Bendrejer
Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 10-01-05 15:49

En mand der bliver viet i Odense i 1861 bliver tituleret som Drejersvend,
senere ved en af hans børns dåb, står titlen bendrejer, spørgsmålet er så.
Hvad pokker er det for ben?

det kan jo være alt fra træben til stole eller kunstige ben.

Fra : børge askholm

Dato : 10-01-05 17:27

Karl-Heinz Hansen skrev:
> En mand der bliver viet i Odense i 1861 bliver tituleret som Drejersvend,
> senere ved en af hans børns dåb, står titlen bendrejer, spørgsmålet er så.
> Hvad pokker er det for ben?

UDEN AT VÆRE SIKKER, SÅ MENER JEG DOG DER MÅ VÆRE TALE OM DET DER SENERE
KOM TIL AT HEDDE "KUNSTDREJER", EN DER BL.A. ARBEJDER I BEN.

UNDSKYLD VENLIGST DE STORE BOGSTAVER. DE ER EN FEJL JEG IKKE KAN RETTE
FÅR JEG SLUKKER MASKINEN.

BØRGE

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-01-05 22:21

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> KOM TIL AT HEDDE "KUNSTDREJER", EN DER BL.A. ARBEJDER I BEN.
>
> UNDSKYLD VENLIGST DE STORE BOGSTAVER. DE ER EN FEJL JEG IKKE KAN RETTE FÅR

Kære Børge.
Du kan få de store bogstaver væk igen ved at trykke
Caps Lock af igen - skulle jeg mene.

Mht. drejeren, så drejer denne person også grydeskeer,
skåle osv. der blev brugt mange træting i husholdningen
i gamle dage. Deres håndværk er gledet ud, da maskinerne
har overtaget deres produktion.

Mvh.Bodil.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 11-01-05 02:50

Jeg skrev bendrejer på google, og fandt frem til, at det er en håndværker,
der kun måtte arbejde i byen.
Men ellers tak for buddene-

http://www.odmus.dk/db2/main.asp?kap=1023

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 00:56

Karl-Heinz Hansen wrote:
> [...]
> Hvad pokker er det for ben?
>
> det kan jo være alt fra træben til stole eller kunstige ben.

Jeg har aldrig set titlen "bendrejer" (nok drejer og kunstdrejer). Og at
dømme efter Børges og Bodils svar har de heller ikke set den. Jeg har
netop været i Ullerup Kirkebog (Sønderborg amt) med lange udførlige
nærmest "levnedbeskrivelser" af de afdøde. Undtagen i 1864 hvor det
pludselig vælter ind med lig fra slagmarken. Hvert lig før én linje i
kirkebogen! Hvis vi er tæt *efter* 1864 vil jeg sige at dit forslag at
bendrejeren har fabrikeret kunstige ben måske ikke er helt hen i vejret.
Eller har nogen set titlen før 1864 eller længe efter?

mvh tb

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-01-05 02:54

"tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk"> wrote in message

> [...]
> bendrejeren har fabrikeret kunstige ben måske ikke er helt hen i vejret.
> Eller har nogen set titlen før 1864 eller længe efter?

FT-1840 for Bedsted http://www.rootsweb.com/~dnkcen/bedsted/index.html

Bedsted sogn Hassing herred Thisted amt small
new small file formatted as marked up text
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/bedsted/ft-1840small.html

TIFF s. 13
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folket%E6lling/FT1840/01919/01060.tif

Three families sharing one house

465 Bedsted bye 75 et Huus 3 Peter Nielsen Mølgaard M 44 Gift Huusmand og
Beendreier
Smallholder and bone turner [dreier is a turner - bone used for small wares]
466 Bedsted bye 75 et Huus 3 Maren Jensen K 52 Gift hans Kone His wife

regards

Hugh W

regfards