forskel på id og class
Fra : Jan Hansen

Dato : 10-01-05 19:32

Er der en forskel på id og class i xhtml? Har det nogen betydning
om jeg vælger <div class"..."> eller <div id"...">? Jeg ser blot,
at jeg får samme effekt...

VH-Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 10-01-05 19:51

Jan Hansen laid this down on his screen :
> Er der en forskel på id og class i xhtml? Har det nogen betydning
> om jeg vælger <div class"..."> eller <div id"...">? Jeg ser blot,
> at jeg får samme effekt...

Class må bruges mange gange på en side, ID må KUN bruges en gang.

--
Benny

Fra : Martin Ploug

Dato : 10-01-05 19:44

> Er der en forskel på id og class i xhtml? Har det nogen betydning
> om jeg vælger <div class"..."> eller <div id"...">? Jeg ser blot,
> at jeg får samme effekt...

Prøv at kigge her: http://www.html.dk/tutorials/css/lektion7.asp

Hilsen Martin

Fra : benny larsen

Dato : 10-01-05 19:52

Jan Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der en forskel på id og class i xhtml? Har det nogen betydning
> om jeg vælger <div class"..."> eller <div id"...">? Jeg ser blot,
> [...]

i XHTML er id="standard" med referencen #.standard {husk:firkanten;}
i <style>

mvh benny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-05 23:00

benny larsen skrev:

> i XHTML er id="standard" med referencen #.standard
> {husk:firkanten;}

- men glem punktummet.

Hvis man vil henvise til id="standard" i css, ser det sådan ud:
#standard
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Hansen

Dato : 10-01-05 21:28

Tak for de meget oplysende svar. Id er altså hvis man vil være MEGET
specifik (=en flueknepper, om man vil). Men class er da anerkendt i
xhtml, ikke?

JAN!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-05 23:02

Jan Hansen skrev:

> Tak for de meget oplysende svar. Id er altså hvis man vil være
> MEGET specifik (=en flueknepper, om man vil).

Det kan man ikke sige. Id kan bruges til meget andet end css - fx
til interne links (se fx tråden link til toppen). I forhold til css
vægtes id-specifikationer højere end andre specifikationer - men
det kræver lidt overblik at benytte sig af det.

Man kan fint klare sig med class alene - også i xhtml.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 11-01-05 09:22

Jan Hansen skrev:

> Tak for de meget oplysende svar. Id er altså hvis man vil være MEGET
> specifik (=en flueknepper, om man vil). Men class er da anerkendt i
> xhtml, ikke?
>
> JAN!

Nej ID er en UNIK IDENTIFICERING. det vil sige du kan identificere
områder i dit dokument. Eksempelvis en header, en footer eller dit
content area. Men også navigation eller hvis man har flere typer
navigation på siden, kan man beskrive hvilken der er den
primære/sekundære etc. ID er med for at skabe en mening i dit dokument.
Det er meget fint at man bruger p og divs og hn tags, men at kunne give
dem en mening skaber bedre overblik og forståelse for hvad der sker i
din kode!

Et godt eksempel er computerworld.dk. Deres forside består af en masse
links især i siderne. Men linkene er visuelt inddelt i en række
grupper. Disse grupper kunne man med fordel også lave i koden, så vil
det blive lettere at finde rundt (for dem!) og de kan styles
individuelt. Man kunne fx. kalde områderne for #sidstenyt, #dagensnyhed
etc. og det vil give en mening i koden, og ikke mindst gøre det
betydeligt lettere at style lige nøjagtig den del som man vil, uden at
berøre de andre dele! (hvis links i den del fx. skulle være sorte, men
andre steder hvide, røde etc.) #sidstenyt a:link {color:black;} fx.

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-05 11:53

Claus Jacobsen skrev:

> [...]
>det blive lettere at finde rundt (for dem!) og de kan styles
>individuelt. Man kunne fx. kalde områderne for #sidstenyt, #dagensnyhed

Det er rigtigt, men jeg bruger konsekvent klasser til design
undtagen til id'er som der skal linkes til.

Min tanke er at det er muligtat jeg en dag får lyst til at
genbruge en bloks udseende på samme side. Det er let at gøre hvis
den er lavet som klasse, og det giver ingen ulemper.

--
Bertel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 11-01-05 15:05

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> genbruge en bloks udseende på samme side. Det er let at gøre hvis
> den er lavet som klasse, og det giver ingen ulemper.

helt rigtigt Bertel!

Men man kan jo give blokken både en id og en klasse! hvis man laver en
"indholdsfortegnelse" eller et index på siden, så var/er det jo
nødvendigt med at navngive afsnit unikt. (du ved - ligesom i gamle dage
da man læste på papir :) ) fx. når man lægger en manual online og ikke
kun som pdf.

Claus