Kvindemælk fra køer?
Fra : Bent Jensen

Dato : 10-01-05 17:03

Jeg har netop læst følgende artikel på
www.chinaview.cn
http://news.xinhuanet.com/english/2005-01/08/content_2433397.htm

»CLONED COWS WITH HUMAN GENES BORN IN SHANDONG

BEIJING, Jan. 8 -- Two cloned cows containing a human gene, which is
an important component in breast milk, were born in east China's
Shandong Province.

The cows, which have the lactoferrin gene, were born in an animal
research base for gene transfer.

Experts say the cloned cows will be able to yield nourishing milk
because of the gene transfer of human milk.

They say cloned cattle with the human gene is valuable for scientific
purposes and business. Only a few countries can do this cloning,
including Britain and Argentina.«

Artiklen virker imidlertid lidt forvrøvlet på mig ("the gene transfer
of human milk"). Hvad er det egentlig, kineserne har lavet? Køer, der
giver kvindemælk, som babyer har godt af, fordi køerne har et gen, som
er overført fra mennesket? Eller har jeg misforstået noget?

Bent

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-01-05 20:47

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> giver kvindemælk, som babyer har godt af, fordi køerne har et gen, som
> er overført fra mennesket? Eller har jeg misforstået noget?

Kina har et meget stort program for GMO - og er et af de førende i Verden.
Det er forståeligt at man "praler" lidt af sine resultater?
Der er ret stor forskel på kvindemælk og komælk. Man har åbenbart fået held
til at
gensplejse en ko, så den producerer mælk med nogenlunde samme
ernæringsmæssige
indhold som kvindemælk - bl.a. kan mange i Asien ikke omdanne laktoise fra
komælk.
Ved kloning kan man så kopiere arveanlæggene over på så mange individer, som
man har
brug for. Der er et stort marked for kvindemælk, da komælken på mange
områder ikke
er velegnet til helt spæde børn - bl.a. er der stor forskel på
fedtprocenten.
Man kan dog sikkert ikke fremstille køer, der kan producere kvindeligt
råmælk, der
indeholder en del nødvendige antistoffer.
Det er den samme teknik, som man har anvendt til at fremstille blødermedicin
(faktor 7).

Per A. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-01-05 21:33

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:SYAEd.1823$XQ1.876@news.get2net.dk...

> [...]
> Der er ret stor forskel på kvindemælk og komælk. Man har åbenbart fået held
> til at gensplejse en ko, så den producerer mælk med nogenlunde samme

Det ville unægteligt være mere interessant hvis man kunne
få en kvinde til at levere komælk. Så behøvede vi ikke
længere at tænke på kaffefløde.

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-01-05 19:12

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det ville unægteligt være mere interessant hvis man kunne
> få en kvinde til at levere komælk. Så behøvede vi ikke
> længere at tænke på kaffefløde.

Hmm.
Kun i korte perioder. Har du ikke hørt om goldperioder?

Per A. Hansen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 10-01-05 21:58

> [...]
> så den producerer mælk med nogenlunde samme ernæringsmæssige indhold som
> kvindemælk - bl.a. kan mange i Asien ikke omdanne laktoise fra komælk.

Men de kan vel nu heller ikke omdanne laktose fra menneskemælk - alle
normale nyfødte, uafhængigt af regionale tilhørsforhold, er født med evnen
til at nedbryde mælkesukker (lactase-aktivitet i tarmen). Derimod er det
stort set kun folk af europæisk afstamning, der ikke mister denne evne i
løbet af de unge år...

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-01-05 19:15

"Jacob Andersen" <jacob@[NO-SPAM]bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at nedbryde mælkesukker (lactase-aktivitet i tarmen). Derimod er det
> stort set kun folk af europæisk afstamning, der ikke mister denne evne i

En skarpsindig kommentar - jeg lader spørgsmålet stå åbent - jeg ved ikke
om laktose fra asiatiske kvinder har samme skavank som komælk m.h.t.
laktosens nedbrydning.
Men jeg går ud da fra, at der ikke er problemer med kvindemælkens
nedbrydning
hos spædbørn.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-05 23:56

Per A. Hansen skrev:

>Det er den samme teknik, som man har anvendt til at fremstille blødermedicin

Korrekt - på basis af hamsterblod.

>(faktor 7).

Det er nu faktor 8 - eller er der flere faktorer i spil?

--
Bertel

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 11-01-05 17:57

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Korrekt - på basis af hamsterblod.

> Det er nu faktor 8 - eller er der flere faktorer i spil?

"The cloning breakthrough will have no immediate effect on Novo Nordisk's
collaboration with PPL Therapeutics on transgenic sheep that produce
vital medicine in their milk. They have had a human gene introduced into
their cells, with the result that they produce an extra protein in their
milk. When separated from the milk and purified, this protein becomes a
vitally important drug, coagulation Factor VIIa, for example, of
life-or-death importance to haemophiliacs."

fra: http://www.novonordisk.com/old/press/perspective/1997may/8.html

Novo Nordisk markedsfører et faktor 7 præparat under navnet Novoseven.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-05 18:11

Dennis Jørgensen skrev:

>Novo Nordisk markedsfører et faktor 7 præparat under navnet Novoseven.

Så *er* der flere faktorer på spil. Min kammerat som er svær
bløder, har altid snakket om faktor 8. Jeg hører ham lige ad
senere.

--
Bertel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-01-05 09:51

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev

> Så *er* der flere faktorer på spil. Min kammerat som er svær
> bløder, har altid snakket om faktor 8. Jeg hører ham lige ad
> senere.

Og jeg kender en med fejl i faktor 5

Skal vi gætte på at der er mindst 8 faktore i spil?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 11-01-05 20:10

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Så *er* der flere faktorer på spil. Min kammerat som er svær
> bløder, har altid snakket om faktor 8. Jeg hører ham lige ad
> senere.

Ja, også flere end de to men jeg ved ikke om andre af faktorerne er
aktuelle medicinsk.

Faktor 7 er oprindeligt udviklet til blødere der ikke kan tåle faktor
8. Dem er der vist ~3500 på verdensplan, men heldigvis for Novo virker
det godt mod svære (at behandle) blødninger hos ikke-blødere. Det virker
svjh. også på normale blødere (men det er vist ikke så aktuelt, det er
enormt meget dyrere end faktor 8).

Der har været noget i aviserne sidste år om gode resultater ved
hjerneblødninger, skudsår og trafikuheld (kan jeg huske fra de interne
annonceringer, jeg har et studiejob der ellers ikke drejer sig om
Novoseven, hos Novo).

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Rune

Dato : 11-01-05 21:30

Der er også et kinesisk restauratør der servere retter baseret på
kvindemælk, antageligt har han et hold kvinder som kommer og bliver malket
dagligt.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/2702123.stm

Læste også engang noget om en kineser der lavede ost af kvindemælk. Men kan
ikke lige finde linket.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-01-05 19:17

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> Der er også et kinesisk restauratør der servere retter baseret på
> kvindemælk, antageligt har han et hold kvinder som kommer og bliver malket
> [...]

Et interessant link.
Måske skulle du sende det til Gemelke?

Per A. Hansen