Beregning af spiral
Fra : KP

Dato : 09-01-05 16:40

Hejsa

Jeg skal have valset/vredet et stykke fladstål så det danner et
spiralstykke, men har lidt problemer med at beregne længden af det.
- Har ikke skolebøgerne mere, så jeg håber på jeres hjælp.

Dimensionerne på fladstålet er i princippet lige meget, da der skal regnes
med middeldiameter, men det er 8x50 mm.

Det skal valses/vrides på højkant så det danner et spiralstykke med en
middeldiameter på 1000 mm og en længde på 2000 mm.
Det skal sno 90 gr. - Dvs. det er en fjerdedel af en spiral på 360 gr./8000
mm.

- Mit ene problem er at beregne længden af spiralstykket.

Når man fremstiller sådan et spiralstykke (90 gr.), gør man det ofte ved at
man først valser fladstålet til en givet radius hvorefter man vrider det så
det danner et spiralstykke.
Jeg ved det virker i praksis, men mit andet problem er, at beregne den
(tilnærmelsesvise) radius som fladstålet skal valses til.

Kan i hjælpe mig.

På forhånd tak.

/Kasper

Fra : alexbo

Dato : 09-01-05 18:14

"KP" skrev

> [...]
gr./8000
> mm.
> - Mit ene problem er at beregne længden af spiralstykket.
En hel spiral er en diagonal på en plan flade man så ruller sammen.
Slå en streg fra hjørne til hjørne på et stykke papir og rul det sammen.

Jeg bruger cm.
Din plane flade er 800cm i højden.
Og med en dia. på 100 cm er cylindre dia. gange Pi (3,14) 314 cm.
Diagonalen er så 860 cm.
En fjerdedel er så 215 cm.
Du kan se på nedenstående link hvordan.
http://www.formel.dk/

> [...]

> Jeg ved det virker i praksis, men mit andet problem er, at beregne den
> (tilnærmelsesvise) radius som fladstålet skal valses til.

Ikke jeg, det må være svært at vride et rundvalset fladjern, jeg vil mene at
det retter sig ud, men hvor meget, det må komme an på en prøve.

Jeg har engang fremstillet smedejernslamper og flaskeskjulere, men jeg vred
jernet før jeg bøjede det.
Men det var så også firkantjern, det er nemmere.

En 12 års whisky pakket ind i jern, så den ikke kan åbnes, er en ganske
sjov gave.

mvh
Alex Christensen

Fra : KP

Dato : 14-01-05 09:23

> [...]
>
> Jeg bruger cm.
> Din plane flade er 800cm i højden.
> Og med en dia. på 100 cm er cylindre dia. gange Pi (3,14) 314 cm.

Tak for hjælpen. Den er jeg helt med på.

> Ikke jeg, det må være svært at vride et rundvalset fladjern, jeg vil mene
> at
> det retter sig ud, men hvor meget, det må komme an på en prøve.

Det er ikke noget problem. Den ene ende klemmes fast i pressen, men den
anden ende vrides med et specialværktøj, og to stærke/tunge mænd .

Jeg mangler dog stadig hjælp til at beregne radien.

Mvh.
Kasper