ.

Simon

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 11-01-05 10:55

On Tue, 11 Jan 2005 09:45:41 +0100, "Nicolai" <news2004@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>en P3 750 mhz i den ene slot og en P3 866 mhz i den anden slot? Altså, så
>længe de har samme socket, må mhz så være forskellige?

skal være samme hastighed og samme stepping, såkaldt matched pair, når
vi taler om Intel systemer.

>Er det standard på alle typer bundkort eller er der nogen som er
>undtagelsen?

På dual socketA bundkort skal cpu'er ikke være ens. Men de bør være
smp enablede.

På ebay kan du finde brugttilbud på dual systemer med cpu'er og evt.
ram. Noget du skal være opmærksom på er, at visse bundkort kræver ECC
ram.

F.eks. kræver asus a7m266-d ikke ecc ram. Det er til socketA.

Hvis du søger på ebay inden for EU, undgår du problemer med toldvæsen
og dermed moms.

F.eks. ebay.co.uk eller ebay.de

mvh

John

Fra : NFL

Dato : 12-01-05 12:38

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=67865&item=6734539846&rd=1&ssPageName=WDVW

Efter din post, var jeg derinde og kigge og har også kigget på indlægget
her, men der opstår jo nogle problemer med betaling og forsendelse. For eks.
er dit link til et board jeg sagtens kunne finde på at købe, men som jeg
læser det, så sender sælger kun til adresser i UK. Desværre. Så kan man
vælge worldwide, men det er mest sælgere fra US og Australien. Og hvordan
med det paypal der? Er det i virkeligheden nemmere med forsendelse og
betaling, end jeg har opfattet det eller?

Nic

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 12-01-05 12:54

On Wed, 12 Jan 2005 12:38:29 +0100, "NFL" <news2004@mailme.dk> wrote:

> [...]
>med det paypal der? Er det i virkeligheden nemmere med forsendelse og
>betaling, end jeg har opfattet det eller?

Det der med at vedkommende kun sender til UK, det har jeg overtrådt
med held flere gange. Aldrig uden held. Hvad er det i det hele taget
også for noget jusk. En englænder der kun vil sælge til UK, hvorfor
det ? garanti er der alligevel ikke noget af. Sproget kan han ikke få
problemer med, så hvorfor ?

Paypal er meget nemt og meget sikkert. Når man går igang med
betalingen kan man redigere i forsendelses-omkostningen, som man vil.

Man kan vælge dels at gå i dialog med sælger, om hvor meget han mener
forsendelse med Royal mail løber op i, dels kan man bare slumpe sig
til det.

Jeg modtog lige et bundkort i går fra UK, hvor jeg havde slumpet mig
til 11.5 £ i forsendelse. Har auktionen udviklet sig så manden har
fået en god pris, så hænger vedkommende sig næppe i et £ mere eller
mindre for forsendelse. Det bør sendes med almindelig post, da
kurer-post er totalt uegnet til private uden en reception.

mvh

John

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-05 20:29

> [...]
> med det paypal der? Er det i virkeligheden nemmere med forsendelse og
> betaling, end jeg har opfattet det eller?

Du kan bare sende ham en mail og spørge om han virkelligt ikke vil sende
uden for UK, oftest vil de godt alligevel selvom de kun har sat den til kun
nationalt!

Jeg har ihvertfald oplevet det med en tysker ;)

Brian

Fra : NFL

Dato : 12-01-05 12:36

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svar, så var det godt jeg spurgte først.

Nic