4 diverse spørgsmål til asus bundkort.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 00:22

Hej NG.

1) I biosen på mit bundkort socket 754, k8vse deluxe, kan jeg vælge at
sætte "cpu fsb frequency" til mellem 200 og 300 mhz. Den står på 200 mhz
nu. Kan jeg frit sætte den til 300 mhz, eller hvad?

2) Mit cool´n´quiet program til asus virker kun med amerikansk
sprog-indstilling, hvor man bruger "." som decimal-adskiller. Den
skriver nemlig "," is not a valid integer separator eller lignende.
Nogen som ved hvordan jeg får det til at virke?

3) Temperaturen i bios ser vist ud til at være ca. 6-10 grader højere
end i windoze. Biosen viser vel det rigtige?

4) Det der RAID-shit... Det er sat til som standard på min pc og jeg har
aldrig turdet fjerne det. Jeg har kun én harddisc på 200 gb. Det er vist
noget med hvis man vil køre en server osv... Bruger i det til noget? Bør
jeg bruge det til noget? Man skal vist sætte sådan nogle RAID-devices
op, hvis man vil bruge det...

På forhånd tak,

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Brian Lund

Dato : 11-01-05 00:40

> [...]
> sætte "cpu fsb frequency" til mellem 200 og 300 mhz. Den står på 200 mhz
> nu. Kan jeg frit sætte den til 300 mhz, eller hvad?

Du kan godt sætte FSB højere, men så overclocker du! - Jeg tvivler dog på at
du vil kunne hæve den helt op til 300 MHz... For at kunne få en nævneværdigt
højere FSB er du nok også nødt til at sætte Vcore op...

Når du hæver FSB vil din CPU samlede hastighed også stige; det hænger sådan
sammen at du har din FSB og du har en multiplier, FSB * multiplier giver
CPU'ens samlede frekvens!
Hvis du har en 2000 MHz CPU som kører FSB 200 MHz har du altså en multiplier
på 10,0.
Når du så indstiller FSB til f.eks. 220 MHz vil CPUen køre 2200 MHz!

> [...]
> skriver nemlig "," is not a valid integer separator eller lignende.
> Nogen som ved hvordan jeg får det til at virke?

Kontrolpanel > International > Tal; decimaltegn: skal ændres til "."

> 3) Temperaturen i bios ser vist ud til at være ca. 6-10 grader højere
> end i windoze. Biosen viser vel det rigtige?

Hvilket program bruger du til at vise temp? - Det kan være det er sat
forkert op!

> [...]
> noget med hvis man vil køre en server osv... Bruger i det til noget? Bør
> jeg bruge det til noget? Man skal vist sætte sådan nogle RAID-devices

Hvis du ikke bruger RAID kan du frit slå det fra...

Hvis du får pillet ved noget så systemet ikke vil starte længere, så
nulstiller du bare BIOS settings ;)

Brian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 16:17

Brian Lund wrote:

> [...]
-snip-

> Når du så indstiller FSB til f.eks. 220 MHz vil CPUen køre 2200 MHz!

Takker - jeg tror ikke jeg gider at overclocke... Hvad mener i? Det er
en amd64 3200+ som vistnok kører 2200 mhz.

> Kontrolpanel > International > Tal; decimaltegn: skal ændres til "."

Ja, men det vil jeg helst ikke så det ser forkert ud alle andre steder
(i alle andre programmer).

> Hvilket program bruger du til at vise temp? - Det kan være det er sat
> forkert op!

Det hedder asusprob og fulgte med bundkortet på driver-cd´en...

> Hvis du ikke bruger RAID kan du frit slå det fra...

Bruger i det til noget eller hvad? Jeg kan ikke lige se hvad jeg skulle
bruge det til, medmindre jeg kørte en server. Eller har jeg misforstået
hvad det er til?

> Hvis du får pillet ved noget så systemet ikke vil starte længere, så
> nulstiller du bare BIOS settings ;)

Klart nok. Men hvad med RAID? Skal jeg bruge det til noget og det gør
vel ikke noget at det kører selvom jeg ikke bruger det, eller hvad?

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-05 07:24

> Takker - jeg tror ikke jeg gider at overclocke... Hvad mener i? Det er
> en amd64 3200+ som vistnok kører 2200 mhz.

Ingen grund til at overclocke hvis du mener den er hurtig nok ;)
Medmindre du er nysgærig/legesyg... Husk man KAN ødelægge den ved at
overclocke!

> Ja, men det vil jeg helst ikke så det ser forkert ud alle andre steder
> (i alle andre programmer).

Så må du leve med det ikke virker! - Eller skrive til dem og håbe på de
fixer fejlen i en ny version...

> Det hedder asusprob og fulgte med bundkortet på driver-cd´en...

A-ha, ja så burde de ellers vise det samme...
Men hvis ikke nogen af temperaturene er unormalt høje er der ikke noget at
bekymre sig for!

Du kan evt. prøve at installere motherboard monitor 5 (MBM5)

> Bruger i det til noget eller hvad? Jeg kan ikke lige se hvad jeg skulle
> bruge det til, medmindre jeg kørte en server. Eller har jeg misforstået
> hvad det er til?

Jeg har ikke RAID på mit bundkort, og hvis jeg havde ville jeg ikke bruge
det!

Hvis man kører 2 harddiske i stripe er der større chance for at miste data
(hvis den ene hd står af mister du alt data på begge!)(eks. 2 harddiske på
80 GB som én på 160)

Hvis du kører sådan at du har 2 harddiske på X som én på X har du bedre
sikkerhed, men at bruge f.eks. 2 stk 80 GB diske på at have 80 GB... Er for
dyrt for mig ;)

> Klart nok. Men hvad med RAID? Skal jeg bruge det til noget og det gør
> vel ikke noget at det kører selvom jeg ikke bruger det, eller hvad?

Hvis du ikke ved hvad det er, skal du ikke bruge det! ;)

Det eneste der evt. sker ved at lade det være slået til er at computeren
tager et par ekstra sekunder om at starte op (hvis den skriver noget med
RAID...)

Brian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-01-05 21:50

Brian Lund wrote:

-snip-

> [...]
>
> Det eneste der evt. sker ved at lade det være slået til er at computeren
> tager et par ekstra sekunder om at starte op (hvis den skriver noget med

Ok, takker. Ja, så kan jeg ikke se hvad jeg skal bruge det til...