En anden type bilbatteri
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-01-05 23:12

Er der nogen der har kendskab til et Sølv/Calcium batteri? Jeg formoder det
stadig er et blybatteri, det mærkes med 'Ca'.

Hvorfor bruge det, og hvorfor står der at det ikke må byttes med et alm.
blybatteri?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-01-05 13:41

Preben Riis Sørensen wrote:

> Er der nogen der har kendskab til et Sølv/Calcium batteri? Jeg
> formoder det stadig er et blybatteri, det mærkes med 'Ca'.

Det er rigtigt nok stadigvæk primært bly der bliver brugt. Calcium og
sølv bliver tilsat for at give nogle ønskede karakteristika, som for
eksempel langsommere selvafladning, mindre afgasning og mindre
korrision.

> Hvorfor bruge det, og hvorfor står der at det ikke må byttes med et
> alm. blybatteri?

Mit gæt er at det skyldes den lidt højere ladespænding der benyttes ved
denne type batterier. Hvis man kobler et "gammeldags" blybatteri på
denne spænding, så vil den relativt hurtigt miste vand ved afgasning.

--
PeKaJe

I'm still waiting for the advent of the computer science groupie.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-05 22:34

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> denne type batterier. Hvis man kobler et "gammeldags" blybatteri på
> denne spænding, så vil den relativt hurtigt miste vand ved afgasning.

Så må vi håbe at det holder dobbelt så længe, for så 'gør det heller ikke
noget' at det er dobbelt så dyrt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen