Link til toppen i xhtml
Fra : Jan Hansen

Dato : 10-01-05 00:16

Er det korrekt at linke til toppen af en side på følgende måde i
xhtml (det virker fint, men er alligevel i tvivl)?:

VH-Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bent Andersen

Dato : 10-01-05 04:43

Jan Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er det korrekt at linke til toppen af en side på følgende måde
> xhtml (det virker fint, men er alligevel i tvivl)?:

Den er god nok, bare husk at bruge a id, a name er ikke valid
Hej Bent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-05 16:15

Bent Andersen skrev:

>Den er god nok, bare husk at bruge a id

Som jeg forstår det, bruger han hverken id eller name, men stoler
på at et tomt link refererer til toppen. Jeg ved ikke om det er
korrekt eller altid virker.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-05 16:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> Som jeg forstår det, bruger han hverken id eller name, men stoler
> på at et tomt link refererer til toppen.

Sådan læste jeg det også.

> Jeg ved ikke om det er korrekt eller altid virker.

De browsere jeg har testet med (IE, Opera, Firefox) forstår det fint.
Vil man være sikker, kan man sætte et id på body.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-05 15:36

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> at et tomt link refererer til toppen. Jeg ved ikke om det
> er korrekt eller altid virker.

Jeg bruger som regel

og lægger det op i toppen med

#op{
position:absolute;
top:0px;
left:0px;
height:1px;
width:1px;
}

og <a href="#oppe">Op</a> går helt op i de browsere jeg
har prøvet med.

ikke alle browsere der går helt op - det kommer an på
margener og meget andet, har jeg engang konstateret.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-05 16:40

Allan Vebel skrev en time for tidligt:

> Jeg bruger som regel...

Nu har jeg også stillet mit ur - jeg ved ikke lige hvad der
var sket.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-05 17:18

Allan Vebel skrev:

Hvad skal du med det tomme a-element? Det er vel ikke for at tage hensyn
til NN4

Er der nogen browsere der ikke vil forstå et link til dit div-element?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-05 17:39

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Hvad skal du med det tomme a-element?

Det er et par år siden jeg lavede det, og konstaterede
da at det var bredest understøttet.

> Det er vel ikke for at tage hensyn til NN4

Det kan jeg næppe tro - nok nærmere den version af
Opera jeg havde installeret på det tidspunkt.

> Er der nogen browsere der ikke vil forstå et link til dit
> div-element?

Det var der da jeg lavede det - og det har jo fungeret fint
siden, også med de browsere der er kommet til på et
senere tidspunkt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jan Hansen

Dato : 10-01-05 18:17

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Som jeg forstår det, bruger han hverken id eller name, men stoler
> på at et tomt link refererer til toppen. Jeg ved ikke om det er
> [...]

Det er korrekt, at jeg hverken bruger id eller name - er det
funktionelt eller bør jeg gøre som andre vedr. indlægget foreslår?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-05 22:56

Allan Vebel skrev:

> Det var der da jeg lavede det -

Det har jeg svært ved at forestille mig. Jeg har lavet en side man
kan teste på: <http://gyros.dk/usenet/html/toplink.shtml>.

Det gik desværre først sent op for mig at du havde sat højde og
bredde på det positionerede objekt - hvis man ikke gør det, så
virker det nemlig ikke i IE5.5 og 6.0.

Men jeg har stadig ikke fundet en browser der fungerer med link til
<a> uden også at fungere med link til <div> (testscenarie C og
frem)

Jeg mener at man bør undlade for mange elementer - specielt hvis de
ikke har noget formål. Et link til id på body virker i alle testede
browsere pånær IE5 - og så har man helt undgået ekstra elementer.

Jeg har ikke testet om der var forskel på hvor højt browserne
scrollede op, men umiddelbart virkede det ikke som om der var
forskel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-05 22:58

Jan Hansen skrev:

> Det er korrekt, at jeg hverken bruger id eller name - er det
> funktionelt eller bør jeg gøre som andre vedr. indlægget
> foreslår?

Det giver problemer for brugere af nogle Opera-udgaver - så vidt
jeg kan se til og med Opera 7.50 - men det er vist rettet i 7.54,
der er den nuværende version.

Se tabel og kommentarer her

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 11-01-05 09:30

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det giver problemer for brugere af nogle Opera-udgaver - så vidt
> jeg kan se til og med Opera 7.50 - men det er vist rettet i 7.54,
> [...]

Et alternativ til at lave noget der specifikt går "til toppen" er at
bede den gå til headeren eller den omkransende div. LAngt de fleste
idag bruger jo en div med header-ID, så hvorfor ikke bare bede den gå
til den? så kommer man også til toppen og man er fri for at skulle
bekymre sig om at lave et eller andet tomt link! Det giver i hvert fald
betydeligt mere mening i mine øjne!

altså i toppen! den øverste del har som regel id'en header eller
pagewrapper, når du i bunden beder den gå til toppen skriver du blot:
måde bede den gå til et vilkårligt unikt identificeret område i en
hvilken som helst side! <a href="kapitel2.html#tasketyven">gå til
kapitlet med tasketyven!</a>

Claus