dvd problem
Fra : Jørgen Flainard

Dato : 09-01-05 14:17

har lige købt en dvd-skive - men den er lidt beskidt, hvordan rengør man
sådan en sag?

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 09-01-05 15:58

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> wrote in message
> har lige købt en dvd-skive - men den er lidt beskidt, hvordan rengør man
> sådan en sag?

Er news://dk.teknik.dvd ikke en bedre gruppe?

/Rasmus

Fra : keldo

Dato : 09-01-05 15:59

jeg bruger opvaskebørsten og almindelig sulfo, og så igang. Det virker
perfekt.

Fra : Leman

Dato : 09-01-05 16:00

On Sun, 9 Jan 2005 14:16:54 +0100, "Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com>
wrote in dk.kultur.film:

>har lige købt en dvd-skive - men den er lidt beskidt, hvordan rengør man
>sådan en sag?

En TØR blød ren klud på TVÆRS af rillerne, aldrig med rillerne, hverken medsols
eller modsols.

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-01-05 17:18

Jørgen Flainard wrote:

> har lige købt en dvd-skive - men den er lidt beskidt, hvordan rengør
> man sådan en sag?

Fik engang at vide af en ekspert, at vand og sæbe var sagen. Det har jeg
siden brugt, når mine cd'er blev lovlig "langhårede". Det virker fint. Meni
øvrigt har jeg også hørt det med, at det bevægelser skal ske fra midten og
ud, aldrig rundt langs rillerne. Dette råd var dog med henblik på
musik-cd'er. Ved ikke, om der er forskel. Om vand og sæbe kan ødelægge evt.
coating ved jeg ikke. Men det giver sig selv, det kan tage lang tid med tør
klud at få eksempelvis meget store fedtpletter væk - hvis overhovedet
muligt.

Faktisk skal en cd have *ret* voldsomme ridser, før det kan høres. Lavede
engang et eksperiment i den retning med hobbykniv og en gratis cd. Der er
stor forskel, dog. Nogle små ridser kan genere meget, mens meget dybe ridser
på tværs somme tider ikke kan høres. Hvorfor ved jeg ikke.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 09-01-05 17:33

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> har lige købt en dvd-skive - men den er lidt beskidt, hvordan rengør man
> sådan en sag?

DVD'er og CD'er er principielt fremstillet på samme måde og består af en ca.
1 mm. tyk støbt plastskive med mikroskopiske "pits" i overfladen. Overfladen
er belagt med et ultratyndt, pådampet metallag (typisk aluminium) og til
sidst forseglet med nogle lag lak, hvorpå etiketten så er trykt.
Hvad de færreste ved er altså at undersiden af den tynde, sarte
metaloverflade er beskyttet af ca. en millimeter polycarbonat, hvorimod
oversiden er ekstremt skrøbelig, da den kun er beskyttet af et par lag lak.
Hvis man absolut skal ridse sine skiver, så er undersiden altså det rigtige
sted at gøre det.
Når skaden så er sket, kan ridserne tit fjernes med lidt tandpasta på et
stykke køkkenrulle. Fedtede fingre fjernes med lidt vand med opvaskemiddel
i. Sørg for at skylle pladen godt bagefter, og tør den så i viskestykket
eller køkkenrullen. For begge dele gælder det, at hvis man er nødt til at
gnubbe, så skal det foregå radialt, altså i samme retning som egerne i et
hjul, aldrig rundt og rundt, da laseren så har svært ved at se forskel på de
mikroskopiske spor den skal læse og så de mikroskopiske ridser man
uvægerligt kommer til at lave.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : -USH-

Dato : 09-01-05 22:37

> Når skaden så er sket, kan ridserne tit fjernes med lidt tandpasta på et
> stykke køkkenrulle.

Det lyder mærkeligt, men det virker.

-Ulrik-

Fra : Cleo

Dato : 09-01-05 22:57

> Det lyder mærkeligt, men det virker.

Skal man stadig gnubbe på tværs i dette tilfælde ?

Hilsen Cleo

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-01-05 01:21

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> writes:

> Det lyder mærkeligt, men det virker.

Fidusen er, at tandpasta indeholder slibemiddel, så man får udjævnet
området ved ridsen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-01-05 02:22

Peter B. Juul wrote:

> Fidusen er, at tandpasta indeholder slibemiddel, så man får udjævnet
> området ved ridsen.

I så fald skal man lige sikre sig, at tandpastaen rent faktisk *indeholder*
slibemiddel. Det gør flere af dem ikke (typisk dem, der skal være skånsomme
mod tandkødet).

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : -USH-

Dato : 10-01-05 12:35

> I så fald skal man lige sikre sig, at tandpastaen rent faktisk
> *indeholder*
> slibemiddel. Det gør flere af dem ikke (typisk dem, der skal være
> skånsomme mod tandkødet).

Hvad hedder det slibemiddel man skal holde øje med i tandpastaen?

-Ulrik-

Fra : Konrad

Dato : 10-01-05 10:37

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> wrote in message
> har lige købt en dvd-skive - men den er lidt beskidt, hvordan rengør man
> sådan en sag?

opvaskemiddel under rindende lunkent vand - virker hver gang...Lad
spændingen i vaskemidlet tørre skiven af sig selv...

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 11-01-05 08:19

takker for svarene - fik kombineret dem sammen til et forsøg på rengøring og
det virkede - filmen var holdt op med at opføre sig som en slidt LP